جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

ربیعی: به ازای هر۶.۳۷ شاغل یک نفر بازنشسته است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اصلاح ساختار نحوه اداره صندوق های بازنشستگی و افزایش نظارت کارگران، بازنشستگان و کارفرمایان به عنوان صاحبان صندوق ها از اهداف مهم سازمان تامین اجتماعی در سال ۱۳۹۷ است. به گزارش تعاون آنلاین،«علی ربیعی» در دیدار نوروزی با مدیران عالی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) افزود: راهبرد […]

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اصلاح ساختار نحوه اداره صندوق های بازنشستگی و افزایش نظارت کارگران، بازنشستگان و کارفرمایان به عنوان صاحبان صندوق ها از اهداف مهم سازمان تامین اجتماعی در سال ۱۳۹۷ است.

به گزارش تعاون آنلاین،«علی ربیعی» در دیدار نوروزی با مدیران عالی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) افزود: راهبرد ما همان اهدافی است که طبق آن ایجاد شده ایم و باید استراتژی افزایش سرمایه و حفظ دارایی های بین نسلی را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه وظیفه ما افزایش سرمایه آیندگان است، گفت: روزی که توازن میان نیروی شاغل و بازنشسته به هم می خورد، این سرمایه گذاری ها می تواند نجات بخش باشد؛ ما تنها برای امروز فکر نمی کنیم و وظیفه اخلاقی ما فکر کردن بین النسلی است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: درباره صندوق فولاد نیز بین النسلی رفتار کردیم در حالی که می توانستیم با فروش صندوق ها یک نوع رضایت عمومی ایجاد کنیم اما به این کار اشتباه و ایجاد رضایت های مقطعی تن ندادیم.

وی توضیح داد: باید اصلاح ساختار داشته باشیم و منظور از ساختار، سازمان کار، شیوه کار، شیوه مدیریت و هدف های فرعی است.

ربیعی با تاکید بر اینکه در سازمان کار قطعاً باید شیوه «هلدینگ داری» خود را تغییر دهیم، افزود: نمای سازمانی هلدینگ ها را نیز باید تغییر و به سمت جمع و جور شدن حرکت دهیم؛ در سازمان کار باید حرکت به سمت فضای بین الملل پیش بینی شود.

وزیر تعاون، با بیان اینکه مدیریت باید غیرسیاسی باشد، گفت: در شیوه کار باید شفافیت، تخصص گرایی و کارآمدی و بهترین شکل دنبال شود. در شیوه مدیریت باید همواره اداره به شکلی باشد که گویی خصوصی است و عملکرد آن به نحوی باشد که شکل عمومی داشته باشد، یعنی فکر کنیم بخش خصوصی هستیم و این گونه بنگاه را اداره کنیم اما در برداشت، نگاه اجتماعی داشته باشیم.

به گزارش ایرنا، بحران در صندوق های بازنشستگی موضوع جدیدی نیست و نخستین بار علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به آن هشدار داد و خواستار همفکری دولت و مجلس برای حل این بحران شد.

هم اکنون در صندوق تامین اجتماعی از هر ۶.۳۷ نفری کار می کنند و حق بیمه می پردازند، یک نفر بازنشسته است در حالی که این نسبت در سال ۱۳۵۴ معادل ۲۵.۲ نفر بود؛ یعنی ۲۵.۲ نفر کار می کردند و یک نفر بازنشسته بود.

کارشناسان حوزه بیمه و رفاه اجتماعی بر این باورند که بخش قابل توجهی از به هم خوردن تعادل در ترکیب صندوق های بازنشستگی به اجرای قانون بازنشستگی پیش از موعد در دولت های نهم و دهم باز می گردد که وزن بازنشستگان را در صندوق ها بیشتر کرد اما به تعداد نیروی کار که حق بیمه می پردازند، اضافه نکرد.

وزیر کار معتقد است، صندوق های بازنشستگی بر پایه سرمایه گذاری بنا شده اند و در اقتصادی که قیمت ارز همواره در نوسان است و به یکباره کاهش می یابد نرخ سهام شرکت های مختلف نیز کاهش می یابد. در چنین شرایطی مشکلاتی ایجاد می شود بنابراین صندوق ها باید به شرکت هایی واگذار شود که اتفاق خوبی در اقتصاد کشور شکل گیرد.

درج دیدگاه