جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

ربیعی: راه بی بدیل فقرزدایی از مسیر کارآفرینی امکان پذیر است

تعاون آنلاین – وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه راه بی بدیل فقرزدایی از مسیر کارآفرینی امکان پذیر است، گفت: اگر بخواهیم در مسیر پر پیچ و خم مسابقه جهانی به یک قدرت اقتصادی و قدرت اجتماعی در منطقه تبدیل شویم باید از کارآفرینی فردی و سازمانی عبور کرده و به جامعه کارآفرین و دولت کارآفرین برسیم.

«علی ربیعی» در چهارمین جشنواره رهبران کارآفرین که به میزبانی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: فقرزدایی جبرانی و صدقه ای به تعبیر من توسط دولتی که من آن را دولت بچه پولدار نام می برم اجرا شد و این در حالی است که فقرزدایی با توانمندسازی و کارآفرینی انجام می شود و می توان گفت که راه بی بدیل فقرزدایی در مسیر کارآفرینی قرار دارد.
وی با بیان اینکه کارآفرینی به مثابه یک مفهوم و طرز فکر باید از کارآفرینی فردی و سازمانی به جامعه کارآفرین و دولت کارآفرین ارتقا یابد، تصریح کرد: اگر بخواهیم در مسیر پر پیچ و خم مسابقه جهانی به یک قدرت اقتصادی و قدرت اجتماعی در منطقه تبدیل شویم باید از کارآفرینی فردی و سازمانی عبور کرده و به جامعه کارآفرین و دولت کارآفرین برسیم.
وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در جریان فقرزدایی کارآفرینی اجتماعی اثرگذار بوده است، گفت: معتقدم که امروز نیاز به ائتلاف بزرگ برای جبران عقب ماندگی ها و مشکلات کشور داریم.
ربیعی تصریح کرد: سال هاست که پرسش روشنفکران و صاحب نظران ما این است که کشورهای تازه صنعتی شده چگونه این مسیر را طی کرده اند؛ که من براساس مطالعاتی که بر روی ۶ کشور تازه صنعتی شده انجام دادم به این نتیجه رسیده ام که این کشورها در بطن فرهنگی و طرز فکر جامعه دچار تغییر شده اند. واقعیت این است که تا جامعه از وضعیت خود دچار شرمساری نشود این مسیر طی نخواهد شد.
وی افزود: ۵ تا ۱۵ سال تاریخی زمان داریم که بتوانیم خود را به یک قدرت اقتصادی و اجتماعی تبدیل کنیم وگرنه عقب می مانیم؛ البته ضرورت تحقق این مهم این است که فکر و فرهنگ ما نیز باید متناسب با این رشد تغییر کند تا به چشم اندازهایی که تعیین شده برسیم و به یک کشور قدرتمند در منطقه تبدیل شویم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه کشور کارآفرین یعنی اینکه هر ایرانی یک ایده و خلاقیت را برای بهبود وضع خود به کار گیرد، تصریح کرد: اینجاست که می توان بگوییم جریان کارآفرینی در کشور شکل گرفته است.
به گزارش ایرنا، ربیعی با بیان اینکه امسال سال شکوفایی دولت بوده و سال آینده نیز می تواند سال جهش دولت باشد، گفت: دانشگاه ها در این راستا باید با دولت همراهی کنند البته نمی گوییم که نظریه های بزرگ بسازند اما باید کارآفرینی در زندگی روزمره جاری شود.
وی با اشاره به اینکه کارآفرینانی که از آنها به عنوان رهبران کارآفرینی یاد می شود می توانند الگوی مناسبی برای توسعه کارآفرینی در کشور باشند، اضافه کرد: فکر می کنم که دولت نیز باید کارآفرینی و مفهوم پرمعنای آن را غنی سازی کند البته سعی کردیم که گره های پیش رو را باز کنیم و در هر حال باز کردن این گره ها نیز نیازمند خلاقیت و کارآفرینی است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه یکی دیگر از وظایف دولت این است که بروکراسی های در هم پیچیده را در رتبه کارآفرینی از میان بردارد و اقتصاد را پیش بینی پذیر کند، افزود: یادمان نرفته که زمانی در کشورمان نوسان نرخ ارز چشمگیر بود و چه صف های طولانی برای خرید سکه ایجاد می شد؛ در هر حال دولت در راستای اتصال کارآفرینان کشورمان به تکنولوژی و دانش جهانی تلاش کرده و در راستای سهم گرفتن از بازارهای بین المللی گام برداشته است.
ربیعی با بیان اینکه برای رشد به ثبات نیاز داریم، اظهارکرد: به عنوان وزارتخانه متکفل کارآفرینی می گویم که باید در جهت مفهوم سازی و روان سازی کارآفرینی تلاش کنیم.
وی با اشاره به اینکه رهبران کارآفرینی با عنوان الگوهای موفق می توانند موجب افزایش سرمایه های اجتماعی کشور شوند، اضافه کرد: ما امروز نیازمند به یک عقلانیت، سخت کوشی، مدارا و یک اجماع بزرگ برای عبور از مشکلات کشور هستیم.

درج دیدگاه