شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

بسته بزرگ اشتغال در ورای تغییرات دلار/ گردشگری رونق می یابد

نشست تفاهم نامه ایجاد ۵۰ هزار شغل و خدمات گردشگری با حضور وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و صبح امروز برگزار شد.

نشست تفاهم نامه ایجاد ۵۰ هزار شغل و خدمات گردشگری با حضور وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و  صبح امروز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تعاون آنلاین، نشست امضای تفاهم‌نامه ایجاد ۵۰ هزار شغل و خدمات گردشگری با حضور علی اصغر مونسان (معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری) و علی ربیعی (وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی) صبح یکشنبه (هفده تیرماه) در سازمان میراث فرهنگی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مونسان گفت: این اولین پروژه‌ حوزه اشتغال بوده که در حال به نتیجه رسیدن است. اگر حوزه گردشگری راه بیفتد اقتصاد به حرکت درآمده و رونق خوبی ایجاد می‌شود. چراکه گردشگری حوزه فرابخشی بوده که با رونق آن، کشاورزی، صنعت، حمل و نقل و سایر بخش‌ها نیز دارای تحرک می‌شوند و می‌توانند درآمد ایجاد کنند.

وی افزود: بحث دوم گردشگری ایجاد اشتغال است که می‌تواند با یک سرمایه اندک، زمان کوتاه در قالب کسب و کار کوچک شغل‌های پایدار و خوبی را ایجاد کند. در امر عدالت اجتماعی توزیع عادلانه ثروت و بوم‌گردی ما تا عمق روستاها و شهرهای کوچک وارد شدیم و جلو رفتیم و در حال حاضر در آنها ایجاد اشتغال شکل گرفته است. این امر تا حدی بوده که نه تنها جلوی مهاجرت روستا به شهر گرفته شده بلکه در حال حاضر مهاجرت معکوس یعنی از شهر به روستا در حال شکل گرفتن است. در طرح اشتغال روستایی متعهد شدیم ۳۶ هزار شغل ایجاد کنیم که از نظر ما به راحتی قابل انجام است.

مونسان ادامه داد: اگرچه از روند کار گله‌مند هستیم اما اگر بانک‌ها همراهی کنند با سرعت بیشتری می‌توانیم این روند را ادامه بدهیم. در امر اشتغال فراگیر با سازمان برنامه و بودجه جلساتی برگزار شده که در نهایت بر سر ۱۷۳ هزار شغل به توافق رسیده‌ایم و حتی می‌توانیم این عدد را افزایش دهیم چراکه اگر دستگاه‌ها باهم هماهنگ شوند این امر به سرانجام رسیده و ما قول می‌دهیم که از ظرفیت گردشگری به خوبی استفاده کنیم.

در ادامه این مراسم، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: حال که در دوره تحریم دچار کاستی شده‌ایم؛ گردشگری می‌تواند به عنوان بازوی اقتصادی برای دولت عمل کند و جذابیت خود را به کار گیرد و بسته بزرگی از اشتغال را ایجاد کند. از این امکانات آژانس‌ها و تورلیدر‌ها بهتر می‌توانند استفاده کنند و حتی به شغل‌های پایدار تبدیل شوند. همچنین به این وسیله خانه صنایع خلاق به رشد می‌رسد و ما می‌توانیم این ۵۰ هزار شغل را تضمین کنیم. در سال ۹۸ و ۹۹ این طرح می‌تواند به صورت خودکفا ادامه پیدا کند.

همچنین در ادامه نشست،؛ مونسان به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت. رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در پاسخ به این سوال که این طرح قرار است به چه صورت در حوزه گردشگری ایجاد شود، گفت: ایجاد اشتغال از موضوعات مهم و مشخصات اصلی صنعت گردشگری است که در زمان کوتاه می‌تواند شغل‌های پایداری را ایجاد کند. امروز تفاهم‌نامه‌ای برای ایجاد ۵۰ هزار شغل ایجاد شد که ویژه دانش آموختگان بوده و افرادی که در آن ثبت‌نام کنند، می‌توانند بعد از شش ماه کارآموزی تبدیل به توراپراتورهای ما در گردشگری سلامت، بوم‌گردی، مذهبی و … شوند.

وی افزود: خوشبختانه هزینه این طرح را وزارت کار تامین می‌کند و با عملی شدن آن، رونقی را در حوزه گردشگری داخلی و خارجی برای ما به همراه خواهد داشت. این طرح به این صورت است که دفاتر خدمات مسافرت هوایی ما بسته‌های گردشگری را آماده کرده و به انجام می‌رساند و این ۵۰ هزار نفر قرار است امر بازاریابی ما را انجام دهند و لیدرهای ما در این مسیر باشند. وزارت کار نیز هزینه آنها را پرداخت کرده و بیمه آنها را نیز انجام می‌دهد.

مونسان در پاسخ به این سوال که زمان بهره برداری ازین طرح مشخص است یا خیر، گفت: بعد از انجام تفاهم‌نامه، افرادی که در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند، شش ماه کارآموزی کرده و وارد بازار کار می‌شوند. امیدواریم با همراهی وزارت کار، بعد از این شش ماه که پایان سال خواهد بود، این کار انجام شود و فکر نمی‌کنیم که عملی شدن آن خیلی زمان ببرد.

وی درباره نحوه ثبت‌نام از افراد توضیح داد: همچنین سامانه‌ای وجود دارد که فارغ‌التحصیلان می‌توانند در آن ثبت نام کنند که البته در زمان مقرر برای آن اطلاع‌رسانی می‌شود. همچنین قرار است این افراد در حوزه کارآفرینی کار کنند و با جذب گردشگران کار خود را انجام دهند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی درباره تغییرات نرخ ارزی که در حال حاضر ایجاد شده و بسیاری را در حوزه گردشگری با مشکل مواجه کرده است، گفت: اگر به این تغییرات توجه کنیم، اتفاقا می‌توان از آن به‌عنوان یک فرصت استفاده کرد. چراکه به‌این وسیله هزینه سفر به ایران نسبت به سفرهای خارجی ارزان می‌شود. البته به شرطی که زیرساخت‌های آن نیز فراهم شود.

وی افزود: تصمیمات بانک مرکزی بدون هماهنگی با سازمان انجام شده و اما همانطور که گفتم ما از این موضوع می‌توانیم به‌عنوان یک فرصت استفاده کنیم. البته اگر برای گردشگران ورودی به کشور که در حال حاضر برای تغییر ارز خود با مشکل مواجه هستند فکر مناسبی صورت گیرد؛ سود این موضوع برای ما به‌صورت کامل انجام شده است.

وی در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: درباره موضوع مالیات در حال انجام اقداماتی هستیم که معافیت مالیاتی را برای آژانس‌هایی که در حوزه تورهای ورودی کشور فعالیت می‌کنند همراه داشته باشد تا به این صورت بین آنها و آژانس‌هایی که در حوزه گردشگران خروجی فعالیت می‌کنند مزیتی وجود داشته باشد و آنها به فعالیت بیشتر در این حوزه ترغیب شوند.

درج دیدگاه