جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

رحمانی در جلسه با تعاونگران چه قولی داد؟

وزیر پیشنهادی وزارت صمت اظهار داشت: در حوزه تنظیم بازار تعاونی‌ها باید نقش برجسته‌ای ایفا کنند و اصناف و تعاونی‌ها در کنار ما می‌توانند این بخش را پوشش دهند و مشکلات کشور را حل کنند. به گزارش تعاون آنلاین، رضا رحمانی وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست هم‌اندیشی و تبیین دیدگاه‌ها و […]

وزیر پیشنهادی وزارت صمت اظهار داشت: در حوزه تنظیم بازار تعاونی‌ها باید نقش برجسته‌ای ایفا کنند و اصناف و تعاونی‌ها در کنار ما می‌توانند این بخش را پوشش دهند و مشکلات کشور را حل کنند.

به گزارش تعاون آنلاین، رضا رحمانی وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست هم‌اندیشی و تبیین دیدگاه‌ها و نظرات وزرای پیشنهادی دولت که در اتاق تعاون ایران برگزار شد اظهار کرد: این دغدعه مشترکی است که از عدم مشارکت بخش تعاون در امور صحبت می‌شود و باید جدی گرفته شود. در شرایط تحریم بدون شک رمز موفقیت این است که مردم را پای کار بیاوریم و من بر این اصل بسیار تاکید دارم.

وی افزود: ما در وزارت صنعت در زمان آقای شریعتمداری هم جلسات متعددی می‌گذاشتیم، تشکیل اتاق‌های فکر در حوزه‌های اصلی در دستور کار قرار داشت و تصمیمات اساسی با حضور خود اعضا گرفته می‌شود.

وی با اشاره به نقش مشورتی مجلسی‌ها در امور اقتصادی تاکید کرد: مجلسی‌ها هم باید در بخش مشورتی حضور داشته باشند و در همین راستا از آنها استفاده شود. این بحث مبنی بر این است که باید بر نقش مجلس در امور اقتصادی توجه ویژه شود و در روند موجود کار وزارت صنعت که وزارتخانه بزرگی است و وظایف متعددی بر عهده دارد بسیار سنگین است. ما بالای ۱۰ میلیون نفر شاغل در بخش صنعت داریم.

وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: بخش عمده کار آقای شریعتمداری در وزارت کار هم با بخش تولید خواهد بود. در وزارت اقتصاد هم شرایط به همین گونه است اساس و راهکار حل مشکلات کشور در رونق تولید به ویژه تولید مولد است. به نظر من در شرایط جدید حتماً یکی از محورهای اصلی کار ما حفظ وضع موجود است تا از تعطیلی واحدهای فعال موجود جلوگیری شود و هم موقعیت فعالسازی واحدهای تعطیل شده هم فراهم شود.

رحمانی در ادامه تصریح کرد: البته مباحثی مانند ارز هم در اقتصاد تاثیر خود را گذاشته است. واحدهای تولیدی نیاز به نقدینگی بیشتری دارند و نظام بانکی کشور باید به فکر تامین واحدها باشد.

وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با فرصت‌های صادراتی تشریح کرد: فرصت‌های صادراتی باید مورد توجه قرار گیرند. همانطور که کارشناسان متعقدند ما فرصت جهش در صادرات داریم مخصوصاً باید با کشورهای همسایه ارتباط بیشتری برقرار کنیم. نقش تعاونی‌ها در این میان بسیار حائز اهمیت است و شرایط تحریم فرصت خوبی برای تعاونی ها است و ما باید این فرصت را فراهم کنیم.

وی افزود: همانطور که در تجارت فرامرزی با شرکت‌های کوچک خارجی ارتباط برقرار می‌کنیم باید به واحدهای کوچک و متوسط و تعاونی های داخلی هم توجه بیشتری شود. در برنامه‌های من برای یک یا دو سال برنامه‌های موقتی وجود دارد تا شرایط امروز بهبود یابد.

رحمانی با اشاره به اهمیت حوزه صادرات و تصمیم‌گیری ها دراین حوزه عنوان کرد: در حوزه صادرات باید از تغییر رویه‌ها و مقررات پرهیز کنیم. در حوزه معدن و صنعت نقشه راه آن با همکاری مجلس و فراکسیون معدن تعیین شد و به تایید رئیس مجلس رسید که  پیگیری خواهد شد. ظرفیت مغفول و بلااستفاده در این بخش هم بسیار زیاد است و من آن را به عنوان محورهای مهم فعالیت خود در نظر گرفته‌ام که معادن کوچک هم دراین بخش حائز اهمیت است.

وی در رابطه با حوزه تنظیم بازار و نقش تعاونی‌ها در آن اذعان داشت: در حوزه تنظیم بازار هم تعاونی‌ها باید نقش برجسته‌ای ایفا کنند و در کنار ما اصناف و تعاونی‌ها می‌توانند این بخش را پوشش دهند و مشکلات کشور را حل کنند. البته در حوزه صنعت هم صنایع منتخب مانند پتروشیمی، فولاد و خودرو برنامه‌های بسیاری داریم و این روند ادامه خواهد داشت.

رحمانی در رابطه با فضای کسب و کار گفت: در بحث فضای کسب و کار من هم به تفیذ اختیار به استان‌ها و تشکل‌ها اعتقاد دارم و این کار باید انجام شود. نمود عینی آن اتاق فکر است که ایجاد شده است. ما باید از توان بخش خصوصی و مردم استفاده کنیم و این موضوع از سیاست‌های ما خواهد بود و باید موانع ما در خصوص فضای کسب و کار تبیین و بررسی شود. پرهیز از تغییر مقررات لازم است و نیاز به ثبات در حوزه اقتصاد بسیار احساس می‌شود. اگر کمک گرفتن از تشکل‌ها جدی گرفته شود این مشکلات حل خواهد شد.

درج دیدگاه