جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

رستمی در گفتگو با تعاون آنلاین: شیوه نامه جدید فعالیت تعاونی های اعتبار گروه شغلی ابلاغ شد

مر قانون در این حوزه برایمان اهمیت دارد و صندوق های اعتبار گروه شغلی که قادر به رعایت قوانین ابلاغی بانک مرکزی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیستند ، باید انحلالشان را بپذیرند.

تعاونی های اعتبار گروه شغلی که نتوانند خود را با قوانین ابلاغی بانک مرکزی منطبق کنند ، منحل خواهند شد.

یعقوب رستمی مال خلیفه، مدیر کل دفتر تعاونی های توزیعی، با اعلام این مطلب در گفتگو با تعاون آنلاین افزود:بانک مرکزی در دو سال گذشته نظارت خود را بر فعالیت هایی که به بازار پولی و حوزه تامین مالی ارتباط دارد، افزایش داده و از این رو تعاونی های اعتبار گروه شغلی و همچنین تعاونی های اعتبار آزاد با نظارت بیشتر و دقیق تری مواجه شده اند.

این مقام مسئول در توضیح این مطلب گفت: ما دو نوع تعاونی داریم یکی تعاونی اعتبار آزاد که در اداره کل دفتر خدماتی مدیریت می شود و دیگری تعاونی اعتبار گروه شغلی که مسئولیت و مدیریت آن به دفتر ما مربوط است.

او ادامه داد: تعاونی های اعتبار گروه شغلی در شرکت های و محیط های اداری ای شکل می گیرد که  لیست حقوق و  بیمه دارند و کارکنانشان در کنار هم برای حل مشکلات ضروری چنین تعاونی هایی را راه اندازی کرده اند.

وی با اشاره به مشکلاتی که طی چند سال گذشته برای تعاونی های اعتبار آزاد رخ داد، گفت: در نتیجه این اتفاقات در یکی دو سال گذشته بانک مرکزی، نظارت هایش را بیشتر کرد و حساسیت های خود را افزایش داد. نتیجه اقدامات در این عرصه  تدوین شیوه نامه و اساسنامه واحدی برای این تعاونی ها با همکاری وزارت تعاون و بانک مرکزی بود که این شیوه نامه در یک ماه گذشته ابلاغ شد .

او در خصوص تعداد تعاونی های اعتبار گروه شغلی نیز گفت: طبق آمار در حال حاضر۷۵۰ تعاونی اعتبار گروه شغلی در کشور وجود دارد.در ساختار جدید ۲۶۰ تعاونی به تایید بانک مرکزی رسیده اند و مدارک و شرایط الباقی نیز در دست بررسی است . بدیهی است کسانی که در چهارچوب قرار می‌گیرند و می توانند با قواعد ابلاغی تطبیق پیدا ‌کنند، امکان ماندگاری را دارند و آنها که نمی‌توانند ، باید منحل شوند. در این عرصه هماهنگی با  چهارچوب موازین پولی کشور ضروری است.

او در پاسخ به سئوالی در خصوص اینکه آیا انحلال تعاونی های مذکور موجب سخت تر شدن تامین مالی خرد و ضروری کارکنان را فراهم نمی کند؟ گفت: به هر حال مر قانون در این حوزه برایمان اهمیت دارد و صندوق های اعتبار گروه شغلی که قادر به رعایت قوانین ابلاغی بانک مرکزی نیستند باید انحلالشان را بپذیرند.

رستمی با تاکید بر اینکه قرار گرفتن در چارچوب قانون هم به سود سپرده گذاران است و هم به سود بازار پولی کشور،درباره مفاد شیوه نامه جدید گفت:در قانون جدید این ها از دریافت سپرده و سرمایه گذاری منع شده اند و اگر اقدامی در این زمینه انجام دهند ، تخلف کرده و مشمول جریمه خواهند بود.

 

درج دیدگاه