جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

رفع موانع صادراتی با بخشنامه اخیر دولت

تعاون آنلاین – رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه هدف ما این است که موانع صادراتی را رفع کنیم، گفت: مشکل دریافت مالیات از صادرات با توافق کنفدراسیون و سازمان امور مالیاتی حل شد.

محمد لاهوتی در جلسه هم اندیشی روسای تشکل های صادراتی ملی و استانی و مسئولان کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه به تازگی معاون اول رئیس جمهور دستورالعملی صادر کرد مبنی بر اینکه باید نظر تشکل ها برای بخش نامه ها، اخذ شده و لحاظ شود، گفت: بنابراین به نظر می رسد مشکلاتی که در دوره های گذشته برای تشکل ها چه تشکل های ثبت شده در اتاق یا خارج از آن وجود داشته، اختلاف نظرهایی بوده که در جلسات و مراکز تصمیم گیری تشکل ها بوده و باعث می شد که مسئولان دولتی از این شرایط استفاده کنند.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اعلام اینکه در خیلی از مواقع دولتی ها به بهانه این اختلاف نظرها میان تشکل های بخش خصوصی، تصمیمات خود را به نوعی اعمال کرده اند که نظر بخش خصوصی کمتر مورد توجه قرار گیرد، افزود: به همین دلیل، با توجه به این دستورالعمل، هیات مدیره کنفدراسیون در جلسه اخیر خود به این جمع بندی رسید که جلسه ای با تشکل ها داشته باشد و نظرات آنها را جویا شود.

وی با اشاره به اینکه نمایندگانی از کنفدراسیون صادرات ایران، در بسیاری از محافل تصمیم گیری حضور دارند، اظهار داشت: نتیجه این حضور نمایندگان کنفدراسیون صادرات ایران، استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان و لغو دستورالعمل دریافت مالیات از صادرات با دستور معاون اول رئیس جمهور بوده است که در نهایت منجر به این شد که کنفدراسیون و سازمان امور مالیاتی توافق نامه امضا کردند.

لاهوتی با اعلام اینکه هدف ما این است که در جهت رفع موانع صادراتی تلاش کنیم و خوشبختانه در دولت نیز با توجه به ابلاغیه اقتصاد مقاومتی گوش شنوا وجود دارد، گفت: برخی از مشکلات پیش رو برداشته شده و برخی دیگر نیز در شرف برداشته شدن است.

از  یارانه نفت صادرات داریم

در این جلسه حریری نایب رئیس اتاق مشترک ایران و چین با اشاره به اینکه ما در کشور از یارانه نفت صادرات داریم، گفت: اگر سوبسید را از واحدهای تولیدی حذف کنیم، میبینیم که آنها توان صادراتی ندارند، مثلا اگر سوبسید به کارخانه سیمان ندهند حتی یک کیلو امکان صادرات ندارد.

وی با بیان اینکه اگر کارخانجات فولاد سوبسید انرژی نداشته باشند و به قیمت جهانی انرژی دریافت کنند، هرگز امکان حضور در بازارهای بین المللی ندارند، افزود: اگر در سال های نزدیک به سازمان تجارت جهانی نپیوندیم، همین بازارهای صادراتی را هم از دست می دهیم زیرا تا افق ۲۰۲۰، تجارت جهانی بین اعضای این سازمان انجام م یشود و بقیه از آن جا می مانند.

حریری با اعلام اینکه تعرفه در کشور ما از همه جای دنیا بیشتر است، اظهار داشت: متوسط تعرفه در کشور ما ۱۹ درصد است اما ما با این تعرفه ها امکان رقابت در بازار داخلی را نداریم چطور می توانیم در کشور دیگری فعالیت کنیم.

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و چین با تاکید بر اینکه واقعیت این است که اقتصاد ما نفتی است، گفت: همه ما هم که گلایه می کنیم به دنبال این هستیم ک سهمی از رانت نفتی به دست آوریم نه اینکه با اقتصاد رانتی مقابله کنیم.

وی ادامه داد: دولتی که نفت می فروشد به بخش خصوصی نیازی ندارد بنابراین باید خودمان روی پای خود بایستیم.

بازگشت ۳ هزار میلیارد تومان به صادرکنندگان

همچنین بهمن عشقی دبیر کل اتاق بازرگانی تهران در این نشست، با بیان اینکه متاسفانه در بخش های مختلف مشکلات هنوز وجود دارد، اظهار داشت: اتفاقات خوبی در این دوره هیات نمایندگان افتاده است که برخی مشکلات را مرتفع کرده است.

به گزارش مهر، وی با اشاره به حل مشکل تسعیر ارز، گفت:  از محل حل مشکل تسعیر ارز ۳ هزار میلیارد تومان از درآمد دولت کم شد به این معنا که صادرکنندگان دیگر این رقم مالیات ناحق را به دولت نمی پردازند. همچنین استرداد مالیات بر ارزش افزوده هم نتیجه داده و دولت مکلف شده است که ظرف یکماه این را به صادرکننده بازگرداند همچنین امیدواریم با تصویب هیات رئیسه اتاق ایران، دیگر سهم یک هزارم را از صادرکنندگان دریافت نکنیم و به جای آن، ۱۴ هزار در فروش لحاظ شود.

درج دیدگاه