پنج شنبه, اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳

روابط عمومی‌ها امید را در جامعه نشر می‌هند

شریعتمداری سازمان بین المللی کار آسیا اقیانوسیه
محمد شریعتمداری روابط عمومی

یادداشت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد روز ارتباطات و نقش روابط عمومی‌ها منتشر شد.

روابط عمومی نقش بی‌بدیل در ترسیم چهره بیرونی دستگاه متبوع خود دارد؛ بدین معنا که چهره‌ای که از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یا هر وزارتخانه دیگری در بیرون دیده و تصویر می‌شود (علاوه بر اینکه مجموعه تلاش‌های همه مدیرانش باعث ایجاد چنین نمودی شده است) عمدتاً محصول عملکرد روابط عمومی است.‏

در واقع روابط عمومی‌، رابط دستگاه اجرایی با افکار عمومی است. از یکسو انتقال دیدگاه‌ها، نظرات و فضای واقعی جامعه و افکار عمومی که به‌ویژه در جراید، رسانه‌های تصویری، رسانه‌های مکتوب و رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی منعکس می‌شوند باید از طریق روابط عمومی‌ها به مدیران دستگاه‌ها منتقل شوند و مدیران و سیاستگذاران در جریان دیدگاه‌های افکار عمومی قرار گیرند، از سوی دیگر اقدامات، سیاست‌ها و گفتمان دستگاه‌ها هم باید در یک چارچوب مدون و پردازش شده به شیوه‌های مختلف و نوینی که امروز در دنیای روابط عمومی‌ها و ارتباطات وجود دارد در فضای عمومی منعکس شوند. این بدین معنا است که روابط عمومی‌ها نباید خود را فقط توصیف‌کننده و تبیین‌کننده و تبلیغ‌کننده اقدامات دستگاه خود تلقی کنند، بلکه باید رابط میان شهروندان، گروه‌های ذیربط و ذی‌نفع و دستگاه متبوع خود باشند.‏‎

‎همچنین روابط عمومی‌ها نباید هیچ‌وقت شأن و مأموریت خود را به توزیع‌کننده برخی اخبار یا مفاهیم آن‌هم در مناسبت‌ها تقلیل دهند؛ نقش روابط عمومی هرگز نباید به این حد خلاصه شود بلکه تحلیل، رصد و شناسایی فضای اجتماعی یکی از مهم‌ترین رسالت‌های آنها است که می‌تواند سازمان را در سیاستگذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌هایش بسیار یاری کند. اگر این انتقال اطلاعات به صحت و درستی صورت گیرد، سیاستگذاری و تصمیم‌گیری مدیران مبتنی بر شناخت دقیق از فضای جامعه و مؤثر و هدفمند خواهد بود. لذا رویکرد تحلیلی به اثرگذاری تصمیمات یک سازمان بر همه مخاطبانش و بر همه ذی نفعان و افکار عمومی، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و الزامات در حوزه روابط عمومی است. در همین چارچوب مدیران روابط عمومی باید پیشگام گفتگو با شهروندان و گروه‌های ذی ربط و ذی‌نفع دستگاه متبوع خود و کنشگران سیاسی و مدنی مرتبط با مأموریت‌های آن دستگاه باشند. مدیران روابط عمومی باید تسهیل‌کننده و زمینه‌ساز سیاستگذاری شهروند مدار باشند‎.

‎مدیر و مجموعه روابط عمومی یک دستگاه است که می‌تواند اظهارنظرهای غیرکارشناسانه و فاقد اعتبار را با تبیین و تشریح کارشناسی و ارائه اطلاعات متقن و به وقت بی‌اثر کند و اگر احیاناً نتواند در این مسیر موفق باشد ممکن است با سوگیری برخی از جریانات در زمینه فعالیت یک دستگاه، شرایطی فراهم آورد تا مطالب غیرکارشناسانه نزد افکار عمومی، کارشناسانه به نظر بیایند.‏

‎تعامل بین درون دستگاه با بیرون دستگاه از مأموریت‌های اساسی روابط عمومی‌ها است که باید آن را با قوت انجام دهند و اگر احیاناً در این زمینه ضعفی باشد دستگاه با مشکل مواجه خواهد شد.‏

از سوی دیگر روابط عمومی خط مقدم تلاش برای حفظ ثبات و آرامش و تعادل در محیط درونی و بیرونی دستگاه است؛ می‌تواند امید را در جامعه نشر و توسعه دهد و به افزایش میزان اعتماد عمومی و بالابردن سطح سرمایه‌های اجتماعی در کشور کمک کند. به‌نظر می‌رسد این مأموریت بسیار سخت است ولی بی‌تردید همت بلند، دانش گسترده، عزم جدی و انگیزه فراتر از مسئولیت اداری همه همکاران در روابط عمومی‌ها می‌تواند تضمین‌کننده تحقق این هدف مهم باشد. ‏

درج دیدگاه