شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

روحانی:بالاترین خیانت به ملت «دروغ گفتن به مردم و دادن آمار اشتباه» است

نشست خبری روحانی امروز برگزار شد
نشست خبری روحانی

تعاون آنلاین – اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور، با تاکید بر اینکه «اشکالی ندارد جناح ها، احزاب و گروه ها حرفهایشان را بزنند» گفت: بالاترین خیانت به ملت آن است که کسی به مردم دروغ بگوید و آمار اشتباه بدهد.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در این نشست که در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، ضمن تبریک سال جدید، عید نوروز و ایام مبارک ماه رجب به خصوص میلاد باسعادت مولای متقیان حضرت علی( ع) گفت: دولت یازدهم در طول تلاش هایش در بیش از سه سال و نیم گذشته و به وی‍ژه در سال ۹۵موفقیت هایی داشته است.
روحانی افزود: در مجموع ما احساس می کنیم با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و حمایت مردم دولت در اهداف مدنظر و در برخی از اهداف به حمدالله موفق بوده است.
وی ادامه داد: در سال ۹۵ شرایط زندگی مردم از لحاظ سیاسی، خدمات دولت و اقتصادی، طبق همه مراکز آمار رسمی کشور و جهانی بهتر از حدی بود که در آغاز سال، پیش بینی می کردیم.
رئیس قوه مجریه تصریح کرد: خوشحالم به اطلاع مردم برسانم اقشاری که دارای درآمد کمتری هستند، مثل حقوق بگیرانی که حقوق آن ها حداقلی است یا بازنشستگان، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در مجموع چهار سال دولت یازدهم دریافتی آن ها به دو برابر یا بیش از دو برابر افزایش یافته است.
روحانی افزود: در سال ۹۶ حداقل ۲۰ درصد به حقوق مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی اضافه خواهد شد که رقمی بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است.
وی ادامه داد: در مجموع چهار سال حقوق همه افراد کم درآمد حداقل به دوبرابر افزایش یافته است که از جمله آن می توان به حقوق معلمان و کارمندانی که حقوق بالایی ندارند، اشاره کرد.
رئیس جمهوری گفت: این یک نقطه حائز اهمیت است که اولین دغدغه دولت، زندگی افراد کم درآمد جامعه بوده و این دولت شاید اولین دولتی باشد که همه ساله افرادی که دارای حقوق و دستمزد دریافت می کنند اعم از کارمندان و کارگران، اضافه حقوق شان بیش از تورم سالانه بوده است، در گذشته هیچ وقت این چنین نبوده است و از سال ۹۳ به طور منظم این کار را انجام دادیم.
روحانی افزود: وضع کشاورزان که جزو اقشار پردرآمد جامعه نیستند در دولت یازدهم نسبت به گذشته بهتر شده است.
وی ادامه داد: در سال ۹۱ پول گندمی که به کشاورزان پرداخت شده ۸۰۰ میلیارد تومان است. در سال ۹۵ پول گندمی که به کشاورزان پرداخت شده حدود ۱۵ هزار میلیارد است.
ریئیس قوه مجریه همچنین گفت: کشاورزان همان اقشار زحمتکش جامعه ما هستند که بزرگترین خدمت را به جامعه می کنند.
روحانی اظهارکرد: تراز تجاری ما در مواد غذایی در سال ۹۲ منهای۸.۱ بوده که در سال ۹۵تراز تجاری منهای ۲.۶ است، این فاصله در واقع تولید، تلاش و خوداتکایی بیشتر ما است.
وی ادامه داد: از نظر آمار در سال ۹۲ تولیدات کشاورزی حدود ۹۷ میلیون تن بوده و در سال ۹۵ ، ۱۱۸ میلیون تن بوده است یعنی مجموعا ۲۱ میلیون تن تولید مواد غذایی در این دولت افزایش پیدا کرده و این هم به معنای بهتر شدن زندگی کشاورزان و دامداران و هم به معنای خودکفایی بیشتر و اقتصاد مقاومتی است.
رئیس جمهوری تصریح کرد: در زمینه بهداشت و درمان این دولت بیشترین توجه را به مساله درمان و محیط زیست قرار داده است.
روحانی افزود: سلامت و محیط زیست جزو اولویت های دولت بوده است و برای اولین بار در تاریخ ایران تمام مردم تحت پوشش بیمه درمانی قرار گرفتند و برای اولین بار تمام حاشیه نشین ها تحت پوشش بیمه درمانی و خدمات درمانی قرار گرفتند.
وی یادآور شد: این دولت دولتی است که به فکر محرومین و مستضعفین و حاشیه نشینان بوده است.
رئیس دولت یازدهم یادآور شد: تخت های بیمارستانی که برای رفاه بیماران در این دولت اضافه شده ۲۱ هزار تخت بیمارستانی است. البته وزیر بهداشت گفت این رقم تا آخر دولت بیشتر خواهد شد و به حدود ۲۴ هزار تخت خواهد رسید.
روحانی اضافه کرد: ۲۱ هزار تخت بیمارستانی یک چهارم تخت بیمارستانی کشور در طول تاریخ است. آنچه تخت بیمارستانی در ایران بوده ۸۱ هزار تخت است و در حال حاضر ۲۱ هزار تخت اضافه شده است. این به معنای توسعه امکانات کشور برای درمان بیماران است .
وی افزود: در بحث توجه این دولت به روستاها که اقشاری با درآمد کمتر و مشکلات بیشتر و نیازمند توجه بیشتر هستند، دولت کار زیادی انجام داده است.
خبرنگار دنیای اقتصاد در ابتدای این نشست خبری پرسید: بخش تمایز اولویت های اقتصادی شما در صورت پیروزی انتخابات ریاست جمهوری چه خواهد بود؟ یارانه نقدی، اصلاح نظام بانکی و کسری چه تفاوتی با دوره قبل خواهد داشت؟
رئیس جمهوری پاسخ داد: در این جلسه راجع به بحث های انتخاباتی نمی خواهیم اصلا صحبت کنیم. اما این که دولت برای آینده چه فکری کرده یا دارد می شود در قالب آن سوال شما توجه شود.
روحانی افزود: مساله یارانه برای به کمک به آسیب پذیر بوده است و در چارچوب قانون اجرا می شد. این دولت سعی کرده است که در چارچوب قانون بخشی از یارانه را به بخش هایی که اهمیت داشته است، ببرد. مثلا در بخش کشاورزی، پولی که برای گندم می دهیم با قیمت گندم در بازار بین المللی خیلی متفاوت است. تقریبا چیزی حدود دو برابر است.
وی ادامه داد: این یارانه که دولت به کشاورزان می دهد و یارانه ای که در زمینه درمان می دهد، استفاده صحیح از یارانه است. دولت در این زمینه به طول کلی باید تابع قانون باشد؛ در چارچوب آنچه مجلس تصویب کرده است. دولت بعدی هم در چارچوب مصوبات مجلس عملی خواهد کرد.
رئیس دولت یازدهم اضافه کرد: به دوستان اقتصادی گفتم که یکسری اقشاری در جامعه داریم که آسیب پذیرترند و بیشتر تحت فشارند. این که یارانه یکسان پرداخت شود، خیلی مطلوب نیست. اقشار آسیب پذیر بیشتر دریافت کنند. یارانه نقدی اقشار کم درآمد اضافه خواهد شد.
روحانی افزود: تمام روستاهایی که گازکشی شده از آغاز، قبل و بعد از انقلاب تا سال ۹۲، ۱۴ هزار روستا بوده است. در این دولت ۹ هزار روستا گاز کشی شده است. در این دولت تمام روستاهایی که از ۱۰ خانوار بیشتر هستند امروز دارای برق هستند. من حتی پرسیدم از وزیر نیرو که استثنا ندارد، گفت ۸ روستا به خاطر تخلفاتی که بوده است، تمام روستاهای ۱۰ خانوار دارای برق هستند.
وی ادامه داد: برای آب رسانی به روستاها، پنج هزار و ۲۰۰ روستا دارای آب بهداشتی شدند که به معنای کمک به اقشار کم درآمد و توجه به آنها است. راه های روستایی و کارهای درمانی و بخش آموزشی، ارتباطات و اینترنت که ۲۵ هزار روستا به اینترنت وصل شده است که یکی از افتخارات این دولت این است که مساله اینترنت را توسعه داده است.
وی تاکید کرد: یکی از افتخارات این دولت این است که جامعه ما فضای ما خیابان های ما مدارس دبیرستانها و دانشگاه های ما کمتر امنیتی شده است. همه تلاش این دولت این بوده است که فضاها فضاهای دوستانه و محبت و برادر باشد.
رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: از همه مردم خواهش می کنم دو انتخابات بزرگ پیش رو داریم، در این دو انتخابات حواسمان باشد؛ انتخابات برای نزدیک تر شدن ما است.
روحانی با بیان این که اشکالی ندارد جناح ها، احزاب و گروه ها حرفهایشان را بزنند، ادامه داد: آمار و ارقام دقیق باشد. به مردم دروغ گفته نشود. این بالاترین خیانت به ملت است که کسی به مردم دروغ بگوید؛ آمار و حرف دروغ بگوید.
وی ادامه داد: مخصوصا دروغی که باعث یاس و نا امیدی مردم شود. مردم بگویند ۳۹ سال بعد از انقلاب پس چه شد؟ ملت ما همواره امیدوار بوده است و شرایط منطقه و دنیا را می دانند. مردم به خوبی می دانند طی مسیرهای پرافتخارتر برای این کشور در سایه وحدت و اتحاد امکان پذیر است.
رئیس جمهوری اضافه کرد: در افتتاح پروژه های انرژی صلح آمیز هسته ای بسیار خوشحال شدم که در سال ۹۵، ۴۲ پروژه مهم به ثمر رسید و دیروز ۲۰ فروردین پروژه های مهم آن اعلام و افتتاح شد. به معنای این است که در همه فناوری های پیشرفته و از جمله فناوری صلح آمیز هسته ای به خصوص بعد از برجام در مسیر پیشرفت هستیم.
روحانی تاکید کرد: آمار به ما خواهد گفت که بعد از برجام تحرک ما برای پیشرفت بیشتر شده است. ما باید این فضا را فضای بهتری قرار دهیم. باید نتیجه ایام انتخابات وحدت بیشتر باشد. شکاف کمتر باشد. ترس بیشتر دشمنان از ما باشد. امید بیشتر دوستان به ما باشد. مردم حتما یک انتخابات قانونی، رقابتی و اخلاقی خلق خواهند کرد. با یک حماسه بزرگ . سال سالی است که برای تولید ملی و اشتغال بیش از گذشته تلاش کنیم.
وی تصریح کرد: خوشحالم به اطلاع ملت ایران برسانم که دیروز ابلاغیه ای به تمام دستگاه های اجرایی ارسال خواهد شد و برنامه برای تولید ملی و اشتغال مشخص و برای همه دستگاه زمان بندی شده است که در چه زمانی برنامه تدوین کنند و چه زمانی به برنامه بودجه و ستاد اقتصاد مقاومتی بدهند که در این ابلاغیه ها مشخص شده است.
روحانی تاکید کرد: پایان سال ۹۶ دولت بتواند آمار افتخارآمیزی در زمینه تولید ملی و اشتغال بوده است؛ به ملت ایران عرضه کند و آنچه که مورد تاکید رهبری بوده است همه موفق به اجرای آن باشیم.
خبرنگار رادیو پرسید در قول های انتخاباتی گفته بودید که وضعیت اقتصادی باید به نحوی بهبود بخشیده شود که نیازی به ۴۵ هزار تومان یارانه نقدی نداشته باشند آیا این وعده محقق شده است،
رئیس دولت تدبیر و امید پاسخ داد: درست می گویید ما باید به جایی برسیم که مردم نیازمند به یارانه نقدی نباشند. اما آیا این کار ظرف چهارسال حتما به نتیجه می رسد؟
روحانی ادامه داد: کاری که ما در دولت یازدهم کردیم، این بود که یارانه نقدی را به جای اینکه اضافه کنیم به بخش های تولیدی و خدمات اجتماعی بردیم. باید وضع زندگی مردم آنقدر خوب شود که نیاز نداشته باشند و این حرف کاملا درست است. باید همه مردم مشغول کار باشند و بیکار نداشته باشیم. همه باید درآمد به اندازه کافی برای زندگی داشته باشند، خب اینها چگونه امکان پذیر است؟
وی اضافه کرد: آیا بدون فناوری، سرمایه گذاری و امنیت، امنیتی که می گویم فرهنگی و اجتماعی هم هست، امکان پذیر است؟ آینده را سیاه کردن و تاریک کردن درست نیست. بعضی ها نمی دانم چرا ماشین دودی هستند. همین طوری که حرف می زنند، دود می کنند. حتما ایران بهتر در سال های بعد خواهیم داشت. برای چه فضا را دودآلود می کنیم؟ برای چه مردم را به تردید می اندازیم؟
رئیس جمهوری همچنین گفت: ما باید فضا را امیدوارانه کنیم و برای آن، همه باید تلاش کنیم. باید سرمایه جذب کنیم و بیاوریم. مثلا یک تعداد هواپیما خریداری شد. نمی دانم چرا به بعضی ها برخورد و گفتند که چرا هواپیمای نو؟ همان کهنه سوار می شویم.
روحانی افزود: نمی دانم از کجا این حرفها پیش آمد و من هنوز نتوانستم بفهمم. در سال، بیش از چهار میلیارد دلار مردم به شرکت های خارجی برای صندلی های سفر می دهند. این اشکال دارد که این ۴ میلیارد دلار را شرکت های داخلی بگیرند و به شرکت های خارجی ندهیم؟ بعضی ها می گویند نه بدهیم به شرکت های خارجی.
رئیس جمهوری گفت: ما باید گردشگری را رونق دهیم و گردشگردی جایی است که باید روی آن سرمایه گذاری کنیم. کشور ما باید به روزی برسد که مردم ما به یارانه نقدی نیاز نداشته باشند. این راه طولانی پیش روی ما است. همه باید دست به دست هم بدهیم. دستگاه اجرایی به تنهایی نمی تواند این کار را انجام دهد. همه باید بیایند و در کنار آنها مردم هم باشند. این کاری است که رسالت و وظیفه همه است و دولت هم وظیفه دارد.
روحانی در پاسخ به سوال دوم این خبرنگار که پرسید شما همواره از منتقدان اصلی اصلاح نظام بانکی بودید چرا نظام بانکی ریشه ای اصلاح نمی شود؟ گفت: مساله دوم مساله بانک ها است. بانک ها خیلی نیاز به اصلاحات دارد. البته در اینجا می خواهم از بانک های کشور به خاطر کاری که در سال ۹۵ کردند، تشکر کنم.
وی افزود: در سال ۹۵ ؛ ۴۳ درصد از سال قبل بیشتر تسهیلات دادند که رقم بسیار خوبی است. بیش از ۴۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در بخش های مختلف دادند.۲۴ هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط تسهیلات گرفتند.
رئیس جمهوری یادآور شد: اما بانک های ما نیاز به تحول دارند. ما در سال گذشته در مجموع برخی بدهی بانکها را دادیم. این اولین دولتی است که دارد بدهی اش را پرداخت می کند. سرمایه بانک های دولتی تقریبا دوبرابر شده است و این کار بزرگی است که دولت انجام داده است. در عین حال اصلاحات فراوانی هم داده است. سال گذشته دستورالعملی رابه معاون اول در زمینه های مختلف دادم که یکی از آن ها درباره بانکها بوده است.
روحانی یادآور شد: مشکل بانکها مشکلی است که خیلی در دولت یازدهم کم کار شده است. ما در بعضی جاها حرکتمان بسیار کند بود و بعضی جاها حرکتمان بسیار تند بود. در زمینه قاچاق کار بزرگی کرد از ۲۵ میلیارد به ۱۵ میلیارد رسید. احتمال می دهم بین ۱۵ تا ۱۰ میلیارد باشد. در عین حال این کار کاری است که باید با سرعت بیشتری انجام شود. در زمینه بانک ها قدم هایی برداشته شده است و قدم های بیشتری باقی مانده است.
خبرنگار روزنامه اعتماد پرسید: تعدادی از مدیران کانال های تلگرامی مدتی در بازداشت به سر می برند، البته هر چند شما در این زمینه دستوراتی برای پیگیری صادر کردید اما همچنان این یکی از دغدغه های رسانه ها است. شما به عنوان مسول اجرای قانون اساسی و فردی که به عنوان رعایت حقوق شهروندی اصرار دارید، چه اقداماتی در این انجام دادید و با توجه به این که به انتخابات نزدیک می شویم، چه تضمینی وجود دارد که این بازداشت ها بیشتر نشود؟
رئیس جمهوری گفت: سوال بسیار مهمی برای جوانان و جامعه است.
روحانی ادامه داد: یکی از قول های این دولت همین بوده است که آزادی را مردم بهتر لمس و حس کنند. بعضی ها می گویند فقط باید اقتصاد را لمس کرد. آزادی را هم باید لمس کرد. مردم باید احساس کنند که این کشور، کشور مردمسالار دینی است. به خاطر این که یک نفر از یک نظر و حزب و جناحی حمایت کرده است، معنا ندارد به زندان برود.
وی یادآور شد: یکی از شیوه هایی که بعضی ها به کار می برند که ان شاءالله در قوه قضاییه ما دیده نشود، مثلا کسی را که می خواهند شنبه صبح احضار کنند ، شنبه احضار نمی کنند، چون شنبه احضار کنند طرف باید وثیقه ای را تا ظهر بگذارد، تلفن می زند اقوام و آنها می آیند وثیقه ای می گذارند و آزاد می شود. پنجشنبه می برند. پنجشنبه نیمه تعطیل است و جمعه هم که تعطیل است که دوشبی آنجا بماند، بعضی ها می گویند آب خنک در زندان خوردنش مستحب است.
رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: اینها درست در شب تعطیلات آمدند، عده ای از جوانان را دستگیر کردند. من همان وقت به وزیر کشور دستور دادم که این مساله را دنبال کند. به وزیر اطلاعات دستور دادم که این موضوع را دنبال کند و به من گزارش دهند.
روحانی اظهار کرد: گزارش وزیر اطلاعات، طبق اطلاعاتی که او داشت این بود که آنها جرمی مرتکب نشده اند و این را ایشان به صراحت در دولت گفت. وزیر کشور هم گفت که من دارم این مساله را دنبال می کنم. همان روزهای اول عید هم به من گفت که امیدوارم این مساله حل شود.
وی تاکید کرد: بعد از تعطیلات عید هم در اولین فرصت دولت، دوباره این را تکرار کردم. الان هم تاکید می کنم وزیر کشور، اطلاعات و دادگستری این موضوع را باید دنبال کنند و یک گزارش کتبی دقیق به من بدهند که برای چه آنها دستگیر شدند و چرا آنها را نگه داشتند.
رئیس جمهوری تصریح کرد: امیدوارم آنچه که در گزارش اولیه به من داده شده درست نباشد. اگر صحت آن درست باشد، من آن را به اطلاع مردم می رسانم.
خبرنگار یورونیوز نیز پرسید: با توجه به حمله اخیر موشکی آمریکا به سوریه، آیا ممکن است ایران سیاست خود را در سوریه تعدیل کند؟
رئیس جمهوری گفت: مساله سوریه موضوع مهم و حساسی در منطقه ما است. ما از ابتدای ماجرای سوریه که به ۶ سال قبل مربوط می شود نظر ما این بود کشورهای دیگر در حمایت از تروریسم دخالت نکنند.
روحانی افزود: متاسفانه برخی کشورهای منطقه و غربی به تروریست ها کمک کردند، من در اولین حضور در نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با روسای اروپایی که ملاقات کردم گفتم حمایت شما از تروریست ها چقدر می تواند برای خودتان خطرناک باشد.
وی ادامه داد: به نظر من یک خطا و اشتباهی در این زمینه رخ داد، جمهوری اسلامی ایران از ابتدا معتقد بود باید به تروریسمی که از سراسر کشورهای منطقه و غیرمنطقه در سوریه جمع شدند و به وحشیانه ترین شکل با مردم می جنگند، خاتمه داده شود و البته در خود سوریه باید اصلاحاتی در حکومت سوریه هم صورت بگیرد.
رئیس قوه مجریه گفت: همانطور که می گوییم تنها راه حل صندوق رای است، این صندوق رای تنها برای تهران، اصفهان و ایران نیست، این صندوق رای را برای همه منطقه توصیه می کنیم.
روحانی افزود: همه منطقه اگر مثل ایران اتکایشان به صندوق آرا باشد، مشکلاتشان کم و در نهایت تمام می شود، امیدواریم در نهایت اصلاحاتی در سوریه تحقق پیدا کند و این ضرورت دارد.
وی ادامه داد: در حادثه اخیر اولا آمریکایی ها به بهانه ای این حمله را انجام دادند که نه مستند و نه معلوم است و یک مقدار گاز شیمیایی انتشار پیدا کرد و عده ای مصدوم و کشته شدند. اینکه این از کجا بود و چگونه بود، پیشنهاد ما این بوده یک کمیته حقیقت یاب بین المللی تشکیل شود و در منطقه نگاه کنند و این را به آقای پوتین و بشار اسد نیز گفتم.
رئیس جمهوری گفت: آقای پوتین نیز گفت تشخیص این مساله آسان است و از نظر ما نیز این مساله آسان است، اگر یک کمیته حقیقت یاب بی طرف در منطقه بروند و علمی بررسی کنند معلوم می شود.
روحانی افزود: حال اگر رفتند و معلوم شد تروریست ها بودند آمریکا چه جوابی می دهد؟ اگر تروریست ها بفهمند هر وقت یک گاز را یکجایی منتشر کنند، آمریکا به حمایت آن ها به پا می خیزد، وضع سوریه و منطقه چه می شود؟ مگر آمریکا یکبار این کار را کرد، در دفعه های بعد بی پاسخ و بی جواب می ماند؟
وی ادامه داد: مقامات روسی گفتند تا درگیری ما چند اینچ فاصله داشتیم، درست هم می گویند اگر این موشک ها چند صدمتر بالا و پایین می خورد، ممکن بود به یک درگیری بزرگ منجر شود.
رئیس جمهوری تاکید کرد: به نظر من کاری که آمریکایی ها انجام دادند نه با حقوق بین المللی، نه با منطق و نه با منافع کشورها و منطقه سازگار است. اشتباه می کنند آن کشورهایی که آمریکا را تشویق می کنند به خاطر این که تروریست ها تقویت شوند، تروریست ها دو شکست بسیار بزرگ در حلب و در حملات هفته های اخیر به حما خوردند، این اقدام شاید برای جبران شکست تروریست ها باشد.
روحانی افزود: این کار به هر دلیلی باشد از نظر ما ناپسند، نادرست و محکوم است. البته کاربرد سلاح شیمیایی صرف نظر از اینکه عاملان آن چه کسانی باشند به طور کلی محکوم و غلط است، ملت ما قربانی سلاح شیمیایی است.
وی ادامه داد: وقتی می گویند خان شیخون، ما به یاد سردشت و حلبچه می افتیم، ملت ما سال ها در برابر سلاح شیمیایی زجر کشیدند و به هیچ عنوان نباید در منطقه اجازه داده شود، هیچ گروه تروریستی و هیچ کسی از سلاح شیمیایی مخرب استفاده کند.
رئیس جمهوری همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار یورونیوز در بحث افتتاح دفتر اتحادیه اروپا در تهران گفت: این کار را وزارت خارجه دنبال می کند و در چارچوب مقررات کشور انجام می شود.
خبرنگار کیودو ژاپن نیز سوال کرد: با توجه به این که کمتر از یک ماه تا انتخابات مانده است آیا برای حضور در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری تصمیم گرفته اید یا خیر؟
رئیس جمهوری پاسخ داد: برای پاسخ به این سوال باید دو سه روز دیگر صبر کنید. همان طوری که می دانید از فردا ثبت نام افرادی که متقاضی هستند، شروع می شود و پنج روز این زمان برای ثبت نام وجود دارد. اگر پنج روز دیگر صبر کنیم، مشخص می شود که چه کسانی ثبت نام می کنند و خود به خود همه مطلع می شوند.
روحانی تاکید کرد: آنچه که من می خواهم؛ انتخابات بسیار پرشور و با حضور مردم و حداکثری آنها است. هرکسی را که مردم تشخیص دادند مسئولیت را در چهارسال بعد به عهده می گیرد.
خبرنگار فارس سوال کرد: تیم هماهنگی اقتصادی شما برای پایین آوردن نرخ تورم پیشنهاد داد نرخ سود سپرده بانکی بالا نگه داشته شود تا پول مردم فریز بماند و با کاهش سرعت نقدینگی مردم کاهش پیدا کند. اجرای این راه و رها کردن این طرح توسط بانک مرکزی باعث رقابت شدید بانکها در جذب سپرده و به نوعی مسابقه بالابردن سود بانکی شد. آن هم در شرایط رکود شدید که امکان دادن تسهیلات به بخش های اقتصادی غیرممکن می کرد. الان وضعیت بانک های ما ناشی از این سیاست ها است و بحرانی است. موسسه هایی هم هستند که مجوز بانک مرکزی را داشتند اما ورشکست شدند و صورت های مالی خیلی از بانک ها نشان می دهد که برخی آنها در معرض ورشکستگی هستند یا ورشکست شدند . سیاست کنترل تورم اگرچه باعث نسبی تورم شد ولی بحرانی را در نظام بانکی و اقتصادی به وجود آورد که در پیش از این سابقه نداشته که تبعات وحشتناکی هم خواهد داشت آیا شما مسوولیت این بحران را می پذیرید و هزینه سنگین اصلاح این شرایط را قبول می کنید یا قصد دارید که آن را برای دولت بعد به ارث بگذارید؟
روحانی جواب داد: نه؛ من کلمه بحران را قبول ندارم که شما به کار می برید. من کلمه بحران را به هیچ عنوان قبول ندارم، هیچ بحرانی وجود ندارد. یکی از افتخارات دولت این است که تورم را تک رقمی کرده است. چیزی که از ابتدا دنبال آن بود. بعد از ۲۶ سال تورم کشور تک رقمی شد.
وی ادامه داد: یکی از افتخارات بزرگ دیگر ما این است که بانک ها امروز شرایط شان بهتر از سال گذشته است . سرمایه بانک ملی نسبت به پارسال چه وضعی دارد؟ خود رییس بانک ملی به من گفت کاری که شما در سال گذشته نسبت به بانک ملی انجام دادید در تاریخ بانک ملی از روز تاسیس تا سال گذشته سابقه نداشته است. بنابراین وضع بانک های ما امروز از دیروز خیلی بهتر است.
رئیس جمهوری گفت: حالا یک مورد خاص که به آن اشاره می کنید آن مورد هم به تفصیل رئیس بانک مرکزی گفته چند تا از موسسه اعتباری بودند و بعد آمدند در یک موسسه جدید ادغام شدند. برخی باید می آمدند وارد می شدند. قبل از این که ورود پیدا کنند یک قاضی دستور داد که تابلوی آن بانک ها را عوض کند. من به رییس بانک مرکزی گفتم که از دست آن قاضی در امری که به او مربوط نبوده و دخالت کرده است، به دستگاه قضایی شکایت کند.
روحانی یادآور شد: اگر مشکلی در گوشه ای پیش آمده، قابل حل است و حل و فصل می شود. آنچه که شما به آن اشاره می کنید ما به دنبال پایین آوردن تورم هستیم. خواست ما از بانکها این بود که تسهیلاتی که داده می شود با نرخ سود کمتری داده شود. برای اینکه بانکها بتوانند نرخ سود تسهیلات را کمتر کنند، خود به خود باید سود سپرده را پایین بیاورند.
وی تاکید کرد: باید تعادل صورت بگیرد البته نه به صورت دستوری بلکه به این دلیل. به صورت دستوری در دولت قبل آزمایش شد؛ هر چیزی که به بانکها به صورت دستوری ارائه شد، عملیاتی نشد. با بانک ها هماهنگی شد. کاری که بانک مرکزی انجام داد سود بین بانکی بود. سود بین بانکی را پایین آورد. این باعث شد که سود تسهیلات هم پایین آمد.
رئیس جمهوری اضافه کرد: اگر نسبت به اول دولت نگاه کنید، هم تسهیلات پایین آمد و هم سود بین بانکی پایین آمده. سود بین بانکی حدود ۲۷ تا ۲۸ درصد بود که به ۱۹ درصد رسید. پس در بانک ها نظمی پیدا شد.
روحانی ادامه داد: علت این که تورم آمد پایین فقط نظامی بود که این دولت دنبال کرد. چرا تورم پایین آمد؟ برای اینکه مرتب از بانک مرکزی پول و وام نگرفتیم. علت این که در آن دولت، تورم ۴۵ درصدی ایجاد شد یک مرتبه بانک مرکزی را مجبور کردند ۴۳هزار میلیارد تومان پول برای مسکن مهر دادند باعث شد تورم، ۴۵ درصد شود.
وی تاکید کرد: کاری که آنها کردند دخالت در جیب مردم و برداشت کردن از بانک مرکزی بود. ما از بانک مرکزی پولی برداشت نکردیم. همانطور که گفتم ما دولتی هستیم که برای اولین بار بدهی به بانک ها را پرداخت می کنیم. بنابراین وضع بانک ها نسبت به دولت قبل بسیار بهتراست. وضع سود تسهیلات از اول دولت بهتر است. ما باید سود تسهیلات را پایین بیاوریم که این یک اشکال در کشور است.
رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: وقتی سود تسهیلات بالا باشد کار برای بنگاه های اقتصادی سخت می شود. پس یکی از تحولاتی که باید اتفاق افتد، پایین آوردن سود تسهیلات بانکی بخصوص در حوزه تولید است و در این زمینه دولت برای بخش های تولیدی، سوبسید پرداخت می کند.
خبرنگار روزنامه همشهری از رئیس جمهوری پرسید: در وعده انتخاباتی وعده حل مشکلات اقتصادی مردم را دادید و گفتید در برنامه های من برنامه مدون ۱۰۰ روزه ای برای حل مشکلات اقتصادی وجود دارد اما ۳۰ اسفند سال گذشته پس از حدود چهار سال گفتید ۱۰ دولت بعدی هم نخواهند توانست مشکلات را حل کند چه اتفاقی افتاده که نظر شما تغییر پیدا کرد؟
روحانی پاسخ داد: سوال خوبی کردید و من از شما ممنون هستم چون یک دروغ بزرگی در بعضی از روزنامه ها و پخش می شود.
وی افزود: من گفتم اگر در انتخابات موفق شوم در پایان ۱۰۰ روز اول کارهایی که در ۱۰۰ روز کردم را اعلام می کنم، اما یک عده ای مخرب گفتند که من گفته ام ۱۰۰ روزه مشکلات را حل می کنم، آن که یک شبه حل می کرد کس دیگری بود، ما نیستیم.
وی ادامه داد: دولت کارهایی را در ۱۰۰ روز اول انجام داد و در پایان ۱۰۰ روز اول آن را اعلام کرد، در ۱۰۰ روز یک سری برنامه هایی از جمله برای موانعی که برای پیشرفت اقتصادی دارد، در ۱۵ روز اول در دولت ۱۹ ماده را تصویب و ابلاغ کردیم.
رئیس قوه مجریه همچنین گفت: فکر می کنید تورم از ۴۵ درصد در ۹۲ در سال ۹۳، ۲۵ درصد شد، یک دفعه از آسمان نازل شد؟ ما از روز اول برای این کار برنامه ریزی کردیم که تورم ۲۵ درصد، ۱۵ درصد و تک رقمی شد.
روحانی افزود: از اول گفتم در سال ۹۶ تلاش من این است تورم را تک رقمی کنم که در ۹۵تک رقمی شد و این نشان می دهد برنامه من دقیق بوده است.
وی ادامه داد: در برنامه خود گفتم رشد منفی را مثبت می کنم که رشد منفی درسال ۹۱، منهای ۸/۶ درصد بود، ۹۳ اولین سالی بود که رشد منفی را مثبت کردیم.
رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: برای اولین بار بعد از ابلاغ سند چشم انداز توسط رهبر معظم انقلاب امسال رشد اقتصادی را به بالای هشت درصد رساندیم، برنامه اقتصادی ما روشن است و کار ما و خودکفایی های ما روشن است.
روحانی افزود: ما در گندم و گازوئیل خودکفا شدیم و امسال در بنزنین خودکفا خواهیم شد. در گاز خودکفا شدیم، در زمینه ریل، جاده و راه آهن اقدام کردیم.
وی ادامه داد: نکته اول شما خیلی مهم بود، چهار سال منتظر بودم کسی از من سوال کند و من این دروغ را بگویم.
رئیس قوه مجریه گفت: من گفتم دولتی هستم در برنامه ۱۰۰ روز در پایان ۱۰۰ روز اعلام می کنم چه کارهایی انجام داده ام، من نگفته ام مشکلات را در ۱۰۰ روز حل می کنم، کسی که عقل نداشته باشد این حرف را می زند، مگر می شود مشکلات را در ۱۰۰ روز حل کرد؟ ۱۰۰ سال دیگر هم مشکلات حل نمی شود، مشکلات باید قدم به قدم حل شود.
روحانی افزود: بنابراین کار دولت کاملا درست بوده است و طبق برنامه پیش رفته است و این مطلب یک دروغی بزرگی است که برخی آدم های مخرب مرتب آن را مطرح می کنند.
خبرنگار روزنامه ایران نیز در این نشست خبری به تشکیل هیات علمی و فنی و غیرسیاسی بررسی ابعاد حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو و نتایج گزارش نهایی این هیات اشاره کرد و گفت: رسانه ملی که در زمان وقوع حادثه، ۲۴ ساعته از محل پلاسکو پوشش می داد به سادگی از کنار گزارش این هیات گذشت و منتقدان هم این هیات را به سیاسی گری متهم کردند.
وی از رئیس جمهوری خواست تا ارزیابی خود نسبت به رفتار صداو سیما و منتقدان در این خصوص ارائه دهد.
رئیس جمهوری نیز در پاسخ به این سوال گفت: همانطور که اشاره شد صدا و سیما به مساله پلاسکو به تفصیل پرداخت و روزها گزارش های مستقیم برای مردم پخش می کرد و این مساله برای مردم مهم بود که چرا این اتفاق افتاد بویژه این که آتش نشان های عزیز که برای نجات و خدمت رفته بودند، گرفتار شدند و جانشان را از دست دادند.
روحانی ادامه داد: ما بعد از این حادثه در دولت مشورت کردیم و به این نتیجه رسیدیم که در اینگونه حوادث که برای مردم مهم است به یک گزارش ملی نیاز داریم نه اینکه یک دستگاه حکومتی، دولتی یا قضایی این گزارش را تهیه کند بلکه عده ای کارشناس، صاحبنظر و استاد دانشگاه موضوع را بی طرفانه مورد بررسی قرار دهد و به ملت گزارش دهند
وی با بیان این که برای پیشگیری از وقایع مشابه و تغییرات مدیریتی ضروری باید از نتایج این گزارش ملی استفاده شود، یادآورشد: بعد از عید که اعضای این هیات، گزارش را برای ارائه آوردند من برای شنیدن آن وقت زیادی اختصاص دادم، عده ای از مسوولان مربوطه حضور داشتند و برخی هم حاضر نبودند.
رئیس جمهوری تصریح کرد: در مجموع گزارش بسیار خوبی بود و به آنها گفتم اگر دیگران نظر جدیدی دارند، بگیرید و گزارش نهایی اعلام شود. امیدوارم این شیوه را در مسال مهم اتخاذ کنیم و اگر کسی اشکالاتی می بیند آنها را بگوید.
روحانی تصریح کرد: اصل کار (تهیه گزارش ملی از واقعه پلاسکو)، کار درستی است و اگر نیاز به لایحه باشد برای گزارش ملی حاضرم که لایحه را تهیه کنیم و به مجلس بدهیم تا تبدیل به قانون شود.
وی ادامه داد: حتما از پیشنهادهایی که در گزارش هیات ویژه پلاسکو به دولت مربوط است استقبال و آنها را دنبال می کنیم.
وی تاکید کرد: این کار، یکی از مواردی بود که منشور حقوق شهروندی در آن به خوبی پیاده شد برمبنای این که مراکز عمومی باید برای همه مردم امن باشد و امیدواریم نتیجه این کار علمی که برای مردم مفید است توسط صدا و سیما منتشر شود زیرا بحث حزبی و گروهی نیست و از این گونه ساختمان ها ی آسیب پذیر در ایران داریم باید این را دنبال کنیم.
در ادامه این نشست خبری خبرنگار شبکه خبردرباره اعلام اخیر دولت آمریکا به کنگره این کشور مبنی بر احتمال حمله به سوریه و این که چگونه و با چه اقدامی می توان جلوی تجاوز گری شیطان بزرگ را بگیرد، سوال کرد.
رئیس جمهوری نیز گفت: سوال سختی کرده اید؛ آمریکایی ها از گذشته هم اینگونه بوده هیچ وقت در چارچوب مقررات بین الملی عمل نکردند؛ تحریم هایی که علیه ما داشتند و دارند منطبق با مقررات بین المللی نیست.
وی ادامه داد: آمریکایی ها بی جهت خود را رهبر دنیا می دانند؛ اساس حمله به سوریه اشتباه و نادرست و به نفع ترورریزم بود و آنهایی که ادعا کردند می خواهند با تروریزم بجنگند با این کار و حمله نظامی عملا تروریزم را تشویق کردند.
رئیس جمهوری با بیان این که آمریکایی ها از قبل هم حضور داشتند و بمباران می کردند، اظهار کرد: اما اینکه مستقیما حمله کنند بی سابقه است و تکرار آن برای منطقه می تواند خطرناک باشد.
روحانی با تاکید بر این که سوریه در میدان جنگ مبارزه با تروریست ها می تواند پاسخ این کار آمریکا را بدهد، تصریح کرد: فکر می کنم پاسخ آن را مردم سوریه در میدان جنگ با تروریست ها بدهند که اینگونه این حمله نظامی امروز مشوق تروریست ها و وسسیله ای برای حضور تروریست ها شده است.
وی افزود: باید ضربه هایی که به تروریست ها وارد می شود ، آمریکایی ها را از این کار پشیمان کند و دولت و ملت سوریه در میدان مبارزه با تروریسم پاسخ حمله امریکا را خواهند داد.
رئیس جمهوری وجود تروریست را به نفع هیچ کشوری ندانست و گفت: تروریست ها اساسا به نفع کشوری نخواهند بود حتی اگر کشوری آنها را درست و از آنان حمایت کند، در هرحال روزی ضرری برای آن کشور خواهد بود و دامن همان کشور را خواهد گرفت.
در ادامه این نشست خبری خبرنگار المنار از رئیس جمهوری پرسید: چهار سال پیش وعده هایی به مردم ایران داده اید که از جمله آن بهبود وضعیت معیشت، تقویت اعتبار گذرنامه ایرانی و تقویت روابط خارجی به وی‍ژه با کشورهای منطقه خلیج فارس است برای سال های آینده چه برنامه برای تقویت این حوزه ها دارید؟
روحانی نیز پاسخ داد: نسبت به معیشت مردم و وضع اقتصادی کشور راه حل همان است که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید کردند، تولید بهترین راه برای وضع اقتصادی کشور است.
وی افزود: هم در بخش تولید کشاورزی، هم در بخش صنعت آمارهایی که در سال ۹۵ منتشر شد براساس آمار بانک مرکزی و آمار مرکز آمارهم در صنعت، هم در خدمات و هم در کشاورزی رشد قابل ملاحظه داشتیم.
وی ادامه داد: در بخش کشاورزی حدود ۵ درصد رشد داشتیم، در خدمات حدود سه درصد رشد داشتیم، حتی در بخش معدن که رشد آن منفی بود در سه ماهه سوم رشد آن مثبت شد و طبق اعلام بانک مرکزی رشد آن مثبت ۱۱ درصد شد.
رئیس جمهوری گفت: راه ارتقای وضعیت معیشت مردم، تولید و تلاش و جذب سرمایه گذاری بیشتر و فناوری بیشتر است که امیدواریم وضع معیشت مردم در ماه ها و سال های آینده بهتر شود.
روحانی افزود: این دولت تلاش های فراوانی برای زندگی مردم کرده است اما در عین حال تا رسیدن به وضع مطلوب هنوز فاصله داریم.
وی در خصوص روابط ایران با کشورهای جهان به ویژه همسایگان تاکید کرد که تلاش ما این بوده روابط بهتری داشته باشیم که در مجموع روابط ما با کشورهای همسایه از جمله پاکستان، افغانستان، ترکیه، روسیه، قزاقستان ارمنستان، ترکمنستان، عراق،کویت و همه کشورهای اطراف روابط ما نسبت به گذشته روابط بهتری است.
روحانی یادآور شد: در سال گذشته روابط ما با روسیه در بخش اقتصادی ۷۰ درصد رشد داشته است و با کشورهای دیگر نیز روابط اقتصادی ما وضع بهتری بوده است.
وی ادامه داد: البته در این سال یک مشکلاتی نیز وجود داشت، مساله داعش و موصل را داشتیم، با مسایل عراق، سوریه و یمن مواجه بودیم و در مجموع شرایط ما با همسایگان بهتر است به استثنای یکی دو کشور که ما مقصر نیستیم و از ظرف آن ها این فاصله به وجود آمده است که نمونه روش آن عربستان است.
رئیس جمهوری تصریح کرد: مسایلی که در منا پیش آمد، مسایلی که برای شیخ نمر پیش آمد، مسایلی که برای سفارت عربستان در تهران پیش آمد که یک عده خودسر کاری را انجام دادند که همه دستگاه ها کار آن گروه را محکوم کردند.
روحانی افزود: عربستان به ظاهر خود را برای یک برخورد ناصحیح با ایران آماده کرده بود که از نظر شخصی من ریشه آن شکست او در سوریه و یمن بود. این شکست ها او را عصبانی کرده بود و می خواست یک جور آن را جبران کند و مساله سفارت را مطرح کرد، هرچند در این سفارت خسارت مالی زده شده بود و خسارت جانی نداشتیم.
وی خاطرنشان کرد: نظر ما روابط خوب با همسایگان حتی با عربستان اگر آن ها آمادگی داشته باشند است، ما برای روابط بهتر آماده ایم، امیدواریم مساله حج امسال که تا کنون قدم های خوبی برداشته شده است، مقدمه ای برای روابط بهتر شود.
رئیس قوه مجریه اظهارامیدواری کرد: عربستان دست از ادامه حملات ناصحیح به یمن بردارد، این باعث روابط بهتر می شود. همچنین در سوریه امیدواریم مذاکرات صلح آستانه پیشرفت کند و ما بتوانیم به یک صلح مستقری در سوریه برسیم.
خبرنگار شبستان نیز تحلیل و ارزیابی رئیس جمهوری را نسبت به اقدامات فرهنگی دولت یازدهم جویا شد و گفت:فکر می کنید چند درصد از وعده های انتخاباتی شما محقق شده و چند درصد رضایت اهالی فرهنگ را برای دولت یازدهم به همراه داشته است؟
روحانی پاسخ داد: در بحث رضایت باید از اصحاب فرهنگ سوال شود که چه مقدار از دولت یازدهم رضایت دارند، تلاش ما این بوده است که رضایت آن ها را جلب کنیم.
وی افزود: تلاش ما این بود که خانه های انجمنی آن ها که بسته شده بود، باز شود، مجوز کتاب و فیلم راحت تر داده شود و یارانه ای که باید به اهالی فرهنگ پرداخت می شد را طبق وعده پرداخت کنیم و مجوزها را برای روزنامه ها و مجله ها سریع تر دهیم.
وی ادامه داد: در دانشگاه ها علاقه مند بودیم فضای بازتری وجود داشته باشد، در مراسم ۱۶ آذرها دیدید فضا نسبت به گذشته بازتر بود. دنبال این بودیم که دانشجوی ستاره دار به تاریخ ملحق شود و دیگر برنگردد.
رئیس جمهوری گفت: ما همه جا این تلاش را انجام دادیم، سوال این که موفق بودیم حتما ۱۰۰ درصد موفق نبودیم اما به مقدار قابل توجهی موفقیت هایی داشتیم، دانشجویان، اهالی سینما و اهالی فرهنگ و هنر و رسانه باید به ما بگویند چه مقدار راضی بودند و چه مقدار آزادی بیشتر، رفاه بیشتر دیدند.
روحانی افزود: من به طور متوسط راضی هستم و به طور کامل راضی نیستم به دلیل اینکه برخی از کارها دست ما نبود و تلاش ما نیز خیلی نتوانست موثر باشد، در برخی موارد نیز توانستیم حل و فصل کنیم.
وی ادامه داد: امیدوارم با نزدیکی بیشتر قوا با یکدیگر و تلاش جمعی مردم ما پیش رویم، راه حل این است مردم در مسایلی که می بینند مورد رضایت آن ها نیست و با فکر و سلیقه و آزادی مورد انتظار آن ها منطبق نیست باید با یک صدا رسایی حرف بزنند که بقیه بفهمند مردم نارضی هستند.
رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: به نظر من رضایت نداشتن مردم آن ها را وادار می کند که در مسیر قرار بگیرند، همه ما می دانیم که این مردم صاحب کشور و حکومت هستند و اگر مشکل امنیتی و اقتصادی و هر مساله دیگری پیش بیاید این مردم هستند.
روحانی افزود: ما آنچه داریم از مردم داریم، اگر آن ها بفهمند فلان شبکه اجتماعی را ببندند مردم عصبانی می شوند، مانع آن ها این است. در این زمینه ها تلاش بیش از حد کردیم، اگر تلاش رییس جمهوری و دولت در این زمینه نبود شبکه ای نمی دیدید که زنده باشد، همه را قربانی کرده بودند.
وی ادامه داد: امیدوارم بتوانیم این راه را ادامه دهیم تا به نقطه که مورد رضایت و مطلوب مردم باشد برسیم.
خبرنگار شبکه تلویزیون ملی چین CCTV از رئیس جمهوری پرسید: جنابعالی ۴ سال قبل در تبلیغات انتخاباتی خود وعده دادید که توافق هسته ای، کلید اصلی حل مشکلات کشور خواهد بود و اگر امروز تصمیم بگیرید در انتخابات آتی شرکت کنید به نظر جنابعالی کلید اصلی در این زمان برای حل مشکلات کشور چه خواهد بود؟
سوال دوم این خبرنگار اینگونه مطرح شد: آقای صالحی دو روز قبل اعلام کرد که اگر ایران بخواهد به فعالیت های هسته ای خود برگردد همه جهان را متعجب خواهد کرد، این برنامه ها چه خواهند بود؟
روحانی در پاسخ به این سوال ها تاکید کرد: من نگفتم کلید همه مشکلات کشور در حل موضوع هسته ای است بلکه کلید حل مشکلات کشور، عقل، تدبیر، تلاش و کوشش همگانی است که باید دست به دست هم بدهیم البته یکی از مشکلاتی که داشتیم مساله هسته ای بود که کلید آن را مذاکره با دنیا و تعامل با جهان می دانستم.
وی افزود: تعامل شجاعانه و عزتمندانه با جهان صورت گرفت و ما در مساله هسته ای به توافقی به نام برجام رسیدیم که مراحلی را طی کردیم و عملیاتی و اجرایی شد. امروز هم مشکلات فراوانی در داخل و منطقه داریم که همه آنها راه حل دارد، برخی از آنها به اتمام رسیده و برخی در نیمه راه است تا به نتیجه نهایی برسد
روحانی تاکید کرد: ما در زمینه اجرای توافق هسته ای همانطور که رهبری معظم انقلاب هم فرمودند؛ هیچگاه آغازگر نقض برجام نخواهیم بود. ما یک تعهد و توافقی کردیم؛ همیشه ایران اگر تعهدی می کند پای تعهدش تا آخر می ایستد به شرط اینکه طرف مقابل هم به تعهداتش عمل کند.
وی ادامه داد: بنابراین ما ناقض توافق نخواهیم بود و امروز در زمینه هسته ای، مشارکت های خوبی با دنیا شروع کرده ایم و این مشارکت برای ما بسیار ارزشمند است. برای مثال ما الان با چین مشارکت می کنیم برای بازسازی شرایط جدید در نیروگاه اراک و این نیروگاه بازطراحی می شود و مدرن تر ساخته خواهد شد.
رئیس جمهوری همکاری با روسیه در زمینه ایزوتوپ های پایدار در فردو، تولید سوخت برای نیروگاه و ساخت رآکتور قدرت را نمونه های دیگری از این همکاری های هسته ای بین المللی برشمرد.
روحانی افزود: ما آب سنگین می فروشیم و کیک زرد می خریم؛ تجارت ها و معاملاتی در این زمینه ها داریم. برخی از طرح هایی که دیروز (همزمان با سالروز فناوری ملی هسته ای) افتتاح شد با مشارکت برخی کشورها بود که به انجام رسید. رادیوداروهایی که برای پت اسکن (PET SCAN )تولید شده با همکاری برخی کشورها بوده است.
وی با بیان اینکه بر سرتعهد خود ایستاده ایم و خواهان ادامه مشارکت با دنیا هستیم، بیان داشت: اگر چیزی گفته می شود منظور این است که اگر یک روز طرف مقابل بخواهد تعهدات را زیرپا بگذارد و توافق را به هم بزند پشیمان خواهد شد و اعجابی که گفته شده (گفته های دکتر علی اکبر صالحی) وابسته به فکر و طراحی دانشمندان و تلاش جوانان اندیشمند ما است که همیشه در همه زمینه های علمی، جهانیان را متعجب کرده اند و باز هم متعجب خواهند کرد.
خبرنگار ایرنا در این نشست خبری ارزیابی رئیس جمهوری را از ادعای برخی جریان های سیاسی و کاندیداهای احتمالی مبنی بر افزایش چندین برابری رایانه ها در فضای پدیدآمده پیش از انتخابات پرسید و گفت می گویند دولت یازدهم می توانست یارانه ها را افزایش دهد ولی اقدامی نکرد.
روحانی در پاسخ به این سوال گفت: همه باید خودمان را برای این فضا تا یک ماه آینده آماده کنیم، زیرا فضای انتخابات یک فضای خاصی است و حرف های زیادی؛ حق و ناحق مطرح می شود و انتقادهای منصفانه و غیر منصفانه داریم، ما همه باید تلاش کنیم فضا را یک فضای سالم، درست و اخلاقی نگه داریم.
وی با تاکید براینکه مردم فریبی، عوام فریبی و کارهای پوپولیستی در شان ملت و کشور ما نیست، افزود: همگی می دانید حساب و کتاب یارانه ای که پرداخت می شود و میزان درآمد دولت برای یارانه و میزان پرداخت آن چگونه است.
رئیس جمهوری یادآور شد: حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان در سال پرداخت می شود و اگر کسی ادعا می کند که کمتر یا بیشتر پرداخت می کند، باید بداند اینجا انتخابات است، حراجی یا مزایده نیست که رقم را بالا ببرد و یکی بگوید من ۱۰۰ هزار تومان و دیگری بگوید من ۳۰۰ هزار تومان می پردازم.
روحانی اظهار کرد: مجلس مشخص کرده که پول یارانه از کجا تامین و چگونه پرداخت شود. در دولت قبلی برای پرداخت همین رقم یارانه اقدامات خلاف قانون انجام می شد و از خزانه پول پرداخت می شد که اکنون گزارش دیوان محاسبات از تخلف دولت قبل در پرداخت یارانه ها منتشر شده است.
وی تصریح کرد: معتقدم باید یارانه های نقدی و غیر نقدی برخی دهک های کم درآمد بیشتر شود، اما اگر کسی می خواهد در کلیت یارانه ها را افزایش دهد، برای مردم بگوید چگونه می خواهد این کار را انجام دهد تا مردم متوجه شوند.
رئیس دولت تدبیر و امید در پاسخ به پرسشی درخصوص ایجاد شک و تردید نسبت به ایجاد ۷۰۰ هزار شغل در دولت یازدهم گفت: آمار اشتغال خالص در سالهای ۸۶ تا ۹۱ خیلی کم و زیر ۱۰ هزار نفر بود،‌ ما می خواستیم اشتغال خالص را به رقم قابل قبولی برسانیم درحالی که در آن سالها تعداد کسانی که به سن کار رسیده اند و متقاضی اشتغال بودند، خیلی زیاد بود و باید کار وسیعی برای ایجاد اشتغال انجام می شد.
روحانی با بیان اینکه منشا آمارهای دولت یازدهم در زمینه ایجاد اشتغال، مرکز آمار ایران است و مدل مرکز آمار هم با مدل دوران دولت قبل فرقی ندارد، یادآور شد: رئیس مرکز آمار و رئیس خزانه از جمله افرادی هستند که در دولت یازدهم از دولت گذشته تغییر نکرده اند و طبق آمار این مرکز، در تابستان سال قبل، ۷۰۰ هزار اشتغال خالص ایجاد شد ‌اما در کل سال این رقم ۶۳۰ هزار است.
به گزارش ایرنا، رئیس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: البته ممکن است برخی شغل هایی که ایجاد شده پایدار نباشد و معنای اشتغال خالص این نیست که کسی که امروز شاغل است تا پایان عمر شاغل باشد. وقتی به استان ها سفر می کنم آمار ایجاد اشتغال را می پرسم که مثلا در خراسان رضوی این آمار ۱۲۱ هزار نفر است و وقتی آمار همه استانها را کنار هم می گذاریم به همین رقم حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار می رسیم.
روحانی با تایید این که در این ایام، آمار بیکاری بیشتر شده است، توضیح داد: ما دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بیکار داریم که ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر هم به آن اضافه شده است،‌ زیرا حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر تقاضای کار داشته اند که فقط ۶۰۰ هزار نفر آنها توانستند کار پیدا کنند و تلاش داریم امسال بالای ۷۰۰ هزار شغل خالص ایجاد کنیم که البته درست کردن شغل پایدار هم کار ساده ای نیست.
وی بیان داشت: در این دوران هم بیکاری بیشتر شده است و هم اشتغال خالص خیلی بوده است؛ باید کار خیلی بیشتری انجام شود تا بتوانیم به تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه ایجاد اشتغال دست پیدا کنیم و البته مردم، ‌نهادها و قوای دیگر باید به کمک دولت بیایند.
رئیس جمهوری از ایجاد ۹۰ هزار شغل توسط حدود سه هزار شرکت دانش بنیان با درآمدی نزدیک به سه هزار میلیارد تومان در سال به عنوان یکی از توفیقات دولت یازدهم یاد کرد و گفت: در حوزه فناوری ارتباطات هم در سال گذشته ۱۰۰ هزار شغل در زمینه ICTبه وجود آمده است که البته باید تلاش بیشتری در این زمینه داشته باشیم.
خبرنگار وال استریت ژورنال پرسید: پس از حمله ایالات متحده به سوریه اقدام ایران در این زمینه چه خواهد بود؟ آیا کمک های مالی خودش را ادامه خواهد داد یا اینکه حضور نظامی بیشتری خواهد داشت؟ توافق ایجاد شده میان ایران و روسیه پس از حمله موشکی به سوریه چیست؟
رئیس جمهوری جواب داد: ما در مساله سوریه راه حل اساسی و نهایی را سیاسی می دانیم. معتقدیم مذاکرات صلح باید باشد و پیشرفت داشته باشد تا نزدیک به راه حل های نهایی شویم. کاری که آمریکا انجام داد و از یک دیدگاه خیلی ضرر داشت به مذاکرات صلح صدمه وارد کرد.
روحانی ادامه داد: یعنی این کار باعث شد، تروریست ها در مذاکرات صلح خواسته های دیگری داشته باشند و از دست بالاتری فکر کنند که البته این هم به دنبال شکست هایی است که در میدان تحمل کرده بودند. آمریکایی ها خواستند از این نظر جبران کند.
وی ادامه داد: ما در زمینه سوریه یک همکاری بین ایران، روسیه و ترکیه در زمینه مذاکرات صلح و آستانه هست و یک همکاری بین ایران و روسیه و سوریه در زمینه عملیات در این کشور و مبارزه با تروریست ها.
رئیس جمهوری تاکید کرد: ما در گذشته روابط خوبی در زمینه هماهنگی با روسیه داشتیم. در سفری که به مسکو داشتم در این زمینه با رییس جمهوری روسیه برای هماهنگی های بهتر بحث کردیم و هماهنگی های بهتری را به وجود آوردیم.
روحانی یادآور شد: دیروز هم در مذاکره تلفنی با آقای پوتین باز هم برای هماهنگی و تلاش بیشتر تصمیم گرفتیم. هدف نهایی این است که شرایطی پیش بیاید در سوریه که بتوانیم در مذاکرات به تفاهم و توافقی با گروه های مختلف و ادامه مبارزه با تروریستی هایی چون داعش و النصره برسیم.

درج دیدگاه