جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

روزی چند تعاونی در ایران تشکیل شده است؟

از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه روزانه بیش از ۹ تعاونی در کشور ثبت شده است . به گزارش تعاون آنلاین، بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی سامانه جامع امارهای ثبتی تعاون ، از ابتدای سال جاری تا پایان اذرماه هر روز ۹ تعاونی در کشور ثبت شده است . بر این اساس […]

از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه روزانه بیش از ۹ تعاونی در کشور ثبت شده است .

به گزارش تعاون آنلاین، بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی سامانه جامع امارهای ثبتی تعاون ، از ابتدای سال جاری تا پایان اذرماه هر روز ۹ تعاونی در کشور ثبت شده است . بر این اساس تعداد تعاونی های جدید که در این دوره زمانی به ثبت رسیده اند، برابر با ۲۵۳۵ تعاونی و اتحادیه جدید است که ۵۸ هزار و ۱۸۴ عضو را در خود جای داده اند .

گزارش های ارائه شده حکایت از آن دارد که سرمایه تعاونی های جدید ۴۹۴۳۳۶۱۰۰ هزار ریال بوده و در این راستا زمینه اشتغال زایی ۳۹۹۵۲ نفر در کشور برای انجام فعالیت های مختلف کسب و کار به ثبت رسیده اند.

بررسی این وضعیت در مدت مشابه سال قبل یعنی ابتدای فروردین ماه تا پایان آذرماه سال ۱۳۹۵ نشان می دهد  تعداد تعاونی های ثبت شده ۲۸۸۶ تعاونی بوده است . این تعاونی ها ۶۴۸۸۶ نفر را در خود جای داده و زمینه و اشتغال زایی ۴۹۸۹۱ نفر را فراهم کرده اند.

اشتغال یکی از مهمترین دغدغه های مسئولان اقتصادی ایران است از این رو ایجاد شغل در بخش تعاونی همواره با رصد دقیق نهادها و سازمان ها همراه می شود .

بررسی ها نشان می دهد  طی ۹ ماهه منتهی به آذر ماه سال جاری یک تعاونی نیز به حالت غیر فعال در آمده است.

بر اساس این گزارش به طور متوسط در این مدت هر تعاونی زمینه اشتغال بیش از ۱۵ نفر ایجاد کرده اند.به این ترتیب با توجه به ایجاد روزانه ۹ تعاونی در ایران ، روزانه ۱۳۵ شغل در کشور ایجاد شده که هر چند اماری اندک در مقایسه با نیاز جامعه ایران است اما نشان می دهد توجه به این حوزه می تواند مناسبات در این عرصه را تغییر دهد .

در نه ماهه سال ۱۳۹۶ تعداد ۳۵۷ تعاونی بانوان با ایجاد فرصت شغلی ۴۳۴۴ نفر تشکیل و به ثبت رسیده اند.

بر پایه این داده ها بیشترین تعداد تعاونی ثبت شده در استان فارس با تعداد ۳۲۳ تعاونی و کمترین آن برای استان قم با تعداد ۱۴ تعاونی است.

بیشترین تعداد تعاونی های ثبت شده براساس نوع گرایش به ترتیب در فعالیت های خدمات و کشاورزی با ۸۷۶ و ۶۴۶ واحد است. همچنین بیشترین فرصت شغل مربوط به بخش تعاونی های خدمات با ۱۱۰۵۵ نفر به ثبت رسیده است.

درج دیدگاه