پنج شنبه, فروردین ۹, ۱۴۰۳

صادرات یک میلیون دلاری یک روستای گلستانی

روستا پسته گلستان صادرات

سابقه ژنتیکی درخت پسته وحشی در مراوه تپه بیش از ۸۰۰ سال برآورد می شود و اکنون درآمد یک میلیون دلاری برای کشاورزان روستای قازانقایه مراوه تپه استان گلستان داشته است.

مدیر تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان گفت: برداشت پسته وحشی در روستای قازانقایه مراوه تپه منجر به درآمد یک میلیون دلاری برای ساکنان این روستا شد.

به گزارش تعاون آنلاین، ابوالقاسم یوسفی اظهار داشت: برای توسعه فعالیت‌های این بخش، یک تعاونی با عضویت همه ساکنین روستا در عرصه‌ای به وسعت ۵ هزار هکتار شکل گرفت که کاشت درختان پسته به عنوان فعالیتی با چشم انداز بلند مدت در دستور کار این تعاونی قرار گرفت.

سهم تعاونی‌های اصفهان از سبد صادرات

وی بیان کرد: این تعاونی پارسال بیش از ۲۰۰ هکتار نهال کاری در این منطقه انجام داد، ۵۰ تن پسته از مردم خریداری کرد و زمینه صادرت یک میلیون دلاری این محصول را فراهم ساخت.

مدیر تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان همچنین گفت که تعاونی‌های گلستان سال گذشته حدود ۳۶ میلیون دلار صادرات از طریق فروش محصولاتی مانند صنایع دستی، گوشت مرغ، فرش، ید و پسته درآمد کسب کردند.

یوسفی افزود: طرح روستا تعاون که از سال گذشته آغاز شده، در راستای برنامه ششم برای هدفمند سازی روستاها و توسعه و ایجاد اشتغال در روستاها اجرا می‌شود و در قالب این طرح تاکنون ۸۰ تعاونی در گلستان به ثبت است.

براساس گزارش مدیر جهادکشاورزی مراوه تپه، وسعت ذخیره گاه ژنیتیکی پسته مراوه تپه در ۶۰ سال گذشته ۵۰ هزار هکتار بوده که به علت برداشت زود هنگام محصول پسته، چرای بی رویه دام و قطع درختان به هفت هزار هکتار کاهش یافت که برای احیا و توسعه این ذخیره گاه، در اختیار شرکت تعاونی پسته بصیرت مراوه تپه قرار گرفت.

 

درج دیدگاه