سه شنبه, فروردین ۲۸, ۱۴۰۳

روستا یک واحد تولیدی است/ تعاون پایداری توسعه را رقم می‌زند

چنانچه روستا را یک واحد فرهنگی – مسکونی و اجتماعی ندانیم، نمی توان انتظار توسعه کشور را داشت.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور امروز در همایش تخصصی اقتصاد تعاون کشاورزی روستا درباره ویژگی های اقتصاد روستا توضیح داد و گفت: چنانچه روستا را یک واحد فرهنگی – مسکونی و اجتماعی ندانیم، نمی توان انتظار توسعه کشور را داشت.

وی اضافه کرد: واقعیت این است که روستا یک واحد تولیدی است و قابلیت تولید محصول مستقیم و تبدیلی را دارد اما باید توجه داشت که پایداری فعالیت ها استفاده از شیوه تعاون است و ماهیت تعاون پایداری توسعه را رقم می زند.

رضوی مشارکت ندادن مردم در نظام برنامه ریزی کشور را مهمترین نقص دانست و گفت: امروز زمینه مشارکت مردم در بخش سیاسی را مهیا کرده ایم و تا زمانی که با این شیوه حرکت شود، از مقصد واقعی فاصله داریم.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس جمهوری، بی توجهی به آینده نگری را ضعف دیگر نظام برنامه ریزی دانست و افزود: افراد در جامعه به سه دسته تقسیم می شوند، گروه نخست هیچ دیدگاهی نسبت به حال و گذشته ندارند، گروه دوم منتقدان گذشته اند و همان افرادی هستند که در شکل گیری گذشته نقش داشته اند و گروه سوم، گذشته را مرور می کنند، اما به آینده توجه دارند.

وی خاطرنشان ساخت: برای حل مشکلات در همه ابعاد باید به تعاون توجه شود و اکنون فرزندان روستائی وعشایری از کمترین امکانات آموزشی برخوردارند. به گفته رضوی، اختصاص یک نفر معلم برای ۶ نفر دانش آموز در ۶ پایه مختلف، سهم هر دانش آموز از نظام آموزشی، نیم ساعت است.

این مقام مسئول گفت: چنانچه تاثیر آموزش مستمر را می دانستیم، برای هم افزایی تلاش بیشتری می کردیم.

درج دیدگاه