جمعه, فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

مدیرعامل بانک توسعه تعاون در نشست خبری مطرح کرد

رونمایی از ۵ طرح جدید برای رونق تولید

مهدیان: بانک توسعه تعاون بر روی هفت محور مشارکت فعال، بهبود ترازنامه، ارائه خدمات بانکی به بنگاه‌های کوچک و متوسط به ویژه تعاونی‌ها، استمرار طرح ملی اشتغال روستایی، تکریم مشتریان، توسعه بهبود روابط با فعالان بخش تعاون و خلق و به کار گیری دانش و اشتراک آن با دیگران فعالیت دارد. 

مدیرعامل بانک توسعه تعاون گفت: پنج طرح برای جامعه هدف بانک که اغلب تعاونی‌ها هستند معرفی شد که رونق تولید برای تعاونی های تولیدی، طرح ویژه برای تقویت تولید مسکن و اعطای تسهیلات به انبوه سازان و خریداران این بخش و طرح حذف واسطه ها بین خریدار و فروشنده با ایجاد سامانه بخشی از این طرح ها را تشکیل می‌دهد.

به گزارش خبرنگار تعاون آنلاین، حجت‌الله مهدیان رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بانک توسعه تعاون در نشست خبری صبح امروز افزود: بزرگترین مشکل بانک توسعه تعاون سرمایه آن است که بر اساس رایزنی های انجام شده افزایش سرمایه این بانک در مجلس شورای اسلامی تایید شده است.

حمایت کبیری از شرکتهای تعاونی دانش بنیان و تجاری‌ساز/ مهدیان: شرکتهای تعاونی دانش بنیان سرمایه‌بری کمی دارند

رییس هیات مدیره و مدیرعامل بانک توسعه تعاون درباره طرح های جدیدی این بانک توضیح داد: سامانه‌ای جهت مبادلات بین خریدار و فروشنده طراحی شده و تفاوت آن با سایر سامانه‌ها در این است که نظارت توسط اتحادیه مربوطه صورت می‌گیرد. از طرف دیگر بانک توسعه تعاون به عنوان امین در این معاملات حضور دارد و این تضمین را می‌دهد که تا وقتی کالا به دست خریدار نرسیده، پول نزد بانک امانت می‌ماند و پس از تایید رسید کالا، پول به حساب فروشنده واریز می‌شود.

وی ادامه داد: بانک توسعه تعاون در مرداد سال ۸۵ با سرمایه ۵۰۰ میلیارد تومان تاسیس شد اما رشد اصلی آن در سه سال اخیر اتفاق افتاده به طوری که در این مدت ۳۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده که دوسوم آن متعلق به تعاونی‌ها بوده است. ما اکنون ۹۲ هزار تعاونی فعال در کشور داریم و مطابق اساسنامه این بانک باید ۷۰ درصد از تسهیلات خود را به این قشر بپردازد.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون اضافه کرد: این بانک در طرح‌های رونق ملی همچون خرید تضمینی گندم، اشتغال روستایی و ازدواج نیز نقش موثری دارد و ما تلاش داریم هر ساله خدمات جدیدی را ارائه دهیم که بر همین اساس امسال پنج محصول جدید شامل طرح سپرده مسکن، طرح رونق تعاون، طرح فرصت، طرح مفید و طرح سبات در دستور کار داریم.

مهدیان در خصوص طرح سپرده مسکن گفت: این طرح که در ارکان بانک مرکزی بررسی و تایید شده، قرار است در اولین جلسه شورای پول و اعتبار به تصویب برسد و در هفته آینده جهت اجرا ابلاغ شود. هدف از اجرای این طرح، حمایت از انبوه‌سازان و تعاونی‌های فعال در بخش مسکن است که با افتتاح حساب سپرده تسهیلاتی با سود ۱۰ درصد دریافت کنند. در خصوص طرح رونق تعاون نیز که برای تعاونی‌های تولیدی و تعاونی‌های مصرفی است، تسهیلاتی با سود ۱۲ تا ۱۸ درصد با بازپرداخت سه تا پنج ساله در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون در خصوص طرح سبات گفت: این سامانه جهت مبادلات بین خریدار و فروشنده طراحی شده و تفاوت آن با سایر سامانه‌ها در این است که نظارت توسط اتحادیه مربوطه صورت می‌گیرد. از طرف دیگر بانک توسعه تعاون به عنوان امین در این معاملات حضور دارد و این تضمین را می‌دهد که تا وقتی کالا به دست خریدار نرسیده، پول نزد بانک امانت می‌ماند و پس از تایید رسید کالا، پول به حساب فروشنده واریز می‌شود. نکته دیگر آنکه کالاهایی که در این سامانه عرضه می‌شود استاندارد و اصالت دارد و کیفیت آن توسط بانک تایید شده است. در این سامانه علاوه بر پرداخت الکتریکی می‌توان به صورت اعتباری نیز فعالیت کنند. با فعال شدن این سامانه، هزینه‌های پنهان و آشکار تعاونی‌ها و شرکت‌ها حذف می‌شود و هم‌اکنون صندوق توسعه زنبورداری به عنوان اولین مجموعه از این سامانه استفاده می‌کند.

وی در خصوص طرح فرصت گفت: این طرح برای مشتریان عمده و بزرگ است که تمایل دارند وثایق ملکی آنها زودتر آزاد شوند. آنها می‌توانند در قبال افتتاح سپرده و تودیع نقدی مطابق قرارداد وثایق خود را در اختیار بگیرند. طرح مفید نیز پرداخت تسهیلات عمومی حداکثر تا ۱۰۰ میلیون تومان است که بازپرداخت آن ۶۰ ماهه و نرخ سود آن فقط ۲ درصد است. فلسفه ایجاد بانک توسعه تعاون ارتقاء و کمک به رکن سوم اقتصاد کشور است و این بانک به هیچ عنوان به قصد انتفاع تشکیل نشده است. سهامدار اصلی این بانک دولت است و به هیچ عنوان به دنبال سودآوری نیست و هم اینکه در ترازنامه نقطه سر به سر رعایت شده باشد، برای آنها کافی است.

مهدیان در پاسخ به پرسشی درباره میزان افزایش سرمایه بانک و حجم تسهیلات پرداخت شده در سال جاری گفت: حجم تسهیلاتی که ما امسال با عنوان هدف در نظر گرفتیم ۱۳ هزار میلیارد تومان است و سال گذشته موفق شدیم ۹۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کنیم اما اصلی‌ترین مشکل و بزرگترین معضل این بانک کمبود سرمایه است که ما روزانه پیگیر آن هستیم. در حال حاضر سرمایه بانک نزدیک به ۱۰۰۰ میلیارد تومان است که این رقم برای یک بانک بسیاری ناچیز است. این در حالی است که ما سال گذشته ۴۳ درصد رشد منابع داشتیم.

وی ادامه داد: تجدید ارزیابی دارایی‌ها سرمایه باکیفیتی نیست و فقط اعداد را روی کاغذ اصلاح می‌کند و ما هنوز به این نتیجه نرسیدیم که امسال این کار را انجام بدهیم. موفقیت بزرگ ما در سال گذشته این بود که توانستیم در ماه‌های آخر سال مصوبه مجلس برای افزایش ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه را اخذ کنیم که اکنون این مصوبه به مرحله تخصیص و واریز رسیده است.

 

درج دیدگاه