شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

رییس اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد: فساد و رانت هنوز به فعالان اقتصادی هزینه تحمیل می‌کند

تعاون آنلاین-رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه فساد و رانت پدیده شوم اقتصاد کشور است گفت: با وجود تلاش فراوان مقامات کشور برای مبارزه با فساد هنوز شاهد هستیم که این امر هزینه‌هایی را به جامعه و فعالین اقتصادی تحمیل می‌کند. غلامحسین شافعی امروز در هجدهمین نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: […]

تعاون آنلاین-رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه فساد و رانت پدیده شوم اقتصاد کشور است گفت: با وجود تلاش فراوان مقامات کشور برای مبارزه با فساد هنوز شاهد هستیم که این امر هزینه‌هایی را به جامعه و فعالین اقتصادی تحمیل می‌کند.

غلامحسین شافعی امروز در هجدهمین نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: رکود، بیکاری، محدودیتهای روابط بانکی، توزیع نامتعادل درآمد، نبود برنامه‌ریزی منسجم اقتصادی از مشکلات اقتصادی امروز کشور به حساب می‌آید.

وی افزود: نگاه کوتاه مدت به مسائل و ارائه راهکارهای کوتاه مدت مانند طرحهای ضربتی اشتغال و ایجاد بنگاه‌های زودبازده راهکار حل مسئله اشتغال در کشور است که می‌تواند بیکاری را مدتی به تاخیر بیندازد یا اشتغال کاذب ایجاد کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: اقدامات اورژانسی که برای رفع مسائل اشتغال و اقتصادی کشور صورت می‌گیرد نباید ما را از برنامه‌های بلندمدت‌مان دور کند.

شافعی تصریح کرد: کمبود سرمایه‌گذاری‌های مولد، کمبود پس‌اندازها، رکود، ساختارهای نامناسب اقتصادی، توزیع ناعادلانه درآمد، مشکلات سیستم بانکی و عدم هماهنگی آن با منافع ملی برای بهبود شرایط اقتصادی کشور در ابتدای امر باید برطرف شود.

وی اضافه کرد: نگاه به آمارهای رشد اقتصادی در بخشهای مختلف کشور که توسط بانک مرکزی منتشر شده نشان می‌دهد نقطه رکود ما از بخش تولید آغاز شده است و با تداوم آن در سایر بخشها مانند ساختمان و خدمات نیز گسترش یافته است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: حل معضل رکود را باید از نقطه آغازین آن انجام داد که با ایجاد کارهای مولد اقتصادی می‌توان از شرایط رکودی خارج شد.

شافعی تاکید کرد: یگانه راه توسعه اقتصادی کشور توجه به بخشهای مولد و هماهنگی میان بخش خصوصی و دولتی است.

وی با تاکید بر لزوم توجه مردم به استفاده از تولیدات داخلی گفت: این امر زمینه تسهیل صادرات برای کشور و توسعه بنگاه‌های مولد را فراهم می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه فساد و رانت مشکل جدی در اقتصاد کشور به حساب می‌آید، گفت: با وجود تلاشهای فراوان مقامات کشور برای مبارزه با فساد هنوز شاهد آن هستیم که این امر هزینه‌هایی را به جامعه و فعالین اقتصادی کشور تحمیل می‌کند.

وی افزود:در  این شرایط فعالین بخش اقتصادی کشور فعالیت‌های غیرمولد را به مولد ترجیح می‌دهند. فساد از کانالهای متعددی به اقتصاد کشور لطمه می‌زند زیرا این امر انگیزه‌ای برای ایجاد بهره‌وری در میان فعالین اقتصادی باقی نمی‌گذارد.

شافعی گفت: بنگاهها در این شرایط به جای ایجاد بهره‌وری به دنبال دسترسی به موقعیت‌های خاص برای خود هستند. گسترش فساد باعث ایجاد فضای عاری از اطمینان در  اقتصاد کشور می‌شود و در نهایت منجر به افزایش هزینه‌های تولیدکنندگان می‌شود.

 

آئین‌نامه‌ها و مقررات اقتصادی باید به موقع در اختیار عموم قرار گیرد

رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: قانون باید در کشور برای همه به طور یکسان اجرا شود و در صورتی که اینچنین نباشد فعالین اقتصادی به دنبال فرار قانون، فساد و رانت می‌روند و شرایط برای فعالین اقتصادی درست‌کار مشکل می‌شود.

شافعی با تاکید بر اینکه نبود قوانین صریح و روشن موجب ایجاد و توسعه فساد در کشور است گفت: هر قانون مجوز و امضای زائد باید از بین برود و در این صورت است که می‌توان انتظار داشت که دیواری از فساد اقتصادی فرو ریزد.

 

وی تاکید کرد: آئین‌نامه‌ها و مقررات باید به موقع انتشار یابد و در اختیار و اطلاع عموم قرار گیرد تا همه به طور یکسان سرمایه‌گذاری و ایجاد فعالیت‌های اقتصادی داشته باشند.

 

تسنیم

درج دیدگاه