سه شنبه, اردیبهشت ۴, ۱۴۰۳

رییس اتاق تعاون استان لرستان در گفت و گو با تعاون آنلاین: تعاونی ها باید آزاد شوند/ در لرستان یک میلیون عضو تعاونی داریم

یک میلیون عضو تعاونی داریم/ تعاونی ها باید آزاد شوند
یک میلیون عضو تعاونی داریم/ تعاونی ها باید آزاد شوند

اگر قوانین برای فعالیت تعاونی ها تسهیل شوند مسائل مالی در بخش دوم دارای اهمیت می شود اما هنوز باور تعاون در دولت ها مشاهده نمی شود.

رییس اتاق تعاون استان لرستان گفت: در استان لرستان با احتساب تعاونی های منتسب به سهام عدالت بیش از یک میلیون عضو تعاونی داریم.

سید رحمت الله سهرابی با بیان این مطلب افزود: جمعیت استان لرستان یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر است که سه هزار تعاونی فعال را در کل ۵ هزار تعاونی ثبت شده تشکیل می دهند.

وی با انتقاد از حاکمیت دولت ها در بخش تعاون تصریح کرد: دولت ها به جای اینکه حامی بخش تعاون باشند نقش کفیل را دارند و به همین دلیل است که با وجود گذشت ۲۵ سال از تدوین قانون تعاونی در کشور هنوز جایگاه مناسبی برای آن تعریف نشده است. طبق قانون سهم تعاون در اقتصاد ایران باید به ۲۵ درصد برسد که سالهاست این سهم بین ۴ تا ۶ درصد متغیر است.

رییس اتاق تعاون استان لرستان با اشاره به اینکه وضعیت خوبی را در استان شاهد نیستیم تصریح کرد: با وجود پتانسیل های فراوان در لرستان سهم ما از اقتصاد بسیار پایین است و تا چند سال پیش رتبه اول بیکاری را در کشور داشتیم. اکنون وضعیت کمی بهتر شده اما هنوز به جایگاه مطلوب نرسیدیم.

سهرابی به ظرفیت های استان لرستان اشاره کرد و گفت: طبیعت این استان جاذبه گردشگری بالایی دارد و می توانیم با حمایت از تعاونی های گردشگری از این بخش حمایت کرد اما متاسفانه نگاه ها به بخش تعاون همچنان کوچک و کم اثر است. این در حالی است که اتاق های بازرگانی و اصناف اکنون در اقتصاد جایگاه مطلوبی دارند و از حمایت دولت برخوردارند اما تعاونی که نوعی از بخش خصوصی است با حاکمیت دولت ها اداره می شود و همین امر باعث شده تا رشد کافی را شاهد نباشیم.

اکنون تولید حبوبات، دامپروری، ۱۷ درصد سنگ های ساختمانی، رتبه اول را در کشور داریم. در حوزه ماهیان سردابی هم غیر از شهرهای ساحلی اول هستیم اما خیلی به تعاونی های این بخش اهمیت داده نمی شود.

وی به حمایت دولت برای توسعه بخش تعاون اشاره کرد و گفت: تا صحبت از حمایت می شود همه اعلام می کنند که پول نداریم در حالی که با قوانین هم می توان این حمایت را انجام داد. اگر قوانین برای فعالیت تعاونی ها تسهیل شوند مسائل مالی در بخش دوم دارای اهمیت می شود اما هنوز باور تعاون در دولت ها مشاهده نمی شود.

درج دیدگاه