چهارشنبه, اردیبهشت ۵, ۱۴۰۳

رییس اتاق تعاون هرمزگان: فرصت طلایی بازار قطر از دست رفت

رییس اتاق تعاون استان هرمزگان گفت: متاسفانه بازار قطر که بازاری بکر و اقتصادی برای ایران بود، از دست تجار ما خارج شد.

رییس اتاق تعاون استان هرمزگان گفت: متاسفانه بازار قطر که بازاری بکر و اقتصادی برای ایران بود، از دست تجار ما خارج شد.

۱۱ هزار ۷۷۹ شغل جدید در استان هرمزگان ایجاد می‌شود

عباس سالاری، رییس اتاق تعاون استان هرمزگان با اعلام این مطلب در گفتگو با تعاون‌آنلاین افزود: بازار قطر بازار مناسبی برای ما بود، از این رو بحث ورود به بازار را مطرح کردیم و میز تخصصی قطر در اتاق تعاون به راه افتاد اما متاسفانه عدم ورود دستگاه‌های دولتی و مسئول سبب شد این فرصت بی بدیل از دست ما برود.

وی در توضیح این مطلب افزود: وقتی ما بحث صادرات کالا به قطر را مطرح کردیم، صادرات ایران چیزی در حدود ۱۱ میلیون دلار بود اما ظرف ۹ ماه با تمرکز بر این مساله توانستیم حجم صادرات را به ۴۷ میلیون دلار برسانیم.

او تاکید کرد:در نامه نگاری‌ها، بحث‌ها و صحبت‌هایی که داشتیم تاکید کردیم اگر ۸۰۰ میلیون تومان برای صادرات کالا در قطر هزینه کنید،می‌توانید در مدت زمانی نه چندان طولانی ۸۰۰ میلیون دلار برداشت کنید اما متاسفانه این موضوعات چندان مورد توجه قرار نگرفت و تجار ترکیه بازار را به دست آوردند.

وی در پاسخ به این سئوال که منابع مالی برای چه اقداماتی مورد نیاز بود؟ گفت: ضرورت داشت ما در بازار قطر حضور می‌یافتیم، باید نماینده‌ای دائمی در آنجا مستقر می شد، کارها بسیار خوب پیش رفت و ما با تعاونی لنج داران نیز هماهنگی لازم را انجام دادیم اما در عکل حمایتی نشد و کار نیمه کاره رها ماند تا جایی که امسال بار دیگر تراز تجاری ما منفی شده و از دست رفتن این فرصت بزرگ برای ما اتفاق بسیار نامناسبی بود.

وی گفت: نکته غم انگیز این است که ترکیه از مسیر ایران صادرات به قطر را انجام می‌دهد، یعنی مسیر را ما باز کردیم اما استفاده را رقبای ما می برند.

وی با اشاره به اینکه هدف گذاری برای صادرات به قطر بر صدور حداقل سیصد میلیون دلار کالا استوار بود، گفت: بازار قطر بازاری نزدیک است . شرایط سیاسی منطقه و شرایط این کشور با عربستان می‌توانست به ما فرصت ویژه یا را بدهد اما این اتفاق نیفتاد و به رغم نیاز شدید کشور به توسعه صادرات غیر نفتی این فرصت مهم از دست رفت.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه دوری از نفت و شکستن تحریم نیازمند در یافتن فرصت های ویژه ای از این قبیل است، گفت: ترکیه دلار به دلار و سنت به سنت بازارهای منطقه را رصد می کند و با برنامه ریزی دقیق تلاش دارد وارد میدان شود اما متاسفانه در ایران می بینیم که این مساله به هیچ روی مورد توجه قرار ندارد.

 

 

درج دیدگاه