جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

رییس اتاق تعاون کردستان در گفت و گو با تعاون آنلاین مطرح کرد: کنترل ترخیص کالا در گمرک توسط اتاق تعاون

کنترل ترخیص کالا در گمرک توسط اتاق تعاون
مهرداد حسینی رییس اتاق تعاون کردستان، کنترل ترخیص کالا در گمرک توسط اتاق تعاون

اتاق تعاون ایران نسبت به اتاق بازرگانی و اصناف بسیار کوچک و محدود است و این موضوع نشان دهنده اولویت مسئولان در کشور است.برای پیشبرد اهداف تعاونی یا باید از الگو استفاده کنیم و یا ایده های خوب را به مرحله عمل برسانیم که در این زمینه پیشنهاد دادیم تا اداره و کنترل ترخیص کالا از گمرک را در اختیار اتاق تعاونی کردستان قرار دهند تا بتوانیم کالاها را بدون بروکراسی اداری صادر کنیم.

 

رییس اتاق تعاون کردستان با بیان اینکه اتاق تعاون ایران نسبت به تشکل های دیگر کوچک است گفت: اتاق تعاون ایران نسبت به اتاق بازرگانی و اصناف بسیار کوچک و محدود است و این موضوع نشان دهنده اولویت مسئولان در کشور است.

مهرداد حسینی، در گفت و گو با تعاون آنلاین با بیان این مطلب افزود: برای پیشبرد اهداف تعاونی یا باید از الگو استفاده کنیم و یا ایده های خوب را به مرحله عمل برسانیم که در این زمینه پیشنهاد دادیم تا اداره و کنترل ترخیص کالا از گمرک را در اختیار اتاق تعاونی کردستان قرار دهند تا بتوانیم کالاها را بدون بروکراسی اداری صادر کنیم.

وی با اشاره به اینکه اتاق های تعاون منزوی هستند تاکید کرد:  در کردستان حدود ۴ هزار و ۴۳۸ تعاونی ثبت شده داریم که از این تعداد هزار و ۹۵۸ تعاونی به روز و حدود ۱۵۰۰ تعاونی فعال هستند. صدای تعاون مانند آواز دوهل از دور خوش است و زمانی که وارد آن می شوید مشکلات بسیاری سر راه قرار می گیرد.

حسینی به اقدام دولت ها در بخش تعاونی در سال های گذشته اشاره کرد و گفت: تعاون برای دولت ها نقش کلیدی ندارد و بیشتر در حاشیه است و در همین راستا هیچ وقت دغدغه مسئولان نیست. اکنون بودجه ای برای اشتغال استان ها تعیین شده که مدیران اداره کل تعاونی ها را به سازمان صنعت و معدن استان ارجاع می دهند.

رییس اتاق تعاون کردستان با بیان پیشنهادی مبنی بر رشد بخش تعاون تصریح کرد: برای حمایت از اتحادیه و تعاونی های تحت پوشش اتاق تعاون استان در نظر داریم نمایشگاه های زیادی برگزار کنیم و برگزاری نمایشگاه هم منجر به فروش محصولات تولید شده توسط تعاونی ها می شود و از آنجایی که سهامدار یک سوم نمایشگاه بین المللی هستیم می توانیم درآمد کسب کنیم.

وی افزود: اکنون در کردستان محصولات کشاورزی، صنایع دستی و صنعت توسط شرکت های تعاونی تولید می شود که بخشی از آنها توان صادراتی را دارند اما متاسفانه به دلیل وجود برخی مشکلات این امکان از آنها سلب می شود. در بخش کشاورزی با کمی برنامه ریزی می توانیم صادرات استان کردستان را افزایش دهیم اما هنوز عزم جزمی در این زمینه مشاهده نمی شود.

 

 

درج دیدگاه