شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

بنگاه‌های مشکل‌دار اغلب چه فعالیتی داشتند

زنجان-تسهیلات-تولید-اشتغال

تولید محصولات فلزی و معدنی ۳۸ درصد، مواد غذایی ۱۴ درصد، شیمیایی ۷ درصد، لاستیک ۷ درصد، ماشین‌آلات ۹ درصد، پزشکی ۹ درصد، چوب یک درصد، منسوجات ۱۳ درصد و مواد فلزی ۶ درصد را شامل می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با بیان اینکه ۹۳ درصد بنگاه‌های مشکل‌دار زنجان خصوصی و ۷ درصد تعاونی هستند، گفت: از ۷۰ واحد اقتصادی مشکل‌دار استان ۹۸.‌۵ درصد صنعتی، ۱.۵ درصد خدماتی و ۱.۵ درصد واحد کشاورزی هستند.

به گزارش تعاون آنلاین، محمدرضا یوسفی امروز در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان که با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و جانشین ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و مسئولان و مقامات عالی استان برگزار شد گزارشی درمورد واحدهای تولیدی و بنگاه‌های مشکل‌دار ارائه کرد و اظهار داشت: بنگاه‌های اقتصادی مشکل‌دار بنگاه‌هایی هستند که به تشخیص وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به علت نقصان حداقل یکی از عوامل درون کارگاهی و برون کارگاهی دچار اختلال درروند فعالیت اقتصادی، ایفای تعهدات، پرداخت مطالبات کارگران یا بدهی هستند که با احتمال این موارد با وقوع واکنش کارگری مواجه خواهند شد.

شناسایی و رصد بنگاه‌های مشکل‌دار اقتصادی

وی از شناسایی ۷۰ واحد مشکل‌دار استان خبر داد و گفت: در این واحدها ۶ هزار و ۶۷۷ نفر کارگر شاغل بوده که نزدیک به ۵ درصد قرارداد دائم و ۹۵ درصد کارگران با قرارداد موقت هستند و از نظر وضعیت ۱۲ واحد فعال و ۵۸ واحد نیمه فعال هستند که فعالیت می‌کنند که کل بدهی این واحدها ۱۱۴ میلیارد تومان است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان به واحدهای مشکل‌دار به تفکیک کارگاه‌ها اشاره کرد و گفت: بنگاه‌های زیر ۱۰ نفر ۶ واحد، زیر ۵۰ نفر ۲۸ واحد و بالای ۵۰ نفر ۳۶ واحد هستند.

وی به تفکیک فعالیت عمده اقتصادی اشاره کرد و گفت: تولید محصولات فلزی و معدنی ۳۸ درصد، مواد غذایی ۱۴ درصد، شیمیایی ۷ درصد، لاستیک ۷ درصد، ماشین‌آلات ۹ درصد، پزشکی ۹ درصد، چوب یک درصد، منسوجات ۱۳ درصد و مواد فلزی ۶ درصد را شامل می‌شود.

یوسفی با اشاره به عمده مشکل واحدها از لحاظ ساختار درون کارگاهی افزود: ۶۴ کارگاه از ۷۰ کارگاه با مشکل کمبود نقدینگی مواجه هستند، ۴۵ واحد بدهی معوق به بانک‌ها و دستگاه دولتی دارند، ۳۶ مورد با بالا بودن هزینه تولیدات مواجه هستند، ۳۱ واحد مطالبات کارگری دارند، ۳۶ مورد با انباشت محصول و فروش مواجه هستند، ۱۵ مورد نیاز به اصلاح ساختار اقتصادی دارند، ۵ مورد با سوء مدیریت مواجه هستند، ۲ مورد با اختلاف بین سهامدار مواجه هستند، یک مورد با تورم نیروی انسانی مواجه هستند.

وی به تفکیک مشکلات واحدها از لحاظ ساختار و برون کارگاهی اشاره کرد و گفت: ۴۵ واحد با عدم تامین مشکل مواجه هستند، ۴۲ واحد با رکود مواجه هستند، ۱۸ مورد با بروکراسی اداری و ترخیص کالا مواجه هستند، ۱۲ مورد با عدم فروش صادرات در بازارهای خارجی مواجه هستند، ۹ مورد با واردات بی‌رویه مواجه هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان به اقدامات حمایتی اشاره کرد و گفت: ۵۰ واحد با برگزاری جلسات  مشکلات آنها برطرف شده، ۳۳ مورد پیگیری از طریق دستگاه‌های اجرائی ذی‌ربط، ۱۷ مورد پرداخت تسهیلات، ۱۱ مورد استماع در کارگروه و رفع موارد، ۸ مورد در حال بازدید و ارائه راهکار در حال انجام است.

وی با بیان اینکه کارگروه‌هایی برای حل مشکلات واحدهای اقتصادی در نظر گرفته شده و پیشنهاداتی در این زمینه ارائه شده است، تصریح کرد: پرداخت و تامین به موقع دولت به بنگاه‌ها، افزایش اختیارات استان در تامین نقدینگی، بخشودگی جرائم واحدهای تولیدی، اصلاح ساختار بنگاه اقتصادی مشکل‌دار، افزایش آموزش مهارت، تامین مواد اولیه استراتژیک کاهش بروکراسی اداری، تکمیل زنجیره فروش، شناسایی و معرفی سرمایه‌گذاران به واحدهای تولیدی از جمله این پیشنهادات است.

درج دیدگاه