شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

تعاونی "زیتون" انگلیسی به فلسطین آمد

زیتون فلسطینی به انگلستان رفت

تعاون آنلاین – فلسطین خانه تاریخی زیتون است و برای دو هزار سال درختان سبز و قهوه ای خوش رنگ زیتون در این سرزمین پوشش گیاهی غالب منطقه بوده اند. اما به سبب جنگ افروزی چندین ساله در منطقه، فلسطینیان برای صادرات مهمترین محصول کشاورزی خود یعنی زیتون و روغن آن با مشکل مواجه بوده و هستند.

در سال ۲۰۰۴ شرکت “زیتون” برای ایجاد بازار تجارت منصفانه و صادرات از فلسطین به انگلستان ایجاد شد و در سال ۲۰۰۸ تبدیل به تعاونی شد. “زیتون” به کشاورزان منطقه کمک می کند که کیفیت را بالا ببرند، محصولات ارگانیک تولید کنند و گواهینامه تولید محصول طبیعی و تجارت منصفانه دریافت کنند و به بازار بریتانیا راه پیدا کنند.

روغن زیتون فوق بکر (extra virgin) که سالم ترین روغن در جهان است و زیتون تولیدی تعاونی های فلسطینی اولین در نوع خود هستند که گواهینامه تجارت منصفانه دریافت کرده اند و در فروشگاه های بزرگ انگلستان به فروش می رسند.

دیگر محصولات تعاونی زیتون می توان به “زعتر” فصلی خاورمیانه اشاره کرد که ترکیبی از آویشن وحشی، کنجد و سماق است و از یک تعاونی زنان در منطقه “جِنین” تامین می شود. همچنین تعداد زیادی از محصولات خاص و منحصر به فرد فلسطین نیز به بازار انگلستان راه پیدا کرده و با استقبال مواجه شده اند.

کتی، مدیر عامل تعاونی “زیتون” می گوید: زیتون از کشاورزان فلسطینی حمایت می کند. ما با تعاونی های جدید یا تعاونی هایی که محصول جدیدی دارند ملاقات می کنیم تا راه های کمک به آنها برای پیشرفت و فروش محصولشان را بررسی کنیم.

او ادامه می دهد: زیتون همچنین به تعاونی ها آموزش می دهد که با هم کار کنند تا هم صرفه جویی به مقیاس شود و هم دانش آنها به هم منتقل شود. ساختار تعاونی تاثیر گذار و مشوق اعضا است به همین دلیل ما بعد از مدتی فعالیت این الگو را برگزیدیم و از این طریق به دنبال گسترش فعالیت های خود هستیم.

کتی می گوید: ما با تعدادی از تعاونی های تولیدی فلسطین شریک شده ایم تا در موفقیت ها و شکست ها با هم باشیم. از طرفی دیگر شناخت حوزه عمل دو طرف باعث شناخت و اعتماد بیشتر در طولانی مدت و در نهایت رسیدن به سود بیشتر می شود.

او می می افزاید: ما هنوز مصرف کننده ها را به عضویت دعوت نکرده ایم اما اقدامات در جریانند تا چند کنفرانس منطقه ای برای جذب مصرف کننده های علاقه مند برگزار شود و عضو گیری آغاز شود.

زیتون هم اکنون شبکه ای از حمایتگران را در کشور دارد که در بین آنها مشاوران تجارت منصفانه و خریداران حضور دارند که محصولات تعاونی ها را می سنجند. هر سال تعاونی “زیتون” دو سفر برای حمایت کننده ها و مشتریان خود به فلسطین تدارک می بیند تا از نزدیک با نحوه تولید و فراوری محصول آشنا شوند و پیوند عمیق تری بین تولید کننده فلسطینی و مصرف کننده انگلیسی به وجود بیاید.

درج دیدگاه