شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

جزئیات طرح دوفوریتی مجلس درباره «کولبران»

ساخت تعاونی کولبری در مناطق مرزی

تعاون آنلاین – نماینده مردم نقده و اشنویه از ساخت تعاونی کولبران در مناطق مرزی به منظور تخصیص تسهیلات توسعه ای خبر داد.

عبدالکریم حسین زاده نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس با اشاره به مشکلات کولبران، اظهار داشت: ما به لحاظ پدیدار شناسی مفهوم کوبری را به درستی بازشناسایی نکرده ایم. بسیاری از افراد به عنوان یک پدیده سیاسی به آن نگاه می کنند در حالی که کولبری یک پدیده کاملا اجتماعی، اقتصادی است.

وی با بیان اینکه افراد به دلیل عدم توانایی در تامین معاش زندگی و نبود اشتغال وادار به کولبری می شوند، افزود: باید متناسب با مشکلاتی که در مرز اعم از عدم توسعه یافتگی وجود دارد نسخه مختص به همان را پیچید.

 

حسین زاده با اشاره به طرح دو فوریتی جمعی از نمایندگان در حمایت از کولبران، اظهار داشت: از این رو با تعدادی از همکارانمان طرح دو فوریتی را برای حل مسائل و مشکلات کولبران تدوین کردیم. البته باید قبل از هرچیز جامعه هدف کولبران را شناخت اینکه چه کسانی در داخل کولبری م یکنند و  در کدام نقطه جغرافیایی از این پهنه سرزمینی حضور دارند. تعدادشان چقدر است و…

 

خبرگزاری دانشجو، نماینده مردم اشنویه تصریح کرد: در ماده ۱ این طرح، ۶ ماه بازه زمانی برای شناسایی تمام کولبران در سطح کشور در نظر گرفته شد. البته اکثر این افراد در استان های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، سیستان و بلوچستان فعالیت می کنند.

 

وی پیرامون توانمندسازی و راهکارهایی در این خصوص، تاکید کرد: در حال حاضر حجم بالایی از کالاها به صورت ترانزیت حمل و نقلی از مبادی مرزی و گمرکات مبادله می شود. از سوی دیگر کولبران نیز کالاهایی را حمل می کنند به همین دلیل درخواست کردیم که تعاونی مختص کولبران ایجاد شود تا ۳۰ درصد کل مبادلات مرزی به کولبران اختصاص داده شود و از طریق وزارت خانه های صنعت، معدن، تجارت و رفاه و سایر وزارت خانه ها تسهیلات با درصد  بسیار کم، نزدیک به صفر در  اختیار این افراد قرار گیرد تا انها نیز صاحب سیستم حمل و نقل ترانزیتی و حمل و نقل جاده ای  شده و از این طریق کالاها را جا به جا کنند.

 

حسین زاده ادامه داد: همچنین درخواست کردیم تا معافیت های مالیاتی برای کولبران در نظر گرفته شود و این امر موجب خواهد شد تا منافع مالی این تعاونی به کولبران برگردد و از این طریق آنها را تامین کند. از سوی دیگر حداقل ۱۰ درصد تسهیلاتی که در این چند استان مختص وزارت صنعت و معدن است به منظور پر کردن گپ های توسعه ای  نسبت به میانگین های توسعه ای کشور در نظر گرفته شود و کولبران در این صنایع مشغول به فعالیت شوند.

 

وی یادآور شد: براین اساس ظرف مدت سه الی ۵ سال همه کولبران به عنوان کارفرما و یا نیروی کار فعال در این فرایند قرار گرفته و از چرخه کولبری خارج می شوند.

 

نماینده مردم اشنویه در پایان خاطر نشان کرد: اکنون این طرح به مرکز پژوهش ها ارسال شده تا کارهای تحقیقاتی و ویرایش های لازم بر روی آن صورت گرفته و مغایرتی با قانون اساسی نداشته باشد.

درج دیدگاه