پنج شنبه, اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳

سرمایه‌گذاران بازار مسکن دیگر منتظر سود نباشند

مسکن اسلامی وزارت راه وزارت دفاع

نائب رییس اتحادیه مشاوران املاک گفت: قیمت واحدهایی که متراژ بزرگتر از ۱۵۰ متر دارند با کاهشی نزدیک به ۲۰ درصدی در بازار همراه شده است .

نائب رییس اتحادیه مشاوران املاک گفت: قیمت واحدهایی که متراژ بزرگتر از ۱۵۰ متر دارند با کاهشی نزدیک به ۲۰ درصدی در بازار همراه شده است .

حسام غقبایی در گفتگو با تعاون آنلاین افزود: بازار مسکن وارد فاز رکود شده است و سرمایه گذاران در ایران بازار دیگر نباید منتظر سوددهی و بازدهی بالا باشند.

یک مدیر حوزه تعاون: ریسک تعاونی‌های مسکن در ایران بالاست

وی با اشاره به افزایش شدید قیمت مسکن در سال گذشته گفت: افزایش قیمت مسکن در این دوره بسیار شدید بود و همین امر سبب شده است که قدرت خرید کاهش یابد از این رو آمارها نشان می دهد حجم معاملات بعضا بین ۵۰ تا ۸۰ درصد کاهش یافته که این امر خود سبب شده است بازار مسکن درگیر رکودی شدید باشد.

وی با تاکید بر اینکه کاهش قیمت مسکن در مناطق بالای شهر آغاز شده ادامه داد: واحدهای متراژ بالا به دلیل بالا بودن شدید قیمت‌هایشان، در حال حاضر خریداری ندارند و فروشندگان واقعی مجبورند تخفیف‌هایی را نسبت به نرخ روز بدهند، این روند در حال گسترش است و پیش‌بینی‌ها نشان می دهد تا نیمه دوم سال واحدهای بزرگ پایتخت با کاهش قابل توجه قیمت روبرو شوند.

او گفت: کسانی که با قصد سرمایه‌گذاری مسکن خریده اند حالا باید منتظر کاهش قیمت باشند و بی‌تردید انتظار برای کسب سود در این بازار و در این موقعیت انتظار بیهوده ای است.

عقبایی ادامه داد: با توجه به کاهش سرمایه گذاری در بازار مسکن، بازار به دست مصرف کنندگان واقعی می افتد و قیمت‌ها به تعادل می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه مشتری در بازار مسکن نایاب‌تر از فروشنده است، اضافه کرد: واحدهای مسکونی خالی در ایران بیش از دو برابر استانداردها جهانی است و وارد کردن این واحدها به چرخه با ابزارهای مالیاتی و دریافت عوارض و … می‌تواند زمینه را برای تعادل قیمت مسکن در بازار ایجاد نماید.

طبق آمارهای اعلامی بانک مرکزی قیمت مسکن در تهران از متری ۱۳ میلیون تومان، به شکل متوسط فراتر رفته است. میزان رشد بهای مسکن در پایتخت بیش از ۱۱۰ درصد بود.

افزایش قیمت مسکن در تهران، رشد قیمت‌ها در شهرهای اطراف تهران را نیز سبب شد به طوری که شهرهای اطراف تهران نیز در این دوره زمانی با رشد قابل توجه قیمت‌ها روبرو شدند.

عقبایی می‌گوید کاهش قیمت مسکن در تهران زمینه را برای کاهش قیمت مسکن در دیگر شهرها فراهم خواهد کرد. به گفته وی کاهش قیمت ارز در ثبات و آرامش بازار مسکن موثر خواهد بود.

درج دیدگاه