جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

سفیر برزیل عنوان کرد: ارز ملی راهکار جایگزین در تجارت میان ایران و برزیل

تعاون آنلاین – رودیرگو آزیردو سانتوس سفیر برزیل در نشست مشترک با بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران، گفت: در حال حاضر با مذاکراتی که با دولت ایران انجام شده و درصدد راه حل هایی برای بحث روابط نظام بانکی هستیم و یکی از راهکارهای جایگزین استفاده از ارز ملی برای تسهیلات بین تجارت بین کشورهاست.

سفیر برزیل در نشست مشترکی با رئیس اتاق تعاون ایران، با ابراز خرسندی از حضور در اتاق تعاون ایران، گفت: در مدتی که در ایران هستم به خواسته دولت برزیل درصدد  افزایش حجم فعالیت های تجاری دو کشور و افزایش صادرات و واردات هستیم.

رودیرگو آزیردو سانتوس سفیر برزیل ابراز داشت: در حال حاضر با مذاکراتی که با دولت داریم درصدد راه حل هایی برای بحث روابط نظام بانکی هستیم و یکی از راهکارهای جایگزین استفاده از ارز ملی برای تسهیلات بین تجارت بین کشورهاست. اما برای اینکه بتوانیم از ارز ملی استفاده کنیم باید محصولات ایرانی بیشتری را در بازارهای برزیل ببینیم تا بانک های مرکزی هر دو کشور قادر باشند که از این امکان استفاده کنند.

وی گفت: همانگونه که می دانید برزیل به لحاظ تراز تجاری نسبت به ایران مثبت هست و ما علاقمند هستیم که در زمینه های مختلف نظیر برگزاری نمایشگاه ها در برزیل به شما کمک کنیم تا بتوانیم مبادلات تجاری میان دو کشور را افزایش دهیم.

به گفته سفیر برزیلو براساس آمار دولت برزیل، حجم صادرات برزیل به ایران حدودا بین ۱.۸ تا ۱.۹ میلیارد دلار هست اما می تواند جایگاه بالاتری داشته باشد.

وی گفت: صادرات محصولات ایرانی در برزیل هنوز شاخص نیستند و ما تمایل داریم که محصولات ایرانی بیشتری در بازارهای برزیل شاهد باشیم چراکه معتقدیم که هرچه حجم فعالیت های تجاری بین دو کشور افزایش یابد، آینده بهتری را می توانیم برای هر دو کشور متصور باشیم.

سفیر برزیل ابراز داشت: بررسی و مطالعه در خصوص صادرات محصولات ایرانی از دیگر راه کارهای توسعه تجارت بین دو کشور است، یکی از این محصولات می تواند محصولات نفتی باشد که با توجه به نیاز برزیل محصول مناسبی است. همچنین محصولاتی که از مشتق نفت هستند مانند پتروشیمی که می توانند در بازار برزیل با توجه به نیاز به آن، کالاهای مورد توجهی محسوب می شوند به گفته وی در حال حاضر این محصولات برای کشور برزیل ازسایر کشورها تهیه می شود.

وی ادامه داد: براساس معرفی که از بخش تعاون صورت گرفت فهمیدیم که تعاونی های ایرانی در زمینه های مشابهی با برزیل فعالیت دارند و می توانیم در این خصوص همکاری داشته باشیم که منجر به گسترش تجارت می شود.

سفیر برزیل در این نشست به زمینه های تجاری کشور خود پرداخت و گفت: ما در زمینه تولید قطعات خودرو، خرده فروشی، مواد معدنی و زمینه های مختلفی می توانیم همکاری داشته باشیم چنانچه در ماه آینده تولید کنندگان قطعات خودرو برزیلی در تهران خواهند بود که می تواند بستر مناسبی برای  گسترش روابط باشد

وی گفت: راههای زیادی برای گسترش همکاری بین دو کشور وجود دارد و می توانیم تصمیم های خاصی از هر دو مجموعه برای ارتباط داشته باشیم. چنانچه می توانیم تقویم نمایشگاه ها را با هماهنگی دو کشور تدوین کنیم.

بهمن عبداللهی در دیدار با رودیرگو آزیردو سانتوس سفیر برزیل، بر گسترش ارتباط و مبادلات تجاری دو کشور تایید کرد و گفت: ارتباط نظام بانکی نکته مهم و برجسته ای است که می توان با ایجاد یک صندوق مشترک میان دوگروه از هر دو کشور تسویه های صادراتی و وارداتی را انجام داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، در این دیدار درخصوص ۴ محور توافقاتی حاصل شد که شامل ایجاد صندوق مشترک، کمک برای برگزاری نمایشگاه در کشور برزیل برای ارائه محصولات، اعزام هیات های جاری همچنین معرفی منابع ملی برزیلی برای ارتباط با تعاونی های تولیدکننده بود.

رئیس اتاق تعاون ایران گفت: بخشی که در حال حاضر اولویت ما بوده و از اهمیت بیشتری برخوردار است توسعه ارتباطات بین المللی اقتصاد تعاون است. با توجه به اینکه کشور برزیل یکی از اقتصادهای بزرگ دنیاست و ارتباطات گسترده ای با ایران دارد ما علاقمندیم روابط اقتصادی بخش تعاونی کشور را با برزیل گسترش دهیم.

رئیس اتاق تعاون ایران با تاکید بر توانمندی های بخش تعاون در صادرات، تصریح کرد: تعاون در  در بخش صادرات توانمندی های بالایی دارد که با کمک برزیل می تواند جایگاه  ویژه ای در بازارهای برزیل به دست آورد.

درج دیدگاه