چهارشنبه, اردیبهشت ۵, ۱۴۰۳

سهم استان خراسان از سبد صادراتی کشور/ افزایش ۶۳ درصدی صادرات تعاونی‌های خراسان جنوبی

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گقت:صادرات تعاونی‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۳ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گقت:صادرات تعاونی‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۳ درصد افزایش داشته است.
به گزارش تعاون آنلاین، عباس رکنی مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت:صادرات تعاونی‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۳ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: در استان ۲۷ تعاونی فعال در حوزه‌ صادرات وجود دارد که محصولات صادراتی غیر نفتی آن‌ها کیک و کلوچه، دمپایی، پیه ذوب شده، مواد پلاستیکی و پنجره دو جداره است که مقصد این کالا‌ها کشور افغانستان است.

رکنی همچنین در خصوص سایر محصولات صادراتی این تعاونی‌ها به صنایع دستی، گازوئیل، سنگ ساختمانی، مرغ، جوجه شتر مرغ، فرش، خوراک دام و طیور، زعفران و سنگ بازالت اشاره کرد و گفت: مقصد این محصولات نیز کشور هایی چون افغانستان، پاکستان، عراق، امارات، سوئیس، ژاپن، آلمان، ترکیه و هند است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی با اشاره به ۷ راهبرد اساسی در بخش تعاون افزود: ترویج فرهنگ تعاون، توسعه مدیریت و توانمند سازی منابع تعاون، توسعه و تحکیم تعاملات شبکه ای، توسعه همکاری بین بخشی، تأمین منابع مالی مشوق ها، توسعه برند و بازار تعاونی و تعمیم نظارت بر تعاونی‌ها از جمله این موارد است.

وی گفت: در استان با احتساب سهام عدالت ۸۵۶ تعاونی وجود دارد که ۴۵۸ هزار و ۹۵۹ نفر آن عضو مرد و ۱۴۱ هزار و ۷۰۰ نفر آن عضو زن و سرمایه کلی آن ۳۳ میلیارد تومان است.

رکنی در خصوص تعاونی‌های بدون احتساب سهام عدالت افزود: ۸۴۹ تعاونی فعال در استان وجود دارد که دارای ۳ میلیارد و ۳۲۶ میلیون تومان سرمایه است که ۱۰۲ هزار نفر عضو عادی مرد و ۱۱ هزار و ۸۱۱ نفر عضو زن دارد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی با اشاره به تسهیلات اشتغال پایدار روستایی در سال جاری اظهار کرد: ۱۷۶ تعاونی، متقاضی تسهیلات اشتغال پایدار روستایی بودند که مبلغ ثبت نامی ۱۹۴ میلیارد تومان بوده است و تعداد طرح‌های مصوب بانکی نیز ۱۴۰ طرح بوده است.

وی بیان کرد: از این ۱۷۶ طرح، ۶ طرح در حوزه‌ صنعت، ۲۱ طرح در حوزه‌ کشاورزی و ۱ طرح در حوزه‌ خدمات بوده است که تعداد طرح‌های پرداختی ۲۸ عدد با مبلغ ۱۲ میلیارد و ۲۴۷ میلیون تومان بوده است.

رکنی در خصوص تعاونی‌های تشکیل شده در سال جاری تصریح کرد: در ۱۱ ماهه نخست سال گذشته ۷۰ تعاونی تشکیل شد که امسال تعداد آن به ۷۴ تعاونی رسید و تعداد عضو زن آن ۴۰۰ و تعداد عضو مرد آن ۷۴ نفر است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی از دیگر اقدامات انجام شده در این اداره را تشکیل ۳۳ تعاونی در راستای طرح روستا تعاون دانست و تأکید کرد: این طرح در روستا‌هایی که امکان بالقوه دارد تشکیل می‌شود که در این راستا تفاهم نامه‌ای با سازمان بسیج سازندگی، جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و غیره داشته ایم.

وی با اشاره به اینکه ۱۳ جشنواره تجلیل از تعاونی‌های برتر برگزار شد، گفت: در این جشنواره‌ها از ۱۴ تعاونی تجلیل و در این بین ۱ تعاونی نیز در سطح ملی برتر شد.

رکنی در خصوص نظارت‌ بر کار تعاونی‌ها افزود: در سال جاری نظارت بر تعاونی‌های عمومی، مالی ، توزیعی و خدماتی هزار و ۷۵۹ مورد و نظارت بر مجامع تعاونی‌ها و اتحادیه‌های خدماتی ۴۴۴ مورد بوده است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت:حدود ۱۰۰ هزار تعاونی فعال در استان وجود دارد که ملاک تشکیل تعاونی نیز داشتن ۷ نفر عضو است.