پنج شنبه, اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳

سهم دو برابری تعاون از اقتصاد تا پایان برنامه ششم توسعه

شهباز حسن پور سخنگوی فراکسیون تعاون مجلس شورای اسلامی تعاون آنلاین – قانون تعاون جامع و فراگیر است اما متاسفانه دولت در تصویب و ابلاغ دستور العمل های اجرایی کوتاهی می کند و تاکنون این دستورالعمل ها تکمیل نشده است. قانون گذار هنگام تجمیع وزارتخانه ها اصرار داشت که ابتدا نام تعاون و بعد کار […]

شهباز حسن پور

سخنگوی فراکسیون تعاون مجلس شورای اسلامی

تعاون آنلاین – قانون تعاون جامع و فراگیر است اما متاسفانه دولت در تصویب و ابلاغ دستور العمل های اجرایی کوتاهی می کند و تاکنون این دستورالعمل ها تکمیل نشده است. قانون گذار هنگام تجمیع وزارتخانه ها اصرار داشت که ابتدا نام تعاون و بعد کار و رفاه اجتماعی آورده شود یعنی محور فعالیت های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر پایه تعاون باشد اما این مهم به شکل شایسته در وزارتخانه صورت نپذیرفته است.

امروز تعاونی ها با مشکلات زیادی مواجه هستند بویژه معضلات مربوط به مسکن مهر اما تعاونی پسته یکی از موفق ترین تعاونی هایی بوده که بالاترین ارز آوری را در کشور داشته است.همچنین تعاونی های مرز نشین در امر صادرات موفق بوده اند اما برخورد سلیقه ای دولتها با تعاونی ها باعث شده است که  به جایگاه اصلی خود نرسند.

یکی از مهمترین چالش ها عدم اجرای صحیح قانون توسط دولت است که هنوز هم آنطور که مد نظر مجلس و فراکسیون تعاون است انجام نمی گیرد. مورد بعدی عدم استقبال بانکها از اعطای تسهیلات به تعاونی ها است. وقتی می گوییم سهم تعاونی ها از اقتصاد کشور ۲۵ درصد باشد باید به همین مقدار اعتبارات و تسهیلات توسط بانکها در اختیار تعاونی ها قرار گیرد تا بتوانند جایگاه خود را در جامعه و اقتصاد پیدا کنند.

اخیرا با تعاونی های مرزنشینان جلسه ای داشتم و در آن جلسه اعلام کردم که رویکرد تعاونی های مرزنشینان نباید معطوف به واردات باشد بلکه باید در صادرات و ارزآوری از این طریق تمرکز کنند. متاسفانه در جامعه هنوز فرهنگ تعاونی در بین مردم جا نیفتاده است تا تعاونی ها بتوانند به صورت کنسرسیومی وارد بخش های مختلف اقتصادی شوند و فعالیت های گسترده انجام دهند. رسانه ها و صدا و سیما باید بیش از گذشته به بخش تعاون و فرهنگ سازی بپردازد تا جامعه با این ظرفیت عظیم آشنا شود.

البته باید اشاره کنم ک سهم ۵ یا ۶ درصدی تعاون از اقتصاد به هیچ عنوان قابل قبول نیست. ما در فراکسیون تعاون به دنبال این هستیم که به صورت مستمر با اتاق تعاون جلساتی داشته باشیم و از این طریق نقش تعاونی ها در اقتصاد برنامه ششم توسعه پر رنگ تر شود.

برای حل مشکلات تعاونی ها باید ستاد تعاون با حضور مسئولان اتاق تعاون و تعاونگران تشکیل شود. هفته گذشته در راستای تشکیل ستاد تعاون در دولت به وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی تذکر دادم و در فراکسیون تعاون به جد پیگیر مطالبات تعاونی ها هستیم. در همین راستا اخیرا با بانک کشاورزی نشست هایی را برگزار کردیم و این بانک حمایت های خوبی را از تعاونی های پسته در کرمان داشته است. همانطور که می دانید قریب به ۸۰ درصد تولید پسته در استان کرمان است. ظرف چند روز بعد از بازدید و حمایت بانک کشاورزی و فراکسیون تعاون از تعاونی های پسته شاهد افزایش نسبی قیمت پسته صادراتی بودیم که جای تقدیر دارد.

چشم انداز فراکسیون تا پایان برنامه ششم توسعه دو برابر کردن سهم بخش تعاون و رساندن آن به ده درصد است. همکاران ما در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی به دنبال حضور پررنگ تر تعاونی ها هستند تا سهم بیشتری از بودجه داشته باشند. مورد بعدی که به صورت جدی به دنبال آن هستیم این است که فضای فرهنگی در جامعه به وجود آوریم تا زمینه حضور تعاونی ها در همه بخش ها پر رنگ داشته باشیم. همچنین به دنبال افزایش کمی و کیفی تعاونی های دهیاری ها هستیم.

در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی برای هر روستا یک تعاونی در نظر گرفتیم که طرح پایلوت آن در استان کرمان عملکرد خوبی داشته است. حوزه فعالیت این تعاونی ها در زمینه صنایع دستی و فرش دستباف است. سعی کردیم که فعالیت های داخل روستا را به دلیل بنیه مالی ضعیف روستاییان به صورت تعاونی انجام دهیم تا حمایت بیشتری از آنها صورت بگیرد.

درج دیدگاه