جمعه, فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

سهم کنونی ایران از صادرات جهانی فرش ۲۹ درصد است

تعاون آنلاین – رییس اتحادیه سراسری تعاونی های تولیدکنندگان فرش دستباف ایران گفت: صادرات فرش ایران به آمریکا در هشت ماه پس از آغاز اجرای برجام ۴۲ میلیون دلار شد و سهم ما از صادرات جهانی به ۲۹ درصد رسید. «عبدالله بهرامی» رییس اتحادیه سراسری تعاونی های تولیدی فرش دستباف گفت: با آغاز تحریم ها، […]

تعاون آنلاین – رییس اتحادیه سراسری تعاونی های تولیدکنندگان فرش دستباف ایران گفت: صادرات فرش ایران به آمریکا در هشت ماه پس از آغاز اجرای برجام ۴۲ میلیون دلار شد و سهم ما از صادرات جهانی به ۲۹ درصد رسید.

«عبدالله بهرامی» رییس اتحادیه سراسری تعاونی های تولیدی فرش دستباف گفت: با آغاز تحریم ها، ایران سهم بالای خود را در صادرات فرش از دست داد و سالیانه چهار میلیارد دلار در دهه ۷۰ که سهم ایران از صادرات فرش را ۷۰ درصد می کرد، بتدریج نقصان یافت.
وی گفت: در ۱۰ سال گذشته ایران جایگاه خود را به لحاظ بالاترین رتبه صادرات فرش از دست داد و از چهار میلیارد دلار به یک میلیارد دلار و با آغاز تحریم ها به ۳۰۰ میلیون دلار سالیانه رسید.
وی گفت: در این سال ها هند توانست جایگاه نخست صادرات فرش به آمریکا را به دست آورد. اکنون فرش دستباف هند به لحاظ کیفیت و رنگ بندی در زمره بهترین فرش های جهان قرار دارد.
بهرامی افزود: اکنون سهم ایران از صادرات جهانی ۲۹ درصد و سهم کشور هند ۲۱ درصد است.
وی ادامه داد: بهبود روابط سیاسی ایران با دیگر کشورها موجب رونق صادرات فرش می شود.

بیمه قالیبافان
به گفته رییس اتحادیه سراسری تعاونی های تولیدکنندگان فرش دستباف ایران، نزدیک به ۲میلیون نفر در صنعت فرش کشور شاغلند اما این هنر ارزشمند در جفای مسائل سیاسی آسیب می بیند.
بهرامی گفت: بیمه قالیبافان سال ۱۳۸۸ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در پنج سال نزدیک به ۴۶۰ هزار نفر از قالیبافان بیمه شدند.
وی افزود: از سال ۱۳۹۳ پذیرش جدیدی برای بیمه صورت نگرفته است و حتی ۶۵ هزار نفر از این افراد نیز از شمول بیمه خارج شده اند.
به گفته بهرامی، تامین اجتماعی به هر دلیلی که بیمه شوندگان نتوانند در یک ماه حق بیمه خود را پرداخت کنند آنان را از فهرست بیمه حذف می کنند.
وی میزان پیش بینی شده برای بیمه قالیبافان در بودجه عمومی کشور را ۱۲ هزار میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: فقط یک سوم این مبلغ اختصاص می یابد که نمی تواند همه قالیبافان را پوشش دهد.
بهرامی رسیدگی مجلس و دولت به تخصیص بودجه برای بیمه قالیبافان را خواستار شد.
وی یادآوری کرد: رونق صنعت گردشگری می تواند تحرکی در تولید صنایع دستی به ویژه فرش ایجاد کند. همچنین توسعه این صنعت اشتغالزایی بالایی را به همراه دارد.
به گزارش ایرنا، رییس مرکز ملی فرش ایران نوزدهم آبان ماه گفت: در هفت ماه نخست امسال ۴۲ میلیون دلار فرش به صورت مستقیم از ایران به آمریکا صادر شد.
«حمید کارگر» اعلام کرد صادرات مستقیم فرش ایران به آمریکا پنج سال متوقف بود و پس از اجرای برجام و با اشاره مستقیم در بند ۲۲ برجام برای لغو تحریم واردات فرش دستباف ایرانی، شاهد از سرگیری صادرات فرش به آمریکا هستیم.
شامگاه بیست و ششم دی ماه ۱۳۹۴ با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه ۱+۵) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.
رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: در هفت ماه نخست امسال در مجموع بیش از ۱۶۷ میلیون دلار فرش دستباف با وزن دو هزار و ۹۰۰ تن به دیگر کشورها صادر شد.
به گزارش ایرنا،‌ آلمان، ایتالیا، ژاپن، سوئیس و فرانسه بازارهای سنتی فرش ایران و چین از بازارهای جدید به شمار می روند.
ایران در مجموع به ۸۰ کشور دنیا فرش صادر می کند.

درج دیدگاه