پنج شنبه, فروردین ۹, ۱۴۰۳

سهم ۳۵ درصدی تعاونی ها در تولید فرش کشور

مدیر اتحادیه تعاونی های فرش دستباف شهری ایران گفت: در حال حاضر یک سوم تولید فرش دستباف کشور مربوط به تعاونی های شهری و روستایی است.

مدیر اتحادیه تعاونی های فرش دستباف شهری ایران گفت: در حال حاضر یک سوم تولید فرش دستباف کشور مربوط به تعاونی های شهری و روستایی است.
به گزارش تعاون آنلاین، عبدالله بهرامی افزود: هم اکنون سه هزار و ۷۰۰ تعاونی شهری و روستایی فرش دستباف در زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ۲۶۲ تعاونی فرش دستباف روستایی نیز زیر نظر اتحادیه مرکزی فرش دستباف روستایی ایران فعالیت دارند.
مدیر اتحادیه تعاونی های فرش دستباف شهری ایران گفت: در شرایط حاضر ۸۵ تا ۹۰ درصد فرش دستباف تولیدی کشور سالانه روی ریل صادرات و تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد به مصرف داخلی می رسد.
وی افزود: هنر و صنعت قالیبافی یکی از کهن ترین و برجسته ترین صنایع دستی ایرانیان به شمار می رود که در نواحی روستایی همواره در کناربخش کشاورزی به عنوان یکی از مهمترین منابع تامین درآمد مردم مطرح بوده است.
بهرامی در ادامه توجه به توسعه صادرات فرش دستباف را امری بسیار ضروری برشمرد و اظهارداشت: صادرات محصولات صنایع دستی که فرش یکی از مهمترین این موارد است می تواند در بحث رونق بخشی به صادرات غیر نفتی، رفع مشکل اشتغال و بیکاری در جامعه، ارزآوری، رشد اقتصادی و بسیاری موارد دیگر در کشور نقش آفرین باشد.
دبیرکارگروه فرش و صنایع دستی کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران نیز گفت: پیشینه فرش دستباف کشور به هزار سال قبل مربوط می شود.
سید مرتضی میری ضمن اشاره به اینکه ایران مهد فرش دستباف در جهان است، افزود: این هنر نفیس و بی همتا در زنده نگهداشتن فرهنگ و معرفی هرچه بهتر ایران در جهان کمک شایان توجهی کرده است.
وی در ادامه یادآورشد: هنر – صنعت فرش دستباف ایران ضمن برخورداری از وجه اقتصادی بسیار قوی در بحث تجارت، اشتغال زایی و معرفی فرهنگ وآداب و رسوم ایرانیان به ملل جهان بسیار تاثیرگذار بوده است.

درج دیدگاه