پنج شنبه, فروردین ۳۰, ۱۴۰۳

سود تسهیلات توسعه اشتغال در مناطق روستایی تعیین شد

کلانتری تصریح کرد: بیشترین بخش تسهیلات به بخش کشاورزی داده شده و بخش‌های صنعت، خدمات، گردشگری و صنایع دستی نیز در رتبه‌های بعدی هستند.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سود تسهیلات توسعه اشتغال در مناطق روستایی ۶ درصد، روستاهای مرزی و محروم ۴ درصد و در شهرهای کمتر از ۱۰ هزار نفر جمعیت با سود ۸تا ۱۰ درصد تعیین شده است.

به گزارش تعاون آنلاین، سیدحمید کلانتری شامگاه دوشنبه در هشتمین جلسه کارگروه اشتغال آذربایجان غربی با تشریح چگونگی پرداخت تسهیلات توسعه اشتغال پایدار روستایی اظهار داشت: این تسهیلات به عنوان یک تسهیلات ویژه با اعتبار یک و نیم میلیارد دلاری مشهور شده که با اعتبارات صندوق توسعه ملی در اختیار دولت قرار گرفته و  برخی بانک‌ها که در این طرح به عنوان بانک عامل مشخص شده اند مشغول فعالیت در پرداخت آن شده‌اند. پرداخت این تسهیلات شرایط ویژه‌ای داشت به این ترتیب که در روستاهای متعارف سود  ۶ درصد، روستاهای مرزی و محروم ۴ درصد و در شهرهای کمتر از ۱۰ هزار نفر جمعیت با سود ۸-۱۰ درصد نرخ بهره آن تعیین شد.

کلانتری گفت: مسئولیت اجرای این کار به عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گذاشته شد که این سازمان نیز کارهای اجرایی این طرح را به سازمان برنامه‌وبودجه واگذار کرد. آذر ماه سال گذشته مقدمات طرح فراهم شد که در مرحله اول یعنی بهمن ماه ۲۵ درصد وجوه به حساب ۴ بانک واریز شد و در اردیبهشت امسال نیز ۲۵ درصد دوم مبالغ واریز شد.

کلانتری تصریح کرد: بیشترین بخش تسهیلات به بخش کشاورزی داده شده و بخش‌های صنعت، خدمات، گردشگری و صنایع دستی نیز در رتبه‌های بعدی هستند.

وی گفت: در واقع این اولین وام درشتی است که به روستاها داده می‌شود هر چند از نظر ما جا دارد که خیلی بیشتر از این تسهیلات در اختیار روستاها قرار بگیرد و به اشتغال روستاها توجه شود.

جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها با پرداخت وام

استاندار آذربایجان غربی نیز در این جلسه با قدردانی از همراهی و همکاری بانک‌های عامل متولی پرداخت تسهیلات توسعه اشتغال پایدار روستایی و به‌ویژه بانک کشاورزی آذربایجان غربی و تلاش مسئولان حوزه اشتغال استان، اظهار داشت: آذربایجان غربی با پرداخت ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار در رتبه سوم کشوری قرار دارد و امیدواریم تا پایان مرداد ماه میزان سهمیه اختصاص یافته به استان به متقاضیان پرداخت شود.

محمد مهدی شهریاری ایجاد اشتغال پایدار در روستاها، جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها و مقابله با حاشیه نشینی را از اهداف این طرح عنوان کرد.

وی با تاکید بر تولید محصولات کشاورزی در استان و رتبه‌های برتر استان در تولید برخی از محصولات کشاورزی خواستار توجه به طرح‌های مرتبط با زنجیره تولید و زنجیره ارزش محصولات کشاورزی در پرداخت تسهیلات بانکی شد.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به راه‌اندازی پنجره واحد سرمایه‌گذاری در استان ادامه داد: با ایجاد این پنجره واحد مدت زمان جواب دهی با استعلامات اداری کاهش یافته است.

وی به مزیت‌های استان در بخش بوم گردی نیز اشاره کرد و گفت: فرمانداران استان باید توجه ویژه‌ای به جذب تسهیلات بانکی برای ایجاد واحدهای بوم گردی در روستاها بالای ۱۰۰ خانوار داشته باشند.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی نیز در این جلسه اظهار داشت: در آذربایجان غربی بانک کشاورزی بیش از ۶۵  درصد از تسهیلات مالی معین شده را پرداخت کرده اما دیگر مؤسسات در این راستا از عملکرد معقولی برخوردار نبوده‌اند.

رضا نقی زاده در خصوص سهم هر بانک از تسهیلات تعیین شده در آذربایجان غربی تصریح کرد: ۸۴ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته برای بانک کشاورزی، ۵۶ میلیارد تومان برای بانک توسعه تعاون، ۳۸ میلیارد تومان برای صندوق کارآفرین امید و ۴۰ میلیارد تومان به پست بانک اختصاص یافته است.

نقی زاده گفت: در پرداخت این تسهیلات استان هرمزگان با پرداخت ۸۷ میلیارد تومان رتبه نخست کشوری را کسب نموده است، استان کرمانشاه با پرداخت ۸۴ میلیارد تومان دارای رتبه دوم کشوری و استان آذربایجان غربی با پرداخت ۷۰ میلیارد تومان رتبه سوم کشوری را تاکنون به دست آورده‌اند.

درج دیدگاه