جمعه, فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

معاون تعاون در پنجمین جشنواره ملی تعالی مدیریت تعاونی ها : تعاونی ها نگاه «کمیته امدادی» به دولت نداشته باشند

سید حمید کلانتری معاون تعاون
سید حمید کلانتری معاون تعاون

پنجمین جشنواره ملی« تعالی مدیریت تعاونی ها» با رویکرد نوآوری و تحول در مدیریت و بهره وری تعاونی ها صبح امروز در سالن بین المللی همایش های صدا و سیما و به همت خانه تعاونگران ایران، برگزار شد. حمید کلانتری، معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این جشنواره، از وجود ۵۰۰ هزار […]

پنجمین جشنواره ملی« تعالی مدیریت تعاونی ها» با رویکرد نوآوری و تحول در مدیریت و بهره وری تعاونی ها صبح امروز در سالن بین المللی همایش های صدا و سیما و به همت خانه تعاونگران ایران، برگزار شد. حمید کلانتری، معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این جشنواره، از وجود ۵۰۰ هزار عضو هیئت مدیره و مدیر تعاونی در کشور خبر داد و خواستار آن شد که تعاونی ها، نگاه «کمیته امدادی» به دولت نداشته باشند.

سید حمید کلانتری، معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در سخنانی ضمن اعلام نیاز به آسیب شناسی از خود این جشنواره گفت:«هدف از این جشنواره این است که تعاونی ها بر اساس برخی شاخص ها مورد ارزیابی و مقایسه قرار بگیرند تا تعاونی های برتر از نظر کارایی و بهره وری انتخاب شده و الگوی سایر تعاونی ها بشوند. این هدف، هدفی ترویجی است و بنابراین نباید نتایج این جشنواره در حد زمان برگزاری آن باقی بماند.»

کلانتری ادامه داد:«ما باید تعاونی هایی که در این ۵ دوره انتخاب شده اند را مورد پایش دائمی قرار دهیم تا تعاونی های منتخب از نظر بررسی مدیریت و بهره وری به حال خود رها نشوند.»

کلانتری گفت:«پرسشی که وجود دارد این است که چرا رشد تعاونی ها مطابق قانون و مطابق پیش بینی ها نیست و چه عواملی در ارتقای سهم تعاون از اقتصاد کشور موثر هستند؟ در پاسخ به این پرسش می توان به دو عامل اشاره کرد که یکی دولت و دیگری خود تعاونی ها هستند.»

تعاونی ها نگاه «کمیته امدادی» نداشته باشند

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد:«حال این پرسش پیش می آید که آیا دولت باید تعاونی ها را رشد دهد و یا اینکه دولت باید صرفاً نقش حمایتی داشته باشد؟ در سال های گذشته این رویکرد در کشور ما غالب بود که دولت باید نسبت به تعاونی ها نگاه حمایتی داشته باشد اما این نگاهی تعالی بخش نیست. تعاون باید از درون رشد کند و دولت باید تنها تسهیلات این رشد را فراهم کند. دولت باید نقش مشوق و ترغیب کننده داشته باشد و نه اینکه صرفاً نقش کنترل کننده و ناظر حاکمیتی را ایفا کند.»

کلانتری از نگاه «کمیته امدادی» در رابطه میان دولت و تعاونی ها هم گفت و افزود:«نگاه کمیته امدادی افرادی را پرورش می دهد که همیشه وابسته به کمک مالی تعدادی کمک دهنده اند. خوشبختانه این نگاه در کشور در حال اصلاح شدن است و تعاونی ها که شخصیت های حقوقی مستقل اند، نباید نگاهشان به بیرون از بخش تعاون باشد. در واقع، ما باید به تعاونی ها ماهی گیری یاد بدهیم نه اینکه صرفاً به دادن ماهی به آنها اکتفا کنیم.»

کلانتری ادامه داد:«با این نگاه، موضوع تعالی تعاونی ها بسیار جدی می شود، چرا که تعاونی ها باید خودشان خودشان را بسازند. زمانی که بخش خصوصی و بخش تعاونی در کشور فعال باشند، دولت باید مطابق قانون فعالیت های اقتصادی را به سمت این دو بخش سوق بدهد. چنانچه ما بتوانیم مطابق هدف اقتصاد مقاومتی، مشارکت مردم را در اقتصاد کشور متجلی کنیم، ناگزیر باید به سمت تعاون روی بیاوریم. اما مدیریت تعاونی ها هم نیازمند برخی تحولات است. همان طور که تحولات فناوری به اقتصاد و صنعت کشور ما وارد شده و آنها را دستخوش تغییر کرده است، مدیریت تعاونی ها هم باید همپای این تغییرات جلو برود و به روز بشود.»

اخبار تعاون باید در دسترس تک تک تعاونگران باشد

کلانتری ضمن اشاره به اینکه اگر در یک تعاونی اعضا با مدیر تعاونی اختلاف داشته باشند، این تعاونی تنها نام تعاونی را یدک می کشد ادامه داد:«تعاونی ها برای پیشرفت، قبل از همه باید روی فرهنگ همکاری و تعاون کار کنند. زمانی که ما از ۱۰ میلیون نفر عضو تعاونی در کشور سخن می گوییم، باید کاری کنیم تا تک تک آنها به اخبار تعاون دسترسی داشته باشند و این اخبار را دنبال کنند، نه اینکه نسبت به آنها بی تفاوت باشند.»

معاون وزیر تعاون ادامه داد:«ما ۵۰۰ هزار نفر عضو هیات مدیره و مدیر تعاونی در کشور داریم که این رقم کوچکی نیست. چنانچه این افراد با هم متحد شوند و تعاونی های مشترکی ایجاد کنند، هم افزایی، افزایش بهره وری و تعالی در مدیریت تعاونی ها اتفاق می افتد. تعاونی ها در بسیاری از موارد بهره ور تر از بخش خصوصی هستند و در واقع تعاونی ها می توانند در قیاس با بخش خصوصی، به دلیل «صرفه جویی در مقیاسی» که رخ می دهد، بهره وری بالاتری داشته باشند. در این حالت، دیگر نیازی به این نیست که هر کدام از واحدها و بنگاه های اقتصادی کوچک بخش های مختلفی اعم از بازاریابی، تحقیق و توسعه و… داشته باشند، بلکه می توانند یک برند تشکیل داده و زیر سایه آن رشد کنند.»

کلانتری افزود:«با به هم پیوستن تعاونی ها، تعالی در آنها رخ می دهد که نمونه آن را می توانیم در تعاونی های دهیاری ها ببینیم. تعاونی ها نباید نگاه به دولت داشته باشند، بلکه باید روی پای خودشان بایستند تا تعاون تبدیل به یک نهضت شود.»

درج دیدگاه