جمعه, فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

سیل اخیر ۳۰۰ روستا را تخریب کرد/ ۶۸ هزار واحد تخریب و ۱۰۱ هزار واحد مسکونی نیاز به بازسازی دارد

تابش : طبق برآورد‌ها و ارزیابی‌هایی که شده ۶۳ هزار و ۳۱۵ واحد احداثی در شهر و روستا داریم که از این رقم ۱۱ هزار و ۸۴۶ واحد در شهر و ۵۶ هزار و ۴۶۹ واحد در روستاست، و در مجموع ۶۸ هزار واحد تخریب شده و ۱۰۱ هزار واحد تعمیری داریم.

رئیس بنیاد مسکن با بیان این که به جای خانه‌های در مسیر سیل، زمین رایگان داده می‌شود، گفت: در سیل اخیر ۲۰۰ تا ۳۰۰ روستا در حریم رودخانه‌ها بودند که در بازسازی باید اصول فنی و علمی رعایت شود تا دچار حادثه نشوند.
به گزارش تعاون آنلاین، علیرضا تابش در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به کمک همه نهاد‌ها از جمله بسیج، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام، بهزیستی، کمیته امداد، بانکها، هلال احمر در کار بازسازی و تامین لوازم مورد نیاز سیلزدگان گفت: طبق برآورد‌ها و ارزیابی‌هایی که شده ۶۳ هزار و ۳۱۵ واحد احداثی در شهر و روستا داریم که از این رقم ۱۱ هزار و ۸۴۶ واحد در شهر و ۵۶ هزار و ۴۶۹ واحد در روستاست، و در مجموع ۶۸ هزار واحد تخریب شده و ۱۰۱ هزار واحد تعمیری داریم.

او افزود: در استان لرستان ۲ هزار واحد شهری و ۱۱ هزار واحد روستایی احداثی داریم و ۲۷ هزار و ۷۵۰ واحد تعمیری در شهر و ۴۰ هزار واحد تعمیری هم در روستا‌های این استان داریم و در استان خوزستان حدود ۲۳ هزار واحد تعمیری و احداثی است البته این رقم در این استان ممکن است تغییر کند و در استان گلستان ۱۱۰۰ واحد شهری احداثی و ۶ هزار و ۱۰۰ واحد روستایی احداثی و حدود ۱۰ هزار واحد تعمیری که صاحبان این خانه‌ها با اسناد و مدارک به بنیاد مسکن مراجعه می‌کنند و بعد از تشکیل پرونده به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات و بلاعوض معرفی می‌شوند که کار­ بازسازی را یا خودشان شروع می‌کنند یا ما با معرفی پیمانکار انجام می‌دهیم.

تابش در باره مبالغ وام‌ها هم گفت: تسهیلات در شهر‌ها ۵۰ میلیون تومان و در روستا‌ها ۴۰ میلیون تومان است با سود ۴ درصد و سفته زنجیره‌ای و مبلغ بلاعوض هم در شهر‌ها ۱۲ میلیون تومان و در روستا‌ها ۱۰ میلیون تومان است و وام تعمیری هم ۱۵ میلیون و ۵ میلیون بلاعوض است. ­

رئیس بنیاد مسکن افزود: علاوه بر این مبالغ باز هم در مراحل تکمیلی ساخت واحد‌ها خیران و نهاد‌های مختلف به کمک مردم می‌آیند مثل ستاد اجرایی و بسیج که ما قراردادی با بسیج درباره کمک به تکمیل ۲۰ هزار واحد احداثی بسته ایم و ستاد اجرایی نیز قبول کرده که برای ۲۰ هزار واحد در مرحله تکمیلی ساخت کمک کند، گذشته از این‌ها باز کمک‌های فنی و مهندسی و سیمان رایگان هم هست که مجموعا حدود ۱۰ میلیون تومان می‌شود.

او با اشاره با این که به همه خانه‌هایی که در حریم و بستر رودخانه‌ها بوده اند زمین رایگان داده می‌شود گفت: تامین زمین یا از زمین‌های دولتی بوده و اگر هم زمین دولتی نبوده تلاش شده زمین مناسب از مالکان خریداری شود تا جابجا شوند.

شریعتی استاندار خوزستان نیز در ارتباط تلفنی با برنامه درباره اوضاع مناطق سیلزده خوزستان گفت:­ در حوزۀ آبریز کارون و دز حجم آب کاهش یافته و روستا‌ها از آب خارج شده اند، اما در حوزه کرخه هنوز نتوانسته ایم خروجی آب را از ۱۲۰۰ متر مکعب کمتر کنیم و احتمالا طی چند روز آینده بتوانیم حجم آب این حوزه را هم تا ۴۰۰ متر مکعب کاهش دهیم.

خادمی استاندار لرستان هم گفت: حریم و بستر رودخانه‌ها بر اساس داده‌های جدید مشخص شده و دیگر ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها صورت نخواهد گرفت و ۴۰۰ خانه در پل دختر در حریم رودخانه بودند که باید جانمایی جدید شوند.

خادمی با تاکید بر جلب رضایت مردم در جابجایی محل خانه‌ها گفت: در پل دختر برای خرید زمینی مذاکره شده و حدود ۲۰۰ قطعه تا حدودی آماده شده، اما در معمولان شرایط بهتر بود، زیرا زمین مناسب دولتی وجود داشت و کار بازسازی و تعمیر خانه‌ها شروع شده است.

سید هاشمی معاون ستاد اجرایی فرمان امام هم با اشاره به تهیه اقلام و لوازم مورد نیاز مناطق سیلزده و ارسال آن‌ها گفت: برای تکمیل ساخت و ساز ۲۰ هزار واحد خانه احداثی در استان خوزستان قرار شده که مبالغی در اختیار بنیاد مسکن قرار دهیم تا طبق نیاز در اختیار مردم قرار بگیرد.

او افزود: ۳۰ هزار بسته لوازم خانگی هم شامل یخچال و فرش ماشینی و اجاق گاز و پتو و لوازم آشپزخانه­ تهیه شده که ۱۵ هزار بسته آن الان در انبار‌ها است و تحویل خانوار‌ها خواهد شد و برای ۹ هزار دامدار در ۱۰ استان هم دام تهیه شده و به آن‌ها تحویل می‌شود.