شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

سیل بهار چقدر خسارت روی دست دولت گذاشت؟

سیل نوبخت کمک بانکها سیل زدگان خسارت برنامه بودجه

 بانک ملی۳۰۰ میلیارد تومان، بانک کشاورزی ۲۰۰ میلیارد تومان، بانک‌های سپه، تجارت، ملت و صادرات هر کدام ۲۲۵ میلیارد تومان، بانک‌های رفاه، صنعت و معدن، توسعه صادرات، توسعه تعاون، سینا، اقتصادنوین، کارآفرین و سامان هر کدام ۱۰۰ میلیارد تومان، بانک‌های پارسیان و پاسارگاد هر کدام ۳۰۰ میلیارد تومان و بانک آینده ۲۰۰ میلیارد تومان برای بازسازی مناطق سیل زده پرداخت می‌کنند

رئیس سازمان برنامه و بودجه: ۳۸ هزار میلیارد تومان به ابنیه، زیرساخت‌ها و اموال مردم در سیل اخیر آسیب وارد شده است

به گزارش تعاون آنلاین، محمدباقر نوبخت در مراسم امضای تفاهم نامه تامین مالی خسارت مناطق سیل زده افزود: برای تامین منابع لازم برای بازسازی مناطق سیل زده تقسیم کار صورت گرفته که ۲۳ هزار میلیارد تومان از این رقم مورد نیاز را دولت از ردیف‌های مختلف دولتی و بودجه ­پرداخت می‌کنیم که همه آن‌ها عمدتا از اعتبارات دولتی پرداخت می‌شود.

سیل به تعاونی‌ها چقدر خسارت زد؟/ برنامه‌ کبیری برای احیای مشاغل از دست رفته

وی گفت: از ۳۸ هزار میلیارد تومان خسارت وارد شده ۱۵ هزار میلیارد تومان از محل تسهیلات بانک‌ها پرداخت خواهد شد.

نوبخت با اشاره به اینکه در شرایطی که بی رحمانه‌ترین و بیشترین تحریم‌های تاریخ به کشور ما وارد شده و­ منابع مالی ما محدود است تامین ۳۸ هزار میلیارد تومان اعتبار برای دولت امکان پذیر نیست بنابراین نظام بانکی برای کمک به دولت اعلام آمادگی کرد.

وی افزود: تاکنون ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به خزانه برای پرداخت خسارت اختصاص دادیم و دیروز نیز در جلسه دولت ۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان در دولت مصوب شد که در ­بخش‌های راه و­زیرساخت‌ها هزار میلیارد تومان، برای­­بازسازی اماکن شهری و روستایی هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و زیرساخت‌های خسارت دیده بخش‌های آب و فاضلاب و برق هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان ­در نظر گرفته شد.

نوبخت تصریح کرد: با توجه به اینکه امسال سال رونق تولید است و برای این منظور از ظرفیت تبصره ۱۸ قانون بودجه ۹۸ استفاده می‌کنیم که براساس آن در ۸ برنامه در حوزه وزارت خانه‌های مربوطه حدود ۹۸۰ هزار فرصت شغلی امسال ایجاد خواهد شد.

کمک بانک‌ها به بازسازی مناطق سیل زده

معاون سازمان برنامه و بودجه گفت: منابع دولتی برای بازسازی مناطق سیل زده کشور محدود است، از بانک‌ها کمک گرفتیم.

حمید پورمحمدی در حاشیه این مراسم افزود: قرار است اصل و سود این وام‌ها برای بازسازی مناطق سیل زده در بودجه سنواتی بازپرداخت شود.

وی با اشاره به اینکه بانک‌ها از اولین گروه‌هایی بودند که در مناطق سیل زده حضور پیدا کردند گفت: بانک‌ها هر وقت دولت نیاز به کمک آن‌ها داشت نهایت حسن همکاری را با ما داشتند و امروز ۱۷ بانک برای کمک به مناطق سیل زده با سازمان برنامه و بودجه تفاهم نامه امضا می‌کنند.

وی گفت: پارسال به رغم اینکه سال سختی بود از بانک‌های دولتی و خصوصی و بانک مرکزی یک ریال هم استقراض نکردیم، و پایه پولی را افزایش ندادیم؛ امسال نیز همین روند را ادامه می‌دهیم.

پورمحمدی افزود: تعدادی از بانک‌ها از محل منابع تبلیغاتی و حقوق کارمندان برای ساخت مدارس در مناطق سیل زده مبالغی اختصاص دادند.

وی افزود: بر این اساس بانک ملی ۵ میلیارد تومان؛ بانک کشاورزی یک میلیارد تومان؛ بانک سپه ۵ میلیارد تومان؛ بانک تجارت یک میلیارد تومان؛ بانک ملت ۵ میلیارد تومان؛ بانک صادرات ۳ میلیارد تومان؛ بانک رفاه کار گران ۵ میلیارد تومان؛ بانک صنعت ومعدن یک میلیارد تومان؛ بانک پاسارگاد ۳۰ میلیارد تومان بانک پارسیان ۱۰ میلیارد تومان بانک آینده ۳ میلیارد تومان و بانک سینا ۲ میلیارد تومان به بازسازی مدارس کمک بلاعوض می‌کنند.

 

درج دیدگاه