شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

شاخص کل ۱۱۷ واحد دیگر افت کرد

روند نزولی شاخص کل بورس که از روز نخست هفته جاری آغاز شد، امروز (دوشنبه) نیز ادامه داشت به گونه ای که با ۱۱۷ واحد افت دیگر به رقم ۷۴ هزار و ۷۰۰ واحد رسید. در معاملات امروز، ۶۷۶ میلیون و ۳۱۹ هزار سهم و حق تقدم به ارزش بیش از یک هزار و ۵۴۷ […]

روند نزولی شاخص کل بورس که از روز نخست هفته جاری آغاز شد، امروز (دوشنبه) نیز ادامه داشت به گونه ای که با ۱۱۷ واحد افت دیگر به رقم ۷۴ هزار و ۷۰۰ واحد رسید.

در معاملات امروز، ۶۷۶ میلیون و ۳۱۹ هزار سهم و حق تقدم به ارزش بیش از یک هزار و ۵۴۷ میلیارد ریال در ۵۲ هزار و ۹۰۹ نوبت خرید و فروش شد.
نمادهای فارس، وبملت، وساپا و وامید با کاهش خود سهم اصلی را در افت شاخص داشتند و در مقابل، نمادهای فملی، پارسان و فاراک با تاثیر مثبت مانع افت بیشتر شاخص شدند.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) ۴۲ واحد، شاخص آزاد شناور ۵۹ واحد، شاخص بازار اول ۳۹ واحد و شاخص بازار دوم ۵۰۸ واحد کاهش داشت.
اما شاخص کل (هم وزن) ۲۶ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) ۲۱ واحد رشد کرد.

**افزایش جذابیت بازار از طریق عرضه های اولیه
کارشناسان، افزایش تعداد عرضه های اولیه را از راهکارهای رونق بخشیدن به بازار سرمایه می دانند و بر همین اساس، مدیرعامل فرابورس ایران از برنامه ریزی برای ۲۰ عرضه اولیه در فرابورس تا پایان امسال خبر داده است.
امیر هامونی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، درباره عرضه های اولیه سهام در فرابورس تا پایان امسال، افزود: تاکنون به میزان ۱۰۰ هزار میلیارد ریال درخواست عرضه و پذیرش در فرابورس مطرح شده که اجرایی شدن آنها مستلزم طی فرایندی طولانی و اخذ صورت های مالی و مستندات لازم است.
مدیرعامل فرابورس ایران گفت: پارسال سهام ۱۷ شرکت در فرابورس عرضه شد که امسال به ۲۰ شرکت افزایش می یابد؛ البته از ابتدای امسال تاکنون سهام چهار شرکت عرضه شده است.
مدیرعامل فرابورس ایران درباره عرضه اولیه آتی گفت: در نظر داریم پیش از پایان خردادماه عرضه اولیه شرکت سرمایه گذارای گوهران امید در فرابورس انجام شود.
هامونی به استقبال سهامداران از عرضه های اولیه اشاره کرد و گفت: دو نوع عملیات در بازار بورس مورد علاقه فعالان بازار سرمایه قرار می گیرد که نخست افزایش سرمایه شرکت ها و دیگری عرضه اولیه سهام شرکت های جدید در بازار بورس است.
مدیرعامل فرابورس ایران ادامه داد: معمولا ورود شرکت های جدید برای سهامدارانی که موفق به خرید عرضه اولیه می شوند، ۲۰ تا ۳۰ درصد بازدهی مثبت دارد، بنابراین همیشه برای آنها استقبال وجود داشته است.
وی درباره نقش عرضه های اولیه در رونق بخشیدن به بازار بورس گفت: به دلیل منافعی که عرضه های اولیه دارد و استقبال سهامداران، عرضه های اولیه می تواند به رونق بخشی در این بازار کمک کند.

** معامله یک هزار و ۶۳۳ میلیارد ریال اوراق بهادار در فرابورس
به گزارش فرابورس ایران، در معاملات امروز حدود ۳۴۷میلیون ورقه بهادار در ۳۴ هزار و ۸۶۱ نوبت دادوستد شد و ارزش آن به یک هزار و ۶۳۲ میلیارد ریال رسید.
شاخص کل فرابورس ایران در ابتدای ساعت بازار روند صعودی به خود گرفت اما در ادامه افت کرد و در نهایت با افت نامحسوس نسبت به دیروز، روی عدد ۷۸۹.۱۱ واحد متوقف شد.
نماد ذوب آهن اصفهان بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس گذاشت و باعث افت شاخص شد.
بیشترین حجم و ارزش معاملات بازار سهام در معاملات امروز متعلق به نماد « مدیریت انرژی امید تابان هور » بود و ۳۲ میلیون و ۴۰۰ هزار سهم این شرکت به ارزش ۵۹ میلیارد و ۶۵۰ میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.
در بازار اول، ۶۴ میلیون و ۸۸۰ هزار اوراق بهادار به ارزش ۱۴۸ میلیارد ریال داد و ستد شد که طی آن بالاترین حجم معاملات به نام تابان هور ثبت شد.
همچنین ۶۰ میلیون اوراق بهادار در بازار دوم به ارزش ۲۰۶ میلیارد ریال دست به دست شد و بیشترین حجم و ارزش این بازار مربوط به ذوب آهن اصفهان بود.
اوراق اجاره مپنا در نماد «صمپنا۲» بالاترین حجم و ارزش معاملات اوراق با درآمد ثابت را از آن خود کرد؛ همچنین در تمامی نمادهای اسناد خزانه اسلامی در مجموع، ۲۶۱ میلیارد ریال خرید و فروش ثبت شد.
در میان صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله (ETF)، صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان، بیشترین حجم و ارزش معاملات را ثبت کرد به طوری که حجم معاملات این صندوق امروز به چهار میلیون و ۱۱۰ هزار ورقه بهادار رسید.
طبق این گزارش، سهام شرکت‌بیمه دی در کنار مواد ویژه لیا و توسعه خدمات بندری سینا شاهد بیشترین افزایش قیمت بودند و شرکت‌های نیرو سرمایه، فن آوا و بیمه کوثر بالاترین کاهش قیمت را تجربه کردند.
اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن نیز در روز دوشنبه در بازه۸۶۰ تا ۸۸۰ هزار ریال معامله شد و بیشترین رشد قیمت مربوط به نماد دی‌ماه ۱۳۹۳ بود.
نمادهای بانک دی، پالایش نفت تهران، سرمایه‌گذاری مسکن تهران و پالایش نفت لاوان پربیننده‌ترین نمادهای امروز فرابورس بودند.

منبع:ایرنا

درج دیدگاه