سه شنبه, فروردین ۲۸, ۱۴۰۳

شرایط اعطای یارانه نقدی در سال آینده تغییر می کند

لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ در حالی آخرین مراحل بررسی را در دولت پشت سر می گذارد که گزارش های رسیده از ایجاد تغییراتی در فهرست یارانه بگیران ایرانی حمایت دارد . به گزارش تعاون آنلاین ،قانون اعطای یارانه های نقدی در ایران که دو سال دیگر شمع هفت سالگی خود را فوت می کند مدتهاست […]

لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ در حالی آخرین مراحل بررسی را در دولت پشت سر می گذارد که گزارش های رسیده از ایجاد تغییراتی در فهرست یارانه بگیران ایرانی حمایت دارد .

به گزارش تعاون آنلاین ،قانون اعطای یارانه های نقدی در ایران که دو سال دیگر شمع هفت سالگی خود را فوت می کند مدتهاست با انتقادات جدی از سوی مسئدولانف کارشناسان و .. روبروست . بالاتر بودن میزان یارانه نقدی نسبت به بودجه عمرانی کشور از مهمترین نکاتی است که مد نظر منتقدان قرار دارد .

بر اساس این گزارش در حالی تغییر شرایط برای گیرندگان یارانه های نقدی مد نظر دولت است که در سال جاری نیز یارانه دهک های کم درآمد و افرادی که تحت پوشش بهزیستی قرار دارند دستخوش افزایش شد.

یارانه های نقدی از ابتدای اجرای این طرح برابر با ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد که در شرایط کنونی نیز برای توده مردم همین رقم در محاسبات لحاظ می شود .

 آنها یارانه بیشتر می گیرند

آن گونه که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرده است در سال آینده دهک های کم درآمد یارانه ای بیشتر از یارانه متعارف دریافت کنند . این اقدام با هدف افزایش توان مالی و سطح زندگی این افراد در دستور کار قرار دارد . بر اساس این گزارش مقرر است توانمند سازی این گروه نیز همزمان با افزایش یارانه ها مد نظر قرار گیرد .

یارانه در هیچ کشوری از جهان به صورت دائمی و فراگیر پرداخت نمی شود بلکه جمعیتی از افراد به دلیل مشکلات مالی ، یارانه ای را از دولت ها دریافت می کنند و همزمان باید با گذران زندگی اقداماتی را برای توانمندسازی خود در دستور کار قرار دهند .

 یارانه برخورداران قطع می شود

از سوی دیگر همزمان با افزایش یارانه کسانی که در دهک های پایین درآمدی قرار دارند ، مقرر است یارانه برخوردارانی که طبق براوردها نیازی به یارانه ندارند ، قطع شود . این الزام در قوانین بودجه سال های گذشته نیز مورد تاکید قرار گرفته بود اما با این حال هیچ گاه شرایط برای اجرای این مصوبه فراهم نشده است .

بر اساس اعلام محمدرضا پورابراهیمی یارانه سه دهک برخوردار که جمعیتی در حدود ۲۴ میلیون نفر را در خود جای داده است، در سال آینده از سوی دولت قطع می شود . این شرایط امکان افزایش یارانه سه دهک ابتدایی را فراهم می نماید .

نکته مهم در این عرصه پایش هایی است که برای قطع یارانه یا افزایش یارانه مد نظر قرار دارد . گفته می شود بانک های اطلاعاتی دولت در این زمینه تکمیل شده و امکان احصای موقعیت مالی افراد فراهم است .

پیش از این دولت تدابیری را برای قطع یارانه ها در سال ۱۳۹۳ اتندیشید و از یارانه بگیران خواست خودخواسته نسبت به انصراف از دریافت یارانه اقدام کنند اما با این حال تنها دو میلیون وچهارصد هزار نفر از دریافت یارانه چشم پوشی کردند . در شرایط کنونی جمعیتی بالاتر از ۷۴ میلیون نفر در ایران یارانه می گیرند . این طرح بار مالی برابر با ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در ماه به دولت تحمیل می کند .

2 دیدگاه ها

  1. با سلام جرا فقط حرف از قطع کردن یارانه ها می زنید.قیمت آب و برق وگازو… از سال ۸۹ تاکنون چقدر اضافه شده است؟ یارانه حق همه ی مردم است و از جیب خود مردم پرداخت می شود .یارانه ها برای دولت درآمد دارد. چرا یارانه ها را زیاد نمی کنید؟ تا کی مردم باید فشار اقتصادی، بیکاری و گرانی ،تورم و رکود را تحمل کنند؟ چرا به جای چاره اندیشی و حل مشکلات حرف از قطع کردن یارانه و ایجاد ناراحتی و فشار عصبی به مردم می زند؟ اقتصاد مقاومتی و توجه به توانمندی های داخلی تنها راه حل است. جلوی واردات بی رویه وقاچاق و رانتهای مختلف و مفاسد اقتصادی را بگیرید. حقوقهای خود را با دیگر مردم یکسان کنید. تبعیض را از بین ببرید.

  2. با سلام جرا فقط حرف از قطع کردن یارانه ها می زنید.قیمت آب و برق وگازو… از سال ۸۹ تاکنون چقدر اضافه شده است؟ یارانه حق همه ی مردم است و از جیب خود مردم پرداخت می شود .یارانه ها برای دولت درآمد دارد. چرا یارانه ها را زیاد نمی کنید؟ تا کی مردم باید فشار اقتصادی، بیکاری و گرانی ،تورم و رکود را تحمل کنند؟ چرا به جای چاره اندیشی و حل مشکلات حرف از قطع کردن یارانه و ایجاد ناراحتی و فشار عصبی به مردم می زند؟ اقتصاد مقاومتی و توجه به توانمندی های داخلی تنها راه حل است. جلوی واردات بی رویه وقاچاق و رانتهای مختلف و مفاسد اقتصادی را بگیرید. حقوقهای خود را با دیگر مردم یکسان کنید. تبعیض را از بین ببرید.

درج دیدگاه