شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

شروع به کار اتحادیه تعاونی های آموزشی و فرهنگی همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید:تعاونی های آموزشی و فرهنگی صاحب اتحادیه شدند

تعاون آنلاین – آموزش از مهمترین اصول هر جامعه پویا است. افراد هر جامعه از کودکی تا کهنسالی در معرض آموزش های مستقیم و غیر مستقیم قرار دارند و این در حالی است که عمده بار آموزش و پرورش در بسیاری از کشورها در قالب تعاونی ها بر عهده خود مردم است. به عنوان مثال، […]

تعاون آنلاین – آموزش از مهمترین اصول هر جامعه پویا است. افراد هر جامعه از کودکی تا کهنسالی در معرض آموزش های مستقیم و غیر مستقیم قرار دارند و این در حالی است که عمده بار آموزش و پرورش در بسیاری از کشورها در قالب تعاونی ها بر عهده خود مردم است. به عنوان مثال، نقش تعاونی های آموزشی در کشوری مثل مالزی بسیار پر رنگ است و بیشترین تعداد تعاونی های در این کشور در زمینه آموزشی و فرهنگی فعال هستند. اما در کشور ما تعداد مدارسی که با الگوی تعاونی اداره می شوند از تعداد انگشتان دست بیشتر نیست.

روحیه کار گروهی که در تعاون وجود دارد باعث می شود که دانش آموزان در فضای همکاری و تعامل تربیت شوند و در آینده افرادی با هوش اجتماعی بالا باشند. به همین جهت، تاسیس اتحادیه تعاونی های آموزشی و فرهنگی یکی از اقدامات مهمی است که می تواند در ترویج الگوی تعاون در بین فرهنگیان موثر باشد. به مناسبت افتتاح این اتحادیه با چند تن از تعاونگران فعال در حوزه آموزش از جمله مدیر عامل و رییس هیئت مدیره گفت و گو کردیم.

به گزارش تعاون آنلاین، معصومه روحانی پور، مدیر عامل اتحادیه تعاونی های آموزشی و فرهنگی ضمن اشاره به اهمیت حضور تعاونی ها در نظام آموزشی کشور گفت:«از سال گذشته با جلسات مداوم و پر تعداد، سنگ بنای افتتاح اتحادیه تعاونی های آموزشی و فرهنگی را پایه گذاری کردیم. از ده تعاونی که در جلسات اول حضور داشتند ما با حضور هفت تعاونی با مشقات و سختی های بسیار توانستیم این اتحادیه را به ثبت برسانیم. تلاش می کنیم که مدارس تعاونی را شناسایی کنیم و به عضویت اتحادیه درآوریم و امیدواریم این اتحادیه باعث شود مدارس تعاونی گسترش پیدا کند و مشکلات آنها کمتر شود.»

افتتاح اتحادیه آموزشی

نامور عابدینی رییس هیئت مدیره تعاونی آوای دانش و  رییس هیئت مدیره اتحادیه تعاونی های آموزشی و فرهنگی نیز ضمن اشاره به آمادگی اتحادیه برای ارائه خدمات گفت:«در تابستان سال گذشته با دعوت آقای لطفی نژاد، رییس اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان تهران در جلسه ای با حضور مدیران تعاونی های آموزشی پیشنهاد تشکیل این اتحادیه برای کم کردن تصدی گری دولت در تشکیل تعاونی ها مطرح شد. پس از تلاش های بسیار، این اتحادیه در خرداد سال جاری ثبت شد و بلافاصله آماده عضو گیری و خدمت رسانی شدیم. اعضای این اتحادیه از تعاونگران با سابقه هستند و به همین علت راهکار ها و اهداف از پیش مشخص شده است و ما می توانیم برای اعضا الگوهای موفق را معرفی و حمایتشان کنیم تا وارد بازی برد-برد شوند. ما آماده خدمت رسانی هستیم و به اداره کل نیز اطلاع دادیم که آمادگی داریم و منتظر اعلام رسمی هستیم تا بتوانیم عضو گیری و خدمات رسانی را شروع کنیم.»

وی ادامه داد:«ما به دو قشر خدمات ارائه می دهیم، یکی تعاونی هایی که در حال حاضر فعال هستند و دیگری افرادی که می خواهند فعالیت خود را در قالب تعاونی  فرهنگی و آموزشی شروع کنند. روی کاغذ حدود دویست تعاونی آموزشی داریم اما در خوش بینانه ترین حالت ۵۰ تعاونی فعال آموزشی داریم. هدف ما این است که تعاونی های آموزشی را چه از نظر کیفی و چه از نظر کمی گسترش دهیم.»

اولین همایش آموزش در حوزه تعاون                                                       

آناهیتا اصلاح پذیر، مدیرعامل تعاونی آموزشی راه رشد با اشاره به برگزاری همایش مدرسه تعاونی و اقتصاد مشارکتی در ماه آذر سال جاری گفت:«همایش مدرسه تعاونی و اقتصاد مشارکتی اولین همایش در زمینه آموزش و مدرسه است که در تقویم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جای گرفته است. تعامل و همکاری دو وزارت خانه آموزش و پرورش و تعاون،کار و رفاه اجتماعی باعث تنظیم این همایش شده است.»

وی ادامه داد:«این همایش بیشتر بر مشارکت، کار جمعی و اقتصاد آموزش متمرکز است و قصد بر این است که فرهنگ تعاون در بین مدارس ترویج داده شود. اگر قرار است که مدارس دولتی به بخش خصوصی واگذار شود مدرسه های تعاونی بهترین الگو برای این جابه جایی هستند چرا که هم پرسنل و کادر مدرسه با انگیزه بیشتری فعالیت می کنند و هم دانش آموزان با روحیه کار جمعی آشنا می شوند و هم قیمت تمام شده آموزش کاهش پیدا می کند. در واقع تحصیل در شرایط مناسب از حالت کالای لوکس خارج می شود و در دسترس طیف وسیع تری از جامعه قرار می گیرد.»

اصلاح پذیر ادامه داد:«مسئولیت برگزاری همایش بر عهده تعاونی آموزشی راه رشد است. این تعاونی یکی از اعضای اتحادیه تعاونی های فرهنگی و آموزشی است که یکی از مهمترین اهداف آن ترویج و ایجاد جریان مدرسه داری به صورت تعاونی است و از این جهت  با اهداف همایش و اتحادیه همخوانی کامل وجود دارد و اتحادیه تعاونی های فرهنگی و آموزشی هم از این همایش حمایت می کند.»

 

 

درج دیدگاه