جمعه, فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

شرکت تعاونی درخت آرگان

تعاونی محصولات زیبایی درخت آرگان
the argan tree تعاونی محصولات زیبایی درخت آرگان

درخت آرگان و یا به عبارت دقیقتر آرگانیا اسپینوزا، تنها گونه از نوع درخت آرگانیا است. در طول قرن گذشته، نواحی وسیعی از جنگل های پوشیده از درخت آرگان – حدود نیمی از این جنگل‌ها- در سرتاسر مناطق خشک و کم آبِ شمال غربی آفریقا از بین رفته اند. میوه ی این درخت که دارای […]

درخت آرگان و یا به عبارت دقیقتر آرگانیا اسپینوزا، تنها گونه از نوع درخت آرگانیا است. در طول قرن گذشته، نواحی وسیعی از جنگل های پوشیده از درخت آرگان – حدود نیمی از این جنگل‌ها- در سرتاسر مناطق خشک و کم آبِ شمال غربی آفریقا از بین رفته اند. میوه ی این درخت که دارای پوسته ی ضخیمی است، در درون خود هسته ی تلخ مزه ی حاوی یک و یا دو دانه ی گرانبها را پنهان کرده است. در حقیقت، هسته ی سخت این میوه، یک و یا در صورت خوش شانسی چندین دانه ی سرشار از روغن را در خود جای داده است. روغن آرگان که به آن طلای مایع نیز می گویند، فرآورده ای طبیعی است که از این دانه ها به دست آمده و سرشار از مواد مغذی مفیدی از جمله اسیدهای چرب و ویتامین E  است.

این گونه ی هشتاد میلیون ساله، حامل آمال و امیدهای ۱۸ زن مراکشی است.

وقتی ظهیر دوسا، این گروه کوچک از زنان بربر را در حال خالی کردن محموله های گرانبهای دانه های درخت آرگان از روی چهارپایانشان، در منطقه ی دور افتاده ی دره ی سوز در مراکش مشاهده کرد، اطمینان یافت که با چند تن از دست اندرکاران توسعه همانند خودش، برخورد نموده است. او شاهد دستاوردی ملموس بود. این زنان با دستانی پر از درهم های کافی برای پرداخت چندین ماه هزینه ی آذوقه و دیگر مواد مورد نیاز به خانه رفتند.

دوسا شاهد آن بود که چگونه ساختار کسب و کار شرکت تعاونی درخت آرگان، به این زنان بربر که اغلب با مشکلات بسیاری در یافتن شغل مناسب به دلیل شیوه ی زندگی مذهبی شان و یا زبان متفاوت و عدم تسلط بر زبان عربی مواجهند، احساس توانمند بودن و کنترل بر زندگی را بخشیده بود.

دوسا، که خود در حال گذراندن تحصیلات در مقطع دکتری در دانشگاه MIT ایالات متحده است، ریاست این شرکت تعاونی را که تولید کننده ی محصولات زیبایی و بهداشتی بدست آمده از روغن دانه های آرگان است را بر عهده دارد. مطالعات وی بر این موضوع متمرکز است که چگونه شرکت های تعاونی تولید کننده می توانند با بهره گیری از اینترنت به منظور فروش آنلاین محصولاتشان، سبب بهبود زندگی اعضای شرکت و نیز جوامع آنها گردد. در گذشته، خرید و فروش این محصولات توسط انجمن هایی در بیرون از شرکت صورت می گرفت. در حقیقت این انجمن ها در نقش بازاریاب این روغن در سطح بازار جهانی محسوب می شدند؛ و با ارزیابی های صورت گرفته توسط دوسا، ۷۱ درصد ارزش و سهام فروش این محصول از آنِ این انجمن ها و خرده فروشان می باشد.

دوسا درصدد یافتن پاسخ این پرسش بود که به چه دلیل تولیدکنندگان روغن آرگان، همانند زنانی که مجموعه ی درخت آرگان را تشکیل داده بودند، سهم بسیار ناچیزی از سود فروش را دریافت می کردند. ناچیز بودن این مقدار، دیگر بر کسی پوشیده نیست. زیرا هر فروش به طور واضح نسبت دریافتی زنان دره ی سوز و ناچیز بودن این نسبت را نمایان می سازد.

از این رو در اواخر دهه ی ۱۹۹۰ اولین شرکت تعاونی آرگان که متشکل از زنان بربر مراکشی بود، تشکیل گردید و بدین ترتیب امکان بهره وری اقتصادی و اجتماعی برای این زنان به واسطه ی فعالیت کاری شان فراهم گردید. از آن زمان تا کنون، بیش از ۱۰۰ شرکت تعاونی در مراکش تاسیس شده اند که بیش از هزاران زن روستایی به عضویت آن درآمده اند. در نتیجه، اشتغال به واسطه ی درخت آرگان نه تنها سبب کمک به رفاه خانواده ی این افراد گردید، بلکه فضایی برای حضور زنان در اقتصاد محلی را نیز فراهم نمود.

زنان عضو در شرکت درخت آرگان، شغل بسیار پر زحمتی دارند. آنها موظفند گوشت تلخ میوه ی آرگان را از اطراف مغز آن کنده و جدا کنند، سپس مغز میوه را بشکافند و دانه های گرانبهای سرشار از روغن را از درون آنها در بیاورند. بازدهی یک روز کامل کاری، یک کیلوگرم از این دانه های گرانبها است که تقریبا از ۳۰ کیلوگرمِ این میوه های گوشتالو به دست می آید.

هر یک از زنان دلایل خاص خود را برای پیوستن به این شرکت تعاونی داشتند، که تمامی آنها با بهتر شدن شرایط زندگی و یا بقای اولیه ی آنان در ارتباط است. یکی از این زنان به نام ماماسا بتا که نه فرزند دارد، می گوید: « من همیشه دلم می خواست اصطبلی تازه برای گاوهایم بسازم تا بتوانند شیر بیشتری تولید کنند.»  عایشه المنصوری که مادر چهار فرزند است، می گوید: « من می خواهم کمی پول برای بیمه ی سلامتی و مشکلات دیگری که ممکن است در آینده پیش آید، پس انداز کنم.» آمنه المادی که ازدواج نکرده است نیز معتقد است: « اگرچه من در شهر زندگی می کنم، اما دوست دارم روزی به روستای پدربزرگ و مادربزرگم بازگردم و با پس اندازی که دارم زندگی ام را بگذرانم.» یمنا ریدوان که فرزندی ندارد، می گوید: « من می خواهم به همسرم در مخارج زندگی و همچنین تامین مخارج کشیدن برق به خانه مان کمک کنم.» فاطیما آگزار که صاحب هفت فرزند است نیز می گوید: « من دوست دارم یک آشپزخانه ی کامل داشته باشم و همچنین دلم می خواهد فرزندانم را به مدرسه بازگردانم.»

منبع: www.theargantree.com

»مترجم: فریبا ایمانی

۱ دیدگاه

  1. مطالعه که کردم نوشته شده بود که برای کاشت درخت ارگان باید از دانه درخت ارگان استفاده شود اما بنده نهال درخت ارگان را لازم دارم تا زودتر قدکشیدن درخت آرگان را ببینم چون در نظر دارم تا امکان کاشت آزمایشی تعدادی درخت ارگان را در روستای ابوالفضل دهستان چاطوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس فراهم کنم جناب عالی تعدادی بذر سالم درجه یک تضمینی یا تعدادی نهال سالم درجه یک تضمینی برای اینجانب سراغ ندارید؟

درج دیدگاه