پنج شنبه, فروردین ۹, ۱۴۰۳

شرکت تعاونی مواد غذایی کالامازو (kalamazoo)

گاهی در زندگی، لحظات حساسی فرا می رسد که نیاز به دور اندیشی و اتخاذ تصمیماتی حیاتی دارد. لحظاتی بحرانی که چالشی در زندگی پدیدار شده و تصمیماتی اساسی، برای پیشروی ( شاید به منظور یافتن مسیری متفاوت به سوی آینده ای مطلوب) و یا برای تسلیم شدن و از پای نشستن، گرفته می شود. […]

گاهی در زندگی، لحظات حساسی فرا می رسد که نیاز به دور اندیشی و اتخاذ تصمیماتی حیاتی دارد. لحظاتی بحرانی که چالشی در زندگی پدیدار شده و تصمیماتی اساسی، برای پیشروی ( شاید به منظور یافتن مسیری متفاوت به سوی آینده ای مطلوب) و یا برای تسلیم شدن و از پای نشستن، گرفته می شود.

شرکت تعاونی مواد غذایی کالامازو، که اکنون چهل و یک ساله است، درست در سال ۱۹۹۸، زمانی که هنوز تبدیل به یک شرکت تعاونی نشده بود، با چنین چالش اساسی و لحظات بحرانی مواجه شد. چنانچه مدیران آن به ناچار اعتراف نمودند که « درست است که ما رسالت آموزش جامعه را بر عهده داریم، اما در حال حاضر منابع مالی انجام آن را از دست داده و بودجه ای برای شروع دوباره نداریم.»
تصمیم اساسی مدیران این شرکت در این لحظات بحرانی، تاسیس یک نمایشگاه مواد غذایی بود که نه برای کسب سود و منفعت، بلکه با هدف انجام فعالیت های آموزشی در جهت معرفی و ارائه ی شیوه های بهره گیری سالم از مواد غذایی، صورت پذیرفت. این اقدامات آموزشی، سبب ایجاد ارتباط و علاقه به مشارکت در فعالیت های گروهی و در نهایت مشارکت مردم در این نمایشگاه گردید. در نتیجه، این نمایشگاه به سرعت توسعه یافته و با بهره گیری از کمک ها ی مالی بنیاد جامعه ی کالامازو، از استخدام یک فرد به صورت پاره وقت، به چهار کارمندِ تمام وقت رسید.
در مرحله بعدی، این شرکت به یک شرکت تعاونی تبدیل گردید که توسط کارکنان آن اداره شده و این افراد سالیانه مبلغ ۳۰ دلار به عنوان حق عضویت در آن پرداخت می نمودند. در واقع این شرکت به یک ساختارِ مبتنی بر دارایی سهامداران تبدیل شده بود که در آن هر یک از این سهامداران یک سرمایه گذاری استثنایی به مبلغ ۲۵۰ دلار نموده بود. چنانچه کریس دیلی، مدیر کل این شرکت تعاونی از آن با عنوان « یک جهش بزرگ» یاد می کند و یادآور می گردد که سهامداران این شرکت می بایست درک می کردند که این شرکت تعاونی تنها یک فروشگاه برای تهیه ی محصولات ارزان قیمت مورد نیاز آنان نیست، بلکه آنان خود مالکان واقعی آنجا محسوب می شوند و می بایست این کسب و کار را از آنِ خود بدانند.
او همچنین خاطر نشان ساخت که « در سال ۲۰۰۸، به هنگام آغاز این تغییر و تحولات عمده برای ایجاد ساختاری مبتنی بر دارایی سهامداران، ما تنها ۴۵۰ سهامدار داشتیم، در حالیکه امروز ما از داشتن ۱۴۰۰ عضو به عنوان سهامدار، شگفت زده ایم.» پس انداز سرمایه ی روز افزون در نتیجه ی افزایش میزان عضویت در این شرکت تعاونی بدان معنی است که این شرکت توانسته است محلی دایر کند که به نوبه ی خود سبب افزایش میزان علاقه ی جامعه به حضور در آن و در نتیجه افزایش مشارکت در شرکت شده است.
سهامداران این شرکت تعاونی بر این باورند که این شرکت چیزی بیش از یک خواربار فروشی معمولی است و در حقیقت مکانی برای آموزش، تفریح و تجمعات سالمِ افراد است. کلاس های آموزشِ آشپزی و استفاده از مواد غذایی و محصولات ارگانیک به شیوه ای سالم در کنار دیگر خدمات ارائه شده به منظور تهیه ی انواع محصولات مورد نیاز افراد با مناسبترین قیمتها، در برنامه ی این شرکت تعاونی مواد غذایی مشاهده می شود.
دیلی در پایان یادآور می شود که « مطمئن نیستم در آینده چه پیش خواهد آمد، اما امیدوارم همچنان به فعالیت در زمینه ی افزایش میزان علاقه ی مردم به آن چه انجام می دهیم، ادامه دهیم.»

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این شرکت تعاونی و فعالیت های آنان می توانید به سایت زیر مراجعه نمایید.
http://www.peoplesfoodco-op.org

» مترجم : فریبا ایمانی

درج دیدگاه