جمعه, فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

صادرات به عراق از ۴ میلیارد دلار گذشت/ توسعه روابط اقتصادی دو کشور در دستور کار

صادرات ایران به عراق از مرز ۴ میلیارد دلار گذشت. به گزارش تعاون آنلاین، آخرین آمارهای ارائه شده از سوی گمرک نشان می دهد عراق دومین خریدار عمده کالاهای ایرانی در هفت ماه گذشته بوده است. حجم صادرات کالا به عراق بر این اساس در دوره زمانی مذکور که محدوده فروردین ماه تا پایان مهر […]

صادرات ایران به عراق از مرز ۴ میلیارد دلار گذشت.

به گزارش تعاون آنلاین، آخرین آمارهای ارائه شده از سوی گمرک نشان می دهد عراق دومین خریدار عمده کالاهای ایرانی در هفت ماه گذشته بوده است.

حجم صادرات کالا به عراق بر این اساس در دوره زمانی مذکور که محدوده فروردین ماه تا پایان مهر ماه را در بر می گیرد، ۴ میلیارد و ۱۳ میلیون دلار برآورد شده است.

پیش بینی می شود با بازگشت آرامش با عراق و پایان جنگ افروزی های داعش این رقم قابلیت افزایش را داشته باشد.

بر اساس این گزارش رایزنی ها برای توسعه همکاری ها میان دو کشور آغاز شده است.

محمد شریعتمداری، وزیر صنعت و معدن و تجارت در سفری به بغداد رایزنی در این حوزه را کلید زد و تاکید کرد هر چند حجم مبادلات در این حوزه بالاشت اما با توجه ره روابط عمیق دو کشور رضایت بخش نیست.

وی با تأکید بر ضرورت ارتقای روابط دو کشور، تاکید کرد: ایران در دوران بازسازی و سازندگی عراق نیز همچنان در کنار دولت و ملت عراق قرار خواهد داشت و آمادگی دارد در زمینه بازسازی و نوسازی صنایع و کارخانجات عراق با این کشور همکاری کند.

گزارش های رسیده نشان می دهد  وزیر برنامه ریزی و سرپرست وزارت بازرگانی عراق، ایران را شریک تجاری مهم عراق توصیف کرده و گفته است:روابط اقتصادی یکی از عوامل موثر در گسترش روابط میان کشورها و ملت ها است.

الجمیلی همچنین در خصوص ترغیب شرکت های ایرانی برای حضور در دوران بازسازی عراق با وزیر صنعت و معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران گفت وگو کرد و خواستار مشارکت شرکت های ایرانی در پروژه های سرمایه گذاری و سازندگی کشورش شد.

گفتنی است شریعتمداری که از روز چهارشنبه در رأس هیأتی از مدیران و کارشناسان وزارت صنعت، معدن و تجارت، نفت و بانک مرکزی کشورمان دربغداد بسر می برد، پیش از این با قاسم الفهداوی وزیر نیرو و سلیم الجبوری رییس پارلمان عراق دیدار و گفت و گو کرد.

لازم به ذکر است عمده‌ترین خریداران کالاهای ایرانی در هفت ماهه سال‌جاری به ترتیب شامل چین به ارزش ۵ میلیارد و ۲۲ میلیون دلار، عراق با ۴ میلیارد و ۱۳ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۳ میلیارد و ۴۷۱ میلیون دلار، جمهوری کره با ۲ میلیارد و ۴۴۴ میلیون دلار و افغانستان با یک میلیارد و ۵۸۴ میلیون دلار بوده است.

درج دیدگاه