جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

سرانه صادرات ۱۵۰ تعاونی از یک میلیون دلار گذشت

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در سال جاری ۱۵۰ تعاونی که سرانه صادراتی‌شان بیش از یک میلیون دلار بود، به عنوان تعاونی برتر انتخاب شدند و پیشنهاد می شود بجای دادن جوایز به این تعاونی‌ها، از آنها برای شرکت در یک سفر جمعی،‌ تخصصی و صادراتی به کشورهای هدف دعوت […]

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در سال جاری ۱۵۰ تعاونی که سرانه صادراتی‌شان بیش از یک میلیون دلار بود، به عنوان تعاونی برتر انتخاب شدند و پیشنهاد می شود بجای دادن جوایز به این تعاونی‌ها، از آنها برای شرکت در یک سفر جمعی،‌ تخصصی و صادراتی به کشورهای هدف دعوت شود تا به این ترتیب فضای صادراتی کشورهای مختلف توسط این تعاونی‌ها شناخته شود و این سازماندهی این کار هم با تعامل بخش‌های دولتی، خصوصی، سازمان‌های مرتبط با حوزه صادرات، وزارت امور خارجه و انجمن‌های دوستی فراهم می‌شود.

به گزارش تعاون آنلاین، حمید کلانتری امروز در همایش اقتصادی و سرمایه‌گذاری ایران و آفریقا که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد، افزود: وقتی امکان صادرات به کشورهای همسایه و منطقه وجود دارد،‌ بنابراین باید برای صادرات به کشورهای دورتر از جمله کشورهای آفریقایی باید مشوق‌های صادراتی در نظر گرفته شود.

وی تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعات در رابطه با توسعه صادرات، استراتژی توسعه صادرات است و توسعه تعامل اقتصادی با آفریقا باید با تعامل دولت و بخش خصوصی فراهم شود.

معاون امور وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: رییس جمهور در انتخاب وزرا در دور جدید دولت دوازدهم در مجلس و در بحث وزارت امور خارجه موضوعی را در رابطه با دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه مطرح کرد که باید اولویت فعالیت این وزارتخانه در تعامل با کشورها به‌ویژه با کشورهای آفریقایی پررنگ‌تر باشد و گسترش فعالیت‌های دیپلماسی از مسیر اقتصادی دنبال شود و تعاملات سیاسی خود را حتی با استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی بین ایران و کشورهای هدف موردتوجه قرار دهند.

کلانتری در ادامه به تجربه‌ای که در سال ۸۴ برای برقراری ارتباطات تجاری با کشورهای آفریقایی اتفاق افتاد، اشاره کرد و افزود: در آن زمان مقرر شد برای توسعه تجارت با کشورهای افریقایی،‌هر استان بر اساس ظرفیت خود تعامل اقتصادی و تجاری با یک یا چند کشور آفریقایی را برقرار کند که به این ترتیب حدود ۴۰ کشور آفریقایی تحت پوشش قرار می‌گرفت. در آن زمان صنعتگران و تجار از این موضوع رضایت داشتند، زیرا در کنار برقراری تعاملات سیاسی، تعاملات تجاری هم به وجود می‌آمد.

معاون امور وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:‌ در بخش تعاون ۹۳ تا ۹۵ هزار تعاونی فعال وجود دارند که حداقل حدود ۱۵ هزار تعاونی امکان بالقوه صادرات به آفریقا را دارند.

کلانتری اظهار داشت: وی بابیان اینکه جهت‌گیری‌های دولت دوباره به سمت صادرات شکل گرفته است، بیان داشت: آقای جهانگیری در روز ملی صادرات گزارش‌های خوبی را مطرح کردند و از آمادگی دولت برای پرداخت مشوق‌های صادراتی و تسهیل مسائل گمرکی صحبت کردند.

معاون امور وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: ما هم به سهم خودمان در جهت حمایت از حضور تعاونی‌ها در کشور آفریقا آمادگی داریم تا موانع اداری را برطرف کرده و هماهنگی‌ لازم را با سازمان امور خارجه و کشورهای مقصد فراهم کنیم.

‌کلانتری همچنین بیان داشت: البته برای برقراری روابط تجاری و توسعه صادرات به کشورهای دور ازجمله آفریقا باید مشوق‌های صادراتی وجود داشته باشد، زیرا وقتی صادرکنندگان امکان صادرات راحت‌تر به کشورهای همسایه و منطقه را دارند، باید برای صادرات به کشورهای دورتر تسهیلاتی فراهم شود. البته متقابلاً باید از ظرفیت کشورهای هدف صادراتی برای واردات هم استفاده شود.

 

درج دیدگاه