شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

صادرات غیرنفتی در هشت ماهه نسبت به پارسال ۵.۷ درصد رشد کرد

تعاون آنلاین – گمرک جمهوری اسلامی ایران از افزایش ۵.۷۴ درصدی صادرات هشت ماهه غیرنفتی کشور در همسنجی با پارسال و ادامه مثبت بودن تراز تجاری خبر داد. به گزارش گمرک ایران، در هشت ماهه امسال تشریفات گمرکی ۸۱ میلیون و ۷۶۱ هزار تن کالای صادراتی و ۲۱ میلیون و ۵۶۳ هزار تن کالای وارداتی […]

تعاون آنلاین – گمرک جمهوری اسلامی ایران از افزایش ۵.۷۴ درصدی صادرات هشت ماهه غیرنفتی کشور در همسنجی با پارسال و ادامه مثبت بودن تراز تجاری خبر داد.

به گزارش گمرک ایران، در هشت ماهه امسال تشریفات گمرکی ۸۱ میلیون و ۷۶۱ هزار تن کالای صادراتی و ۲۱ میلیون و ۵۶۳ هزار تن کالای وارداتی در گمرک های سراسر کشور انجام شد.
در این مدت صادرات غیرنفتی کشور به ۲۸ میلیارد و ۱۱۷ میلیون دلار رسید. این رقم پارسال ۲۶ میلیارد و ۵۹۰ میلیون دلار بود.
همچنین واردات کشور به ۲۷ میلیارد و ۳۸۳ میلیون دلار رسید که در همسنجی با پارسال ۹۴ صدم درصد افزایش نشان داد.
بر پایه این آمار، تراز تجاری جمهوری اسلامی ایران در هشت ماهه امسال همچنان مثبت بود و عملکردی بهتر از مهرماه ثبت شد.
در سال های گذشته آمار بخش صادرات کشور، در دو بخش صادرات غیرنفتی با احتساب و بدون احتساب میعانات گازی اعلام می‌شد زیرا برای این کالا (میعانات گازی) ردیف تعرفه مجزا و مستقلی وجود نداشت و از این رو، با شرح گازهای طبیعی مایع شده به همراه سایر گازها، ذیل ردیف تعرفه ۲۷۱۱۱۱۹۰ اعلام می‌شد.
در کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۱۳۹۵ برای نخستین بار ردیف تعرفه مجزایی با کد ۲۷۰۹۰۰۱۰ برای میعانات گازی منظور شد. بنابراین از آغاز امسال صادرات دو کالای میعانات گازی و گازهای طبیعی مایع شده به صورت مجزا و هر یک ذیل کد تعرفه مجزا منظور می شود.
با توجه به اینکه کد تعرفه مربوط به گاز طبیعی مایع شده در گروه کالایی پتروشیمی قرار دارد، برای شفاف‌سازی بیشتر و نشان دادن مقایسه میزان صادرات این کالا در هفت ماهه امسال و مدت مشابه پارسال، این کالا از ردیف گروه کالایی پتروشیمی خارج و در ردیف جداگانه‌ای آورده شده است.

 اقلام عمده صادرات
در هشت ماهه امسال میعانات گازی با چهار میلیارد و ۵۱۹ میلیون دلار عمده‌ترین کالای صادراتی کشور بود که ۱۶.۰۷ درصد از کل صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داد.
گازهای طبیعی مایع شده نیز با یک میلیارد و ۹۵۲ میلیون دلار در رتبه بعدی بود. پس از آن به ترتیب روغن‌های سبک و فرآورده‌ها بجز بنزین با یک میلیارد و ۵۷ میلیون دلار، گازهای نفتی هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده با ۹۶۰ میلیون دلار و پروپان مایع شده با ۷۶۳ میلیون دلار قرار گرفت.
اقلام عمده واردات
اقلام عمده وارداتی در هشت ماهه سال ۱۳۹۵ به ترتیب شامل ذرت دامی به ارزش ۸۷۴ میلیون دلار، لوبیای سویا به ارزش ۵۹۴ میلیون دلار، قطعات منفصله برای تولید خودرو سواری به ارزش ۵۳۱ میلیون دلار، برنج به ارزش ۵۲۰ میلیون دلار و وسایل نقلیه موتوری به ارزش ۴۵۹ میلیون دلار بود.
بر پایه این گزارش، بخشی از ترخیص برنج در مهرماه برپایه به مصوبه هیات وزیران، توسط شرکت تعاونی‌های مرزنشینان یا از محل ارزش افزوده مناطق آزاد صورت گرفت.
خریداران عمده کالاهای ایرانی
چین همچنان بزرگ ترین خریدار کالاهای ایرانی است، به طوری که در هشت ماهه امسال حجم صادرات غیرنفتی ایران به این کشور به پنج میلیارد و ۱۱ میلیون دلار رسید که در همسنجی با پارسال ۱.۸۲ درصد افزایش یافت.
پس از چین به ترتیب امارات با چهار میلیارد و ۳۷۱ میلیون دلار، عراق با چهار میلیارد و ۶۸ میلیون دلار، ترکیه با دو میلیارد و ۶۰۶ میلیون دلار و کره جنوبی با دو میلیارد و ۱۴۴ میلیون دلار قرار گرفتند.
از نکات مهم تجارت خارجی ایران در هشت ماهه امسال، افزایش صادرات غیرنفتی به عراق با ۱.۸۵ درصد و کره جنوبی با ۷۰۸ درصد بود.
صادرات غیرنفتی ایران به سایر کشورها در مجموع ۵.۹۵ درصد رشد کرد.
کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران
آمار تجارت خارجی کشور تا پایان آبان ماه امسال از کاهش واردات از کشورهای عمده طرف معامله با ایران و افزایش واردات از آلمان حکایت دارد، به گونه ای که رتبه‌های نخست تا چهارم به ترتیب به چین با ۶ میلیارد و ۴۶۹ میلیون دلار، امارات با چهار میلیارد و ۶۷۹ میلیون دلار، کره جنوبی با دو میلیارد و ۱۴۸ میلیون دلار و ترکیه با یک میلیارد و ۷۶۰ میلیون دلار اختصاص یافت.
روند واردات ایران از این کشورها در کل کاهشی بود و به ترتیب ۴.۸۲ درصد، ۱۰.۹۱ درصد، ۱۲.۳۸ درصد و ۱۴.۲۳ درصد افت نشان داد اما واردات ایران از آلمان که پنجمین کشور عمده طرف معامله با کشور بود، ۲۵.۲۱ درصد افزایش یافت و در این مدت به یک میلیارد و ۴۶۱ میلیون دلار رسید.
واردات ایران از سایر کشورها نیز در این مدت در مجموع بیش از ۱۵.۴۹ درصد رشد نشان داد.
به گزارش ایرنا، در هفت ماهه امسال ارزش صادرات غیرنفتی ایران با ۴.۳۴ درصد افزایش در همسنجی با پارسال به ۲۴ میلیارد و ۶۵۷ میلیون دلار رسید. این رقم پارسال ۲۳ میلیارد و ۶۳۳ میلیون دلار بود.
ارزش واردات در این مدت نیز ۲۴ میلیارد و ۵۱ میلیون دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه پارسال یک دهم درصد کاهش نشان داد.
بر پایه این آمار، تراز تجاری جمهوری اسلامی ایران در هفت ماهه امسال همانند روند ماه های پیش از آن، مثبت بود.
ارزش کل تجارت خارجی ایران در نیمه نخست امسال بیش از ۴۲ میلیارد و ۱۴ میلیون دلار بود.

درج دیدگاه