پنج شنبه, اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳

صادرات متولی حمایت کننده ندارد

مدیر عامل شرکت تعاونی صادرات میوه اصفهان اعلام کرد: گران بودن بهره پولی در امر صادرات عاملی برای غیر رقابتی شدن محصولات شده است.  عباس کربلایی مدیر عامل شرکت تعاونی صادرات میوه یاقوت سرخ بادرود اصفهان با بیان اینکه این شرکت محصولات انار، خرما، خربزه، لیمو شیرین را صادر می کند، گفت: ما به بازاریابی […]

مدیر عامل شرکت تعاونی صادرات میوه اصفهان اعلام کرد: گران بودن بهره پولی در امر صادرات عاملی برای غیر رقابتی شدن محصولات شده است.

 عباس کربلایی مدیر عامل شرکت تعاونی صادرات میوه یاقوت سرخ بادرود اصفهان با بیان اینکه این شرکت محصولات انار، خرما، خربزه، لیمو شیرین را صادر می کند، گفت: ما به بازاریابی بهتر برای ارائه محصولات نیاز داریم.

وی گفت: امسال محصولات این شرکت به کشورهای سوئد و هلند صادر شد و روسیه نیز خواستار محصولات ما بود ولی به علت اینکه این کشور هزینه آن را پیش پرداخت نمی کند و شرکت ما نیز به علت ضعیف بودن نقدینگی با مشکلاتی روبرو است، بنا براین شرکت ما نتوانست با روسیه همکاری داشته باشد که البته این شرایط با مشتریان دیگری نیز ایجاد شده است.

این مدیر عامل تعاونی با بیان مشکلات پیش روی این شرکت گفت: قبل از سال ۸۶ ما تقریبا سالیانه ۲۰۰۰ تن محصولات با کیفیت به کشورهای فرانسه، آلمان، ایتالیا و هلند صادر می کردیم، اما از آن سال به علت برف شدید انار ایران یخ زد و صادرات دچار افت شد.

وی ادامه داد: بعد از این شرایط کشورهای دیگر بازار ما را گرفتند و ما به تدریج مشتریان خود را از دست دادیم.

کربلایی با اشاره به اینکه بهره پولی ۲۵ تا ۳۰ درصد برای صادرات زیاد است، گفت: این بهره پولی برای صادرات جواب نمی دهد و موجب می شود بازار رقابت را از دست بدهیم.

وی با بیان اینکه رقابت در بازار جهانی صورت می گیرد، تاکید کرد: با بهره پولی بالا و با افزایش هزینه های حمل و کارگر و بالا رفتن قیمت تمام شده کالاها نمی توانیم در بازار جهانی به رقابت بپردازیم.

این تعاونگر با اشاره به اینکه بهره پولی درسایر کشورها برای صادرات ۲ درصد و در کشور ما ۲۵ تا ۳۰ درصد است، این موضوع را یک مانع اصلی برای صادرات این بخش دانست.

وی با اشاره به اینکه شرایط دریافت وام نیز برای ما آسان نیست، تاکید کرد: کلیه عوامل نشان دهنده این است که دست هایی در کار است که صادر کنندگان کوچک را از رده خارج کنند.

کربلایی با بیان اینکه موضوع صادرات به دستگاه های مختلف مربوط می شود، گفت: صادرات در حال حاظر متولی که حمایت کننده باشد ندارد، به طوری که ما نمی دانیم مسائل و مشکلات خود را به چه ارگانی باید مطرح کنیم.

وی با اشاره به استفاده از کارگر حمل و بسته بندی در آماده سازی محصولات تا زمانی که به مرز اروپا می رسد، گفت: در حال حاظر انار کیلویی ۳ هزار تومان اشتغالزایی دارد.

این فعال تعاونی با تاکید بر اینکه مسئولین به مشکلات و هم چنین ظرفیت های این حرفه توجه چندانی نشان نمی دهند، خواستار برگزاری جلساتی برای بررسی مشکلات شد.

درج دیدگاه