جمعه, فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

خرید 285 هزار تن گندم به صورت تضمینی توسط شبکه تعاون روستایی کردستان

ضمانت خرید گندم توسط شبکه تعاون روستایی

خرید گندم

مدیر سازمان تعاون روستایی کردستان گفت: از آغاز خرید تضمینی گندم توسط ۷۶ مرکز خرید شبکه تعاون روستایی استان تاکنون بیش از ۲۸۵ هزار تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان خریداری شده است

سید احمد ذکریائی نژاد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این مقدار خرید ۵۵ هزار تن به مقاصد داخل استان (سیلو ها و کارخانه جات آرد سازی) و ۴۴ هزار تن نیز به مقاصد خارج از استان با مجوز شرکت غله و خدمات بازرگانی حمل شده است.

وی ادامه داد: بیشترین خرید گندم مربوط به شهرستان بیجار با ۷۲ هزار تن که ۲۵ درصد کل خرید شبکه تعاون روستائی استان را داراست و کمترین آن مریوط به شهرستان سروآباد با ۳۰۷ تن است.

وی میزان خرید گندم در شهرستان های دیواندره ۱۹ هزار تن، کامیاران ۲۹ هزار تن، سنندج ۱۲ هزار تن، مریوان ۲ هزار تن، بانه ۳ هزار تن، سقز ۴۸ هزار تن، دهگلان ۴۵ هزار تن و قروه ۵۸ هزار تن اعلام کرد.

وی با بیان اینکه این میزان خرید نسبت به مدت مشابه سال قبل روند روبه کاهش داشته است که در شهرستان های دیواندره، بیجار و سنندج این امر بسیار مشهود و قابل تامل است گفت: کاهش میزان برداشت محصول به دلیل سرمازدگی و بارش های دیررس بهاره و پاییزه است.

وی در خصوص خرید تضمینی دانه روغنی (کلزا) نیز افزود: تاکنون یک هزار و ۵۱۰ تن کلزا در شهرستان از کلزاکاران استان خریداری که این میزان خرید نسبت به سال گذشته سه برابر رشد نشان می دهد.

سازمان تعاون روستایی کردستان خرید ۴۵۰ هزار تُن از محصولات مازاد بر نیاز کشاورزان استان در سال جاری در بخش های مختلف غلات، دانه های روغنی و حبوبات را در برنامه کاری خود قرار داده که این میزان شامل ۴۰۰ هزار تُن گندم، سه هزار تُن کلزا و دانه های روغنی، ۴۰ تا ۴۷ هزار تُن نیز حبوبات، چغندر و آفتابگردان است.

تعاون روستایی کردستان در سال گذشته ۴۸۲ تُن از محصول گندم کشاورزان کردستان را به صورت تضمینی خریداری کرده که امسال به علت کاهش میزان تولید محصول در اثر سرمازدگی و خشکسالی میزان خرید نیز کاهش می یابد.

درج دیدگاه