جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

طرح اشتغال فراگیر امسال اجرا می شود

طرح اشتغال فراگیر در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی طراحی و ۲۰ درصد بودجه آن به بانک‎ها ابلاغ شده و باید در سال جاری اجرایی شود.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد گفت: طرح اشتغال فراگیر در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی طراحی شده که بر این اساس ۳۸ رسته اولویت‎دار در لرستان شناسایی و معرفی شده و امسال اجرایی می‎شود.

به گزارش تعاون آنلاین، عبدالعلی گیوه‎کی، با اشاره به ارائه تسهیلات اشتغالزایی به متقاضیان حقیقی و حقوقی در طرح اشتغال فراگیر بیان کرد: اشتغالزایی هدف اصلی از اجرای این طرح است، به این ترتیب طرح‎های دارای میزان اشتغال بیشتر در اولویت قرار می‎گیرند.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد با تاکید بر اولویت قرار گرفتن ۳۸ رسته انتخابی در پرداخت تسهیلات اشتغالزایی تاکید کرد: این رسته‎ها عمدتأ بر اساس ظرفیت‎های بومی انتخاب و گزینش شده‎اند.

گیوه‎کی عنوان کرد: طرح فراگیر اشتغال نگاه ویژه‎ای به روستا‌ها دارد، به طوریکه نرخ سود تسهیلات طرح‎های ایجادی در روستا‌ها با ۵ درصد تخفیف نسبت به سیاست‎های پولی و اعتباری کشور محاسبه می‎شود و با این تفاسیر نرخ سود تسهیلات بانکی در مناطق روستایی ۱۳ درصد است.

وی در ادامه گفت: در طرح اشتغال فراگیر همه اشخاص حقیقی و حقوقی می‎توانند، متقاضی دریافت تسهیلات باشند، به شرط آنکه طرح ارائه شده اشتغالزایی پایدار بیشتری داشته باشد، به این ترتیب طرح‎های دارای سهم اشتغالزایی بیشتر و گنجانده شده در رسته‎های انتخابی در اولویت پرداخت تسهیلات قرار می‎گیرند.

این مسوول افزود: البته طرح‎هایی که در قالب رسته‎های یاد شده قرار نداشته، اما سهم اشتغالزایی قابل توجه و توجیه اقتصادی داشته باشند، از آن‌ها استقبال شده و به این طرح‎ها نیز تسهیلات پرداخت می‎شود.

گیوه‎کی گفت: امسال در مجموع سهمیه ۴۶۳ میلیارد تومانی در قالب طرح اشتغال فراگیر با پیش‎بینی ایجاد ۱۵ هزار شغل به استان لرستان اختصاص یافته که سهم شهرستان‎ها در آن شناور است، به این ترتیب هر شهرستان هر اندازه که از این محل اعتبار جذب کند، به همان میزان تسهیلات می‎پردازد.

وی با تاکید بر اینکه هم اکنون ادارات مربوطه در حال دریافت و جمع‎آوری طرح‎ها هستند، عنوان کرد: در این طرح به طور تقریبی به ازای هر اشتغال بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفته می‎شود.

این مقام مسئول بیان کرد: چهار دستگاه متولی صدور مجوز شامل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و جهاد کشاورزی طرح‎های ارائه شده را از متقاضیان دریافت و پالایش می‎کنند.

گیوه‎کی ادامه داد: اگر در طرحی دریافت مبالغ تسهیلاتی بیش از ۲۵۰ میلیون تومان تقاضا شده باشد، در مرکز استان نسبت به آن تصمیم‎گیری می‎شود، اما در خصوص طرح‎های دارای تسهیلات کمتر از این میزان در کمیته تخصصی شهرستان بروجرد تصمیم‎گیری می‎شود. پس از این مرحله طرح به بانک معرفی شده و پس از بررسی‎های لازم و در صورت تامین وثایق مورد نیاز از سوی وام‎گیرنده، تسهیلات بانکی به متقاضیان پرداخت می‎شود.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد با معرفی برخی از رسته‎های اولویت‎دار بروجرد در طرح اشتغال فراگیر گفت: عسل، پوشاک، انیمیشن، قلم‎زنی، IT، فناوری خیارشور، شیره و ارده برخی از این رسته‎ها هستند.

گیوه‎کی با اشاره به اینکه طرح اشتغال فراگیر مختص امسال است، گفت: این طرح در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی طراحی و ۲۰ درصد بودجه آن به بانک‎ها ابلاغ شده و باید در سال جاری اجرایی شود.

درج دیدگاه