جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

طرح هر روستا یک تعاونی در برنامه ششم دیده شده و در حال اجراست/ تدوین برنامه برای تعاونی ها

طرح تعاون روستا در برنامه ششم توسعه، در پنج هزار روستای کشور اجرایی می شود.

رئیس اداره توانمندسازی و توسعه تعاونی های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: طرح تعاون روستا در برنامه ششم توسعه، در پنج هزار روستای کشور اجرایی می شود.

به گزارش تعاون آنلاین؛ مریم کیوانی سه شنبه شب در نشست کارگروه تخصصی اشتغال خراسان شمالی با بیان اینکه توسعه روستاها در قانون برنامه ششم توسعه، مورد توجه قرار گرفته است اظهار کرد: در این زمینه برای توسعه ۵۴ خوشه کسب و کار روستا و یک میلیون و ۹۱۴ هزار شغل باید ۱۰۰ هزار تسهیل گر روستایی شناسایی و آموزش ببینند.

هر روستا یک تعاونی

وی با بیان اینکه تلاش داریم تا در مرحله اول، یکهزار تعاونی در یکهزار روستا را زیر پوشش قرار دهیم گفت: سهم خراسان شمالی از اجرای طرح تعاون روستا، اجرای این طرح در ۳۵ روستا است که توزیع شهرستانی روستاها و شناسایی ظرفیت ها بررسی شده است.  کیوانی خاطرنشان کرد: در این طرح، تسهیل گران که در حوزه اداری از تجربه اداری برخوردار هستند به روستا اعزام می شوند و با همکاری دهیاری و شورا برای تقویت روستا فعالیت دارند. در طرح روستا تعاون فعالیت های اقتصادی در زمینه های کشاورزی، صنایع دستی، گردشگری، معادن کوچک و به طور کلی بنگاه های کوچک رونق می گیرد.

139501280924507857519784

وی خاطرنشان کرد: اعتبار این طرح در سال جاری برای خراسان شمالی از محل صندوق توسعه ملی یکهزار و ۹۰۰ میلیارد ریال است.  رئیس اداره توانمندسازی و توسعه تعاونی های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در اجرای طرح روستا تعاون، تلاش داریم تا با استفاده ازظرفیت تعاون برای توسعه روستا گام براشته شود.

کیوانی بر نقش تعاون در توسعه اقتصادی کشور اشاره کرد و افزود: تعاون ظرفیت های خوبی برای توسعه روستا و ایجاد اشتغال و توسعه کارآفرینی دارد و تعاونی ها در توسعه پایدار نقش کلیدی دارند و می توانند سبب توسعه منطقه ای شوند.

وی، توسعه کارآفرینی و اشتغال، افزاش تولید، توسعه خدمات و کاهش فقر و افزایش توانمندسازی را دیگر ظرفیت های تعاونی ها عنوان کرد و افزود: رویکرد تعاونی ها در این وزارت خانه، مشارکت در رشد اقتصادی و توانمند سازی اقشار آسیب پذیر و تقویت سرمایه اجتماعی و تحقق عدالت اجتماعی است.

۱۲ درصد اشتغال جهان در تعاونی ها

وی گفت: در سطح جهان، یک میلیارد نفر عضو تعاونی ها هستند و ۱۲ درصد اشتغال جهان در اختیار تعاونی ها است به طوری که ۱۲۶ میلیون تعاونی ساماندهی ۲۵۰ میلیون شغل را برعهده دارند.

کیوانی خاطرنشان کرد: در کشور ما هم توجه زیادی به جایگاه تعاونی ها شده و رویکرد بر این است که تعاونی ها در کنار دولت و بخش خصوصی، در توسعه کشور گام بردارند.

وی تصریح کرد: یکی از قوت های تعاونی ها، تجمیع سرمایه های کوچک برای انجام کارهای بزرگ، حذف واسطه های غیرضرور و کاهش هزینه های تولید است زیرا در تعاونی، فاصله کارگر و کارفرما به حداقل می رسد و کارگر و کارفرما در سود و زیان شرکت سهیم هستند.  در کشور تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار تعاونی فعال است که این تعاونی ها برای یک میلیون و ۶۴۰ هزار نفر شغل ایجاد کرده اند.

سهم تعاونی ها در کشاورزی

کیوانی اظهار کرد: اکنون ۷ درصد از شیر تولیدی کشور، ۱۸ درصد گوشت قرمز و ۲۲ درصد از گوشت مرغ در تعاونی ها تولیدی می شود و همچنین۱۹ درصد از محصولت باغی، ۹۰ درصد از تولیدات شیلات و صیادی،۶ درصد از عسل و ۱۲.۵ درصد از پرورش ماهی در تعاونی ها انجام می شود.

وی با بیان اینکه تعاونی ها جایگاه خوبی در معدن و خدمات دارند گفت: در سطح کشور ۴۴ درصد از خوراک دام و طیور در تعاونی ها تولید می شود و اکنون ۱۴ بیمارستان بزرگ به صورت تعاون اداره می شود و ۱.۷ میلیارد دلار محصول تعاونی ها در سال ۹۵ صادر شده است.

تدوین ۴۹ برنامه برای تعاونی ها

کیوانی گفت: امسال برای توسعه تعاونی ها در سطح کشور هفت راهبرد اساسی و برای هر راهبرد هفت برنامه و در مجموع ۴۹ برنامه در این راهبرها تدوین شده است.

رئیس اداره توانمندسازی و توسعه تعاونی های وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی افزود: یکی از اهداف شاخص در این برنامه ها، توسعه تعاونی ها، کمک به تولید، ایجاد اشتغال، توسعه صادرات تعاون، توسعه تعاونی در مناطق محروم روستایی و توانمند سازی و ارتقای بهره وری تعانی ها است.

درج دیدگاه