پنج شنبه, اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳

طرح کارورزی تونل مهارت سازی اشتغال است

طرح کارورزی فرصت مناسب برای اشتغالزایی است مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان گفت : طرح کارورزی فرصت مناسب اشتغالزایی برای دانش آموختگان است که باید بیشتر از آن بهره ببرند. به گزارش تعاون آنلاین، اسماعیل غنیان افزود : با توجه به شمار زیاد دانش آموختگان متقاضی کار، این طرح راهکار دولت تدبیر و […]

طرح کارورزی فرصت مناسب برای اشتغالزایی است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان گفت : طرح کارورزی فرصت مناسب اشتغالزایی برای دانش آموختگان است که باید بیشتر از آن بهره ببرند.

به گزارش تعاون آنلاین، اسماعیل غنیان افزود : با توجه به شمار زیاد دانش آموختگان متقاضی کار، این طرح راهکار دولت تدبیر و امید برای تحقق این مسیر اشتغال است.
وی با انتقاد از استقبال کم آنان از طرح کارورزی اظهارداشت : سهم استان از این طرح یکهزار و ۸۹۰ نفر بود که فقط یکهزار و ۳۳۱ واجد شرایط برای طرح ثبت نام کرده اند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سمنان با اشاره به عقد قراداد ۲۵۹ متقاضی طرح کارورزی در استان، بیان کرد: از این تعداد ۱۰۲ نفر معادل ۱۳.۷ درصد از سهم استان از طرح کارورزی محقق شد.
وی تعداد کارگاه ها و واحدهای تولیدی آماده عقد قرارداد در طرح کارورزی را ۱۸۷ واحد ذکر و اضافه کرد : شهرستان هایی که بیشترین تعداد دانش آموخته در سهم طرح کارورزی در استان را ثبت کردند سمنان با ۳۶، شاهرود با ۳۳ و دامغان با ۱۰ نفر بودند و به نسبت سهم تعیین شده مهدیشهر با ۱۹.۶ درصد، شاهرود با ۱۹.۲ درصد، سرخه با ۱۴.۷ درصد و سمنان با ۱۳.۲ درصد قرار دارند.
غنیان با اشاره به این که در برخی رشته ها مانند مهندسی شیمی و مکانیک در برخی شهرهای متقاضی مرد برای حضور در طرح کارورزی ثبت نام نکرده است ، تاکید کرد : آسیب شناسی و اطلاع رسانی جامع طرح کارورزی در استان سمنان در دست انجام است تا دانش آموختگان با آگاهی بیشتر از مزیت های این طرح، برای کسب شغل پیشقدم شوند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سمنان به تحقق ۱۸.۱ درصدی اشتغال سال ۹۷ در استان اشاره کرد و گفت: تعهد نهادهای اجرایی برای اشتغالزایی امسال ۱۰ هزار و ۶۴۸ نفر است که تاکنون برای یکهزار و ۹۲۲ نفر محقق شده است.
وی با تاکید بر این که ایجاد اشتغال دستگاه های اجرایی بیش از ۱۸ درصد ثبت شده فعلی است ولی در سامانه ملی رصد ثبت نشده است، یادآور شد: با گذشت چهار ماه از سال جاری تحقق اشتغال باید به ۳۰ درصد می رسید.
وی با اشاره به تمرکز اشتغالزایی در استان در سه حوزه صنعت و معدن، جهاد کشاورزی و گردشگری، افزود: جهاد کشاورزی تاکنون ۳۹ و میراث فرهنگی ۳۵ درصد از اشتغال ایجاد شده خود را در سامانه رصد ثبت کرده است.
غنیان با تاکید بر این که برخی دستگاه های اجرایی باید جدی تر به مساله ایجاد و ثبت اشتغال در سامانه رصد ورود کنند، گفت: بیشترین میزان ثبت در سامانه رصد در بین شهرستان های استان در شهرستان شاهرود به میزان ۳۰ درصد، سمنان با ۲۰ و بقیه در حدود ۱۰ درصد بوده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سمنان ادامه داد : دستگاه های اجرایی به ایجاد اشتغال به صورت متوازن در شهرستان های مختلف استان به همت واحدهای شهرستانی خود اهتمام ویژه داشته باشند.
نرخ بیکاری در سمنان ۷.۱ درصد و پس از استان مرکزی رتبه دوم کشور در کمترین میزان بیکاری است.
با وجود داشتن بیشترین جمعیت دانشجویی به نسبت جمعیت، مشکل اصلی استان سمنان در اشتغالزایی، اشتغال آفرینی برای دانش آموختگان است.
حدود ۲۲ درصد از جمعیت ۷۰۲ هزار نفری استان سمنان را جوانان تشکیل می دهند و نسبت دانشجو به جمعیت در این استان یک به ۹ است.
این استان هشت شهرستان دارد.

درج دیدگاه