پنج شنبه, اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳

طلایی پاسخ داد:خبرهای خوشی برای تعاونی‌های مصرف در راه است؟

۲۸۰شرکت تعاونی مصرف محلی در کشور فعالیت می کند.

۲۸۰شرکت تعاونی مصرف محلی در کشور فعالیت می کند.

ابراهیم طلایی،مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های مصرف محلی ایران با اعلام این مطلب در گفتگو با تعاون‌آنلاین افزود: امروز دولت به ظرفیت‌هایی برای توزیع مستمر،مناسب و مطمئن کالا نیاز دارد و بی تردید هیچ شبکه‌ای مطمئن‌تر از شبکه تعاونی‌های مصرف محلی در دسترس نیست.

وی با تاکید بر اینکه دولت می‌تواند با شبکه توزیع تعاونی تکیه کند و تعاونی های مصرف بخشی از این ابزار هستند، ادامه داد: بخش مهمی از توزیع کالا در دوره جنگ تحمیلی توسط تعاونی ها ساماندهی شد. باید دید آن ظرفیت در دهه اول انقلاب چگونه فعال شد.

وی با اشاره به اینکه در دهه اول انقلاب یک روحیه مردمی در کشور وجود داشت، ادامه داد:اگر ملک مازادی در اختیار فردی بود،آن را با کمترین قیمت و بازده اقتصادی برای خودش در اختیار تعاونی‌ها می‌گذاشت.

وی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد مساجد یا مالکان املاک همجوار مساجد حتما بخشی از ظرفیتشان را در اختیار تعاونی‌ها قرار می‌دادند. به هر حال با ورود به دهه دوم انقلاب ما شاهد تغییر شرایط اقتصادی از یک سو در اثر تغییر نگاه اقتصادی جامعه هستیم.

این فعال حوزه تعاونی اضافه کرد: حتی در قانون هم این وضعیت تغییر کرد. در دهه اول انقلاب تفاهمی با شهرداری‌ها شده بود مبنی بر اینکه مادامی که تعاونی‌های مصرف در املاک فعالند، عوارض تجاری و … برایشان لحاظ نمی‌شود اما در دهه دوم انقلاب به بعد این تفاهم نامه دیگر ماهیت خود را از دست داد.

او در توضیح این مطلب افزود: مسئولین بعدی روی مجوز تجاری تعاونی‌های مصرف دست گذاشتند. کم کم شهرداری‌ها مشکلاتی را برای تعاونی‌های مصرف ایجاد کردند این در حالی است که در قانون شورای شهر ماده ۷۱ و ۷۲ تاکید دارد که باید از تعاونی‌های مصرف محلی حمایت شود اما شهرداران وقت این موضوع را ندیده گرفتند و بخشی از تعاونی‌ها به این دلیل که قادر نبودند عوارض تجاری پرداخت کنند، تعطیل شدند. بخشی از این تعطیلی‌ها نیز ریشه در عدم حمایت لازم و مافی از سوی وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نهادهای ذیربط داشت. حالا مضرات این بی‌توجهی برای همه، از مسئولان و سیاستگذاران تا مصرف کنندگان آشکار شده است.

او گفت:حالا اما در شرایط کنونی که اقتصاد با مشکلاتی مواجه است و توزیع کالا اهمیت فوق العاده‌ای یافته است، باید به این ظرفیت‌ها تکیه کرد و فعال سازی ان را در دستور کار قرار داد.

وی اضافه کرد:بی‌اغراق می گویم که سابقه‌ترین و با تجربه‌ترین نهاد توزیعی در کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تعاونی‌های مصرف بوده و هستند. این تعاونی‌های مصرف پس از پیروزی انقلاب خیلی سریع شکل گرفتند و هدف از شکل‌دهی آنها توزیع عادلانه کالاهای اساسی و اقلام مصرفی بین اقشار هدف بود. فروشگاه‌های سپه، فرهنگیان، تعاونی‌های مصرف کارگری و کارمندی و … هنوز هم وجود دارند و همچنان مخاطبانشان در حال تغذیه آن‌ها هستند. تاثیرگذاری این تعاونی‌ها در دوره جنگ را ببینید.

طلایی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد ضریب نفوذ این‌ها در محلات و کارخانجات ضریب خوبی است. اتفاقا این فروشگاه‌ها چون ماهیت مردمی دارند بدون هیچ چشمداشتی،به عنوان بازوی اجرایی دولت محسوب می‌شوند و می‌توانند در این شرایط به کمک اقتصاد کشور، تولید کنندگان و مصرف کنندگان بیایند.

 

 

درج دیدگاه