پنج شنبه, فروردین ۳۰, ۱۴۰۳

ظرفیت های بخش تعاون جهت حمایت از تولید ملی و ایجاد اشتغال

تعاون آنلاین – بررسی آمارهای رسمی کشور تاکید کننده وجود مشکلات اساسی در تحقق رشد اقتصادی مبتنی بر اشتغال در کشور است.

بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران در نه ماهه اول سال ۱۳۹۵ نرخ رشد اقتصادی کشور ۷.۲درصد اعلام شده است. این در حالی است که بر اساس آخرین آمار مرکز آمار ایران نرخ بیکاری کشور معادل ۱۲.۳درصد و نرخ اشتغال ناقص ۹.۹درصد بوده است  رضا وفایی یگانه مسئول امور کمیسیون های اتاق تعاون ایران با بیان مطلب فوق  گفت: بیش از ۲۲درصد جمعیت فعال خواهان کار  کشور،  یا موفق به یافتن شغل نبوده و یا اینکه شاغل هستند اما خواهان کار بیشتری هستند. وی با اشاره به نرخ بیکاری در میان تحصیلکرده ها گفت: نرخ بیکاری در بین جمعیت جوان و تحصیلکرده کشور وضعیت مناسبی ندارد به طوری که نرخ بیکاری در بین جوانان ۲۰الی ۲۵ سال معادل ۳۱.۸درصد و جوانان ۲۵الی ۲۹ سال معادل ۲۳.۵درصد است.  در بین زنان نرخ بیکاری معادل   ۲۰.۴درصد است. نرخ بیکاری زنان در  در بین جوانان ۲۰الی ۲۵ سال معادل ۴۸.۴درصد و جوانان ۲۵الی ۲۹ سال معادل ۴۰.۸درصد است، این در حالی است که نرخ مشارکت اقتصادی زنان صرفا ۱۴ درصد اعلام شده و  به عبارتی از هر صد زن صرفا ۱۴ زن متقاضی بازار کار هستند. در صورتی که کشور در دو ده گذشته نظام آموزشی کشور در توسعه سرمایه های انسانی در بخش زنان سرمایه گذاری های زیادی انجام داده و  بیش از ۵۰ درصد دانشجویان دانشگاه های کشور را زنان  تشکیل می دهند.

به گفته وفایی یگانه، آمار رشد بخش های اقتصادی کشور در نه ماهه اول سال ۱۳۹۵ نشان می دهد که بخش استخراج نفت و گاز که توان اشتغال زایی کمتری دارد، در  نه ماهه اول سال ۱۳۹۵ شاهد  رشد ۸۵درصدی و بخش ساختمان که توان اشتغال زایی و ارتباطات پسین و پیشین زیادی دارد شاهد رشد منفی ۱۱درصد بوده است.

مسئول امور کمیسیون های اتاق تعاون ایران با اشاره به رشد اقتصادی بدون اشتغال در کشور ابراز داشت: موارد مذکور بیانگر رشد اقتصادی بدون اشتغال در کشور است  و ضرورت دارد که سرمایه گذاری های کشور به سمت فعالیت های اشتغال محور، از جمله در بخش هایی همانند بخش ساختمان، کشاورزی، گردشگری که ارتباط پسین و پیشین و توان اشتغال زایی بالایی دارند، برود.

وی ادامه داد: تاکید بر  افزایش سهم بخش تعاونی در اقتصاد کشور به ۲۵درصد و  اقدام مؤثر دولت در ایجاد تعاونی‌ها برای بیکاران درجهت اشتغال مولد در سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی نشانگر وجود باور به  پتانسیل ها  و ظرفیت بخش تعاون در کمک به اجرایی شدن شعار سال “اقتصاد مقاومتی:تولید-اشتغال” است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، وفایی یگانه به ۷  ویژگی مهم  بخش تعاون در  حمایت از تولید ملی و ایجاد اشتغال با اشاره کرد و افزود:  بخش تعاون با دارا بودن ویژگی های مهمی در حمایت از تولید ملی و ایجاد اشتغال، نقش مهم و موثری در تحقق شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال می تواند ایفا کند، به گفته وفایی یگانه،  ظرفیت مناسب جهت افزایش مشارکت اقتصادی مردم از جمله اقشار کم درآمد با تاکید بر سرمایه های انسانی و اجتماعی، اصل بودن مشارکت اقتصادی اعضاء در تمام فعالیت ها و ایجاد تعهد در قبال منافع بنگاه، شفاف بودن و دارا بودن سلامت اقتصادی به دلیل ساختار و نحوه فعالیت(داری بهترین بستر برای پرداخت مالیات و مبارزه با قاچاق)، اصل بودن همکاری بین تعاونیها و امکان فعالیت زنجیره ای و خوشه ای، اصل بودن تاکید بر ارزش های جامعه در فعالیت های اقتصادی، کمک به تحقق رشد اقتصادی همراه با اشتغال(بر اساس اصول پذیرفته جهانی فعالیت در بخش تعاون با محوریت نیروی های انسانی و اجتماعی صورت می گیرد و بیشتر در بخش های تمرکز دارند که زمینه اشتغال زایی بیشتری دارند از جمله در بخش مسکن و کشاورزی) و ظرفیت مناسب برای ترویج و عرضه تولیدات ملی از طریق تجربه تعاونی های مصرف از مهمترین ویژگی های بخش تعاون محسوب می شود.

درج دیدگاه