پنج شنبه, فروردین ۳۰, ۱۴۰۳

مدیر عامل اتحادیه تعاونی های تولیدکنندگان فرش روستایی و شهری:

ظرف دو دهه گذشته، چهار میلیون نفر شغل شان را از دست داده اند

بیکاری چهار میلیون نفر
فرش دستباف

تعاون آنلاین – مدیر عامل اتحادیه تعاونی های تولیدکنندگان فرش روستایی و شهری اظهار داشت: بنا به آماری که مرکز ملی فرش ایران ارائه داده است، در حال حاضر یک میلیون بافنده داریم یعنی ظرف دو دهه چهار میلیون نفر شغل شان را از دست داده اند.

برنامه “گفت و گوی اقتصادی” رادیو گفت و گو با موضوع صادرات، تولید و ایجاد فرصت های شغلی و با حضور عبدالله بهرامی مدیر عامل اتحادیه تعاونی های تولیدکنندگان فرش روستایی و شهری روانه آنتن شد.

عبدالله بهرامی درباره وضعیت فرش گفت: میزان تولید سالانه فرش دستبافت در کشور در حال حاضر سه میلیون و ۲۰۰ هزار متر مربع است. از این میزان در سال گذشته، حدود ۳۲۳ میلیون دلار صادرات داشته ایم که ۷۵ میلیون دلار آن مربوط به کشور آمریکا بود. این آمار نسبت به سال ۹۴ حدود ۱۳ درصد رشد داشته است.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی های تولیدکنندگان فرش روستایی و شهری وضعیت صادرات را نسبت به یک دهه گذشته بسیار پایین تر عنوان کرد و بیان داشت: در دهه ۷۰ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار صادرات فرش دستبافت به کشورهای دیگر داشتیم که این چهار برابر ظرفیت موجود است.

وی خاطرنشان کرد: در دهه ۷۰ و ۸۰ دو میلیون بافنده داشتیم و ظرفیت حدود شش میلیون متر مربع بود و به همان نسبت نیز صادرات بالایی داشتیم. بعد از مواجه شدن با تحریم و مشکلات دیگری مانند سوء مدیریت و همچنین رکودی که بر اروپا حاکم شد، باعث شد نتوانیم با موقعیت و ظرفیت فرش در کشور هماهنگ شویم و با کاهش صادرات روبرو شدیم.

بهرامی از رشد بیکاری در حوزه فرش گفت و عنوان داشت: در سال های اخیر افرادی که در حوزه فرش بیکار شده اند، رشد داشته است. بنا به آماری که مرکز ملی فرش ایران ارائه داده است، در حال حاضر یک میلیون بافنده داریم یعنی ظرف دو دهه چهار میلیون نفر شغل شان را از دست داده اند.

وی با اشاره به شعار سال، گفت: بهترین هنر و صنعتی که در کشور موجود است و پایه های اصلی آن از نظر منابع انسانی و تولیدی در کشور به طور کامل و زیاد وجود دارد و همچنین نزدیک به ۸۵ درصد آن صادراتی است، فرش دست بافت است. بنابراین مسئولان باید این موضوع را جدی بگیرند و با توجه به اینکه زمینه های آن محیا است، نیازی به هیچ سرمایه گذاری اضافه ای ندارد.

قابل ذکر است، برنامه “گفت وگوی اقتصادی” از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۴:۳۰ از شبکه رادیویی گفت و گو پخش می شود و علاقه مندان می توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت رادیو گفت و گو مراجعه کنند.

درج دیدگاه