پنج شنبه, فروردین ۹, ۱۴۰۳

ظریفیان،کارشناس حوزه تعاون توضیح داد:

شفافیت در حوزه تعاون به چه معناست؟

محسن ظریفیان کارشناس حوزه تعاون معتقد است شفافیت در تعاونی ها می تواند سهم این بخش را از کیک اقتصاد ایران بیشتر کند.

چرا بخش تعاون نتوانسته است به جایگاه اصلی و واقعی خود دست یابد ؟ این سئوالی است که امروز نه فقط دولتمردان که کارشناسان اقتصادی و فعالان حوزه تعاون، در صدند پاسخی درخور بدان بدهند.

به گزارش تعاون آنلاین، در حالی سهم بخش تعاون در بهترین وضعیت به حدود هشت درصد می رسد که پیش بینی‌ها دلالت بر ان داشت که این حوزه مهم اقتصادی بتواند سهمی ۲۵ درصدی را از آن خود کند.

چرا سهم تعاونی‌ها در اقتصاد کوچک شد؟

بسیاری معتقدند کوچک شدن حجم اقتصاد ایران تاثیرات خود را در بخش تعاون نیز به جا گذاشته است و همین امر سبب شده بخش تعاون نیز مانند دیگر بخش‌های اقتصادی نتواند به برنامه‌های از پیش تعیین شده خود دست یابد.

محسن ظریفیان، کارشناس حوزه تعاون اما نظری دیگر در این بخش دارد . وی معتقد است بحران تعاون آنجا شکل می‌گیرد که مدل تعاونی به عنوان یکی از مدل‌های مهم بنگاه داری مورد توجه قرار نمی‌گیرد و این مساله خود می‌تواند زمینه بروز مشکلات را فراهم نماید.

وی با اشاره به اینکه در مدل خصوصی بنگاه‌داری، حرف اول را مالکیت مادی می‌زند، گفت: در مدل بنگاه داری تعاون، حرف اول با تعداد است، به این معنا که اعضای یک تعاونی ، که حالا در قانون حداقل ۷ نفر تعیین شده اند، همه حق برابر دارند و برای هر امری بیشترین تعداد موافقان پیش برنده فعالیت هستند.

وی گفت: اینجاست که باید بحران‌های موجود در جامعه مورد توجه قرار گیرد، اگر در جامعه فضای گفت و شنود، پذیرش و همچنین عمل به برنامه‌ای ولو بدون موافقت شخصی اما با وجود موافقت اکثریت افراد وجود دارد، مدل تعاونی نیز می‌تواند پیش برنده باشد اما اگر ما در سطح جامعه با اختلالاتی در این حوزه مواجه باشیم، طبیعتا در این مدل از بنگاه‌داری نیز با مشکل روبرو می شویم .

وی با اشاره به اینکه تبیین این مدل بنگاه داری برای جامعه خود عامل مهمی در توجیه کارکرد اقتصادی تعاونی هاست، گفت: اینجاست که وقتی از شفافیت در حوزه تعاون صحبت می کنیم، باید به این موضوع توجه کنیم که شفافیت در حوزه تعاون با شفافیت در دیگر مدل‌های بنگاه داری متفاوت است، به این اعتبار که در مدل تعاونی؛ اعضا حتی در بحث‌های بسیار ریز نیز ورود پیدا می کنند و هیات مدیره‌ها برای تصمیم گیری در مورد آن ورود می کنند و در نتیجه اگر قرار باشد با مفهوم شفافیت در دیگر حوزه‌های بنگاه داری ، در بخش تعاون عمل کنیم بی تردید دچار تعارض خواهیم شد.

ظریفیان با تاکید بر این نکته در مدل تعاونی افراد با اهداف مشترک یا برای برخورداری از یک امتیاز مشترک دور هم جمع می شوند، ادامه داد: مثال این روش تعاونی‌های مسکن هستند که اعضا در دوره ای برای خریداری خانه دور هم جمع می شوند و پس از پایان فعالیت نیز تعاونی منحل می‌شود .

وی گفت: شفافیت در بخش تعاون لازمه‌هایی دارد به این معنا که در تعاونی‌ها باید اعضا بتوانند از کوچکترین تا کل‌ترین مسائل را بازگو کنند و فضای شنیداری نظرات مخالف نیز وجود داشته باشند . در ضمن پس از رای گیری در این فضا تمامی افراد بتوانند به تصمیمات اتخاذ شده احترام بگذارند . در این مدل می توان به توسعه تعاون امیدوار بود و در ضمن این نکته را مد نظر قرار داد که شفافیت در بخش تعاون باید با لازمه‌های این حوزه مورد ارزیابی قرار گیرد و نمی توان مدل های بنگاه داری دیگر را در این حوزه تعمیم داد.

این کارشناس حوزه تعاون با اشاره به اینکه نباید با فرمان بنگاه‌داری در بخش‌های دیگر ، بخش تعاون را نیز مورد بررسی قرار داد، اضافه کرد: در این راستا وقتی از شفافیت در تعاون صحبت می‌کنیم باید ببینیم منظور اصلی چیست. بی‌تردید با روشن‌تر شدن مفاهیم امکان حل بحران و پیشبرد برنامه‌ها نیز فراهم است.

درج دیدگاه