شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

عرضه محصول جوکاران در بورس ساماندهی می شود

جو

تعاون آنلاین – کارشناس فنی و نماینده شرکت پشتیبانی امور دام از ساماندهی عرضه و تحویل محصول جوکاران در سال جاری خبر داد و گفت: تحویل گرفتن محصول جوکاران با قیمت تضمینی، منوط به ثبت اطلاعات در سامانه مربوطه است.

به گزارش تعاون آنلاین به نقل از ایرنا، مصطفی عربی از جوکاران درخواست کرد تا نسبت به ثبت اطلاعات لازم در سامانه اقدام کنند.
وی گفت: سیاست قیمت تضمینی برای نخستین بار در سال ۹۴ در قالب طرح پایلوت برای محصول جو در کرمانشاه و ذرت در خوزستان اجر شد و در سال ۹۵ تلاش شد تا شرایط عرضه محصول ذرت و جو از طریق بورس فراهم شود و دولت نیز قیمت مابه تفاوت آن را از طریق تحویل و فروش ارائه شده در بورش پرداخت کند.
نماینده شرکت پشتیبانی امور دام افزود: امسال هر کیلوگرم جو استاندارد به صورت قیمت تضمینی، ۱۰ هزار و ۳۰۰ ریال عرضه می شود.
وی با اشاره به اینکه از ۲ سال گذشته خرید تضمین جو انجام نمی شود گفت: این محصول به صورت امانی توسط شرکت پشتیبانی به بورس عرضه می شود و در بورس به فروش می رسد و وجوه این محصول در سه روز کاری به کشاورز پرداخت می شود.
وی درباره برخی مسائل برای قیمت خرید جو گفت: اگر قیمت پیشنهادی سازمان تعاون روستایی با قیمتی که سازمان برنامه و بودجه برای قیمت تضمینی جو تعیین کرده تفاوت دارد، این موضوع باید در سطح بالاتر حل شود.
وی تصریح کرد: بر اساس پیشنهاد سازمان تعاون روستایی، ۷۰۰ ریال برای ورودی هرکیلوگرم جو به انبارها و بابت نگهداری روزانه هر کیلوگرم ۳۵ ریال اعتبار منظور شود، این پیشنهاد ارائه شده اما هنوز تایید نشده است.
به گفته عربی، سالانه سه و نیم میلیون تن جو در کشور تولید می شود و پارسال یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن جو در بورس عرضه شد.
وی تاکید کرد: یکی از دغدغه ها برای سال جاری، ساماندهی عرضه محصول تولیدی جوکاران در بورس است و امسال سامانه بورس از طریق مراکز خدمات یا خوداظهاری کشاورزان، اطلاعات سجلی، شماره حساب بانکی و سطح زیرکشت و برآورد میزان تولید ثبت و توسط نهادهای مربوط راست آزمایی می شود.
وی تصریح کرد: راستی آزمایی و بررسی اطلاعات توسط ثبت اسناد و املاک، جهادکشاوری و بانک کشاورزی انجام می شود و پس از آن شرکت بورس باید آن را تایید کند.
نماینده شرکت پشتیبانی امور دام گفت: تحویل گیری محصول جوکاران منوط به تایید این اطلاعات در شرکت بورس است یعنی اینکه کشاورزان باید قبل از برداشت محصول اطمینان حاصل کنند که ثبت اطلاعات در سامانه انجام و تایید شده است.

درج دیدگاه