چهارشنبه, اردیبهشت ۵, ۱۴۰۳

استاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفت و گو با تعاون آنلاین : لزوم تمرکز ویژه برای اشتغال در سال آینده

لزوم تمرکز ویژه برای اشتغال در سال آینده
مهدی پازوکی لزوم تمرکز ویژه برای اشتغال در سال آینده

یک اقتصاددان با اشاره به لایحه بودجه سال ۹۷ گفت: حذف یارانه ثروتمندان و همچنین افزایش نرخ حامل های انرژی به منظور ایجاد اشتغال کار مثبتی است که در بودجه سال آینده دیده شده است.

 

یک اقتصاددان با اشاره به لایحه بودجه سال ۹۷ گفت: حذف یارانه ثروتمندان و همچنین افزایش نرخ حامل های انرژی به منظور ایجاد اشتغال کار مثبتی است که در بودجه سال آینده دیده شده است.

دکتر مهدی پازوکی در گفت و گویی که با تعاون آنلاین داشت به راهکارهایی برای کاهش نرخ بیکاری اشاره کرد و افزود: اکنون بیش از ۳ میلیون نفر در کشور بیکار داریم و دولت در نظر دارد در سال آینده هم در حوزه کاهش فقر و هم در حوزه رفع بیکاری اقداماتی را انجام دهد که یکی از آنها سه برابر کردن حقوق افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی بود.

وی با تاکید بر اینکه افزایش نرخ حامل های انرژی ممکن ست تبعات تورمی به دنبال داشته باشد تصریح کرد: قطعا با افزایش نرخ بنزین و گازوییل شاهد رشد نرخ سایر قیمت ها خواهیم بود اما باید توجه داشت که دولت نباید طی مدت طولانی یارانه یک کالا را همچنان بپردازد. اکنون قیمت بنزین بیش از ۵۰ درصد یارانه دولتی می گیرد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: از نظر اقتصادی کالاها و حتی درآمد باید متناسب با تورم رشد داشته باشد تا به قیمت واقعی برسد. اگر دولت به طور میانگین سالانه بنزین را ۱۰۰ تومان گران می کرد اکنون قیمت ۱۵۰۰ تومان بود که تبعات تورمی هم نداشت اما اکنون احتمال افزایش تورم در این بخش وجود دارد.

پازوکی در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش نرخ بنزین منجر به کاهش اشتغال می شود گفت: بنزین با اشتغال رابطه مستقیم ندارد و نمی تواند بهاین سرعت تاثیر گذار باشد. بعید به نظر می رسد که دولت بخواهد با اقدامات سطحی اقدام به چنین کاری کند و نرخ حامل های انرژی را تنها به منظور درآمد افزایش دهد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: دولت در نظر دارد حدود ۳۵ میلیون نفر را از لیست یارانه بگیران حذف کند که این اقدام مثبت و قابل دفاعی است. اگر تنها سه دهک جامعه یارانه دریافت کنند که حدود ۲۰ میلیون نفر می شوند بسیار مطلوب است و در این شرایط رقم یارانه حداقل باید سه برابر شود اما ثروتمندان و افراد بی نیاز باید از این لیست خارج شوند.

وی با بیان اینکه عوارض خروج از کشور رشد داشته و می تواند منجر به اشتغال شود تصریح کرد: اکنون عوارض خروج از کشور سه برابر شده که باعث رشد اشتغال در بخش گردشگری می شود.

 

درج دیدگاه