جمعه, اردیبهشت ۷, ۱۴۰۳

علل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی موثر در شکل گیری تعاونی ها

اخبار تعاون تعاونی
اخبار تعاون تعاونی

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است به دلیل تفاوت در سلایق و انگیزه های افراد، نمی توان مدعی شد همه به دنبال حداکثرسازی سود شخصی هستند. محسن رضایی معتقد است در هر جامعه ای گروه هایی وجود دارند که به دنبال حداکثرسازی منفعت اجتماعی هستند و ایجاد اشتغال و یا همکاری های جمعی انگیزه […]

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است به دلیل تفاوت در سلایق و انگیزه های افراد، نمی توان مدعی شد همه به دنبال حداکثرسازی سود شخصی هستند. محسن رضایی معتقد است در هر جامعه ای گروه هایی وجود دارند که به دنبال حداکثرسازی منفعت اجتماعی هستند و ایجاد اشتغال و یا همکاری های جمعی انگیزه اصلی آنها است.

 

تعاون آنلاین –هفته دولت آخرین روز خود را نیز سپری کرده و تقویم ایام خاص، نوبت را به هفته تعاون سپرده است که رویدادهای آن از هفته آینده کلید می خورند. این نزدیکی زمانی شاید فرصت خوبی بوده است برای دیدار دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و معاون تعاون وزارت تعاون، راه و رفاه اجتماعی.

محسن رضایی،  دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ، در این دیدار با اشاره به این که گسترش و توسعه تعاونی ها از خواست های نظام است گفت: «منتقدان می گویند مدل تعاونی برای سرمایه گذار انگیزه سرمایه گذاری ایجاد نمی کند. ما حرف منتقدان تعاون را می پذیریم اما نه به این معنی که تعاونی نفی شود. تعاونی در قانون اساسی و در متون اسلامی بسیار مورد توجه قرار گرفته است و این قابلیت را دارد که پاسخ منتقدان را بدهد. ما می توانیم مدلی از تعاونی طراحی کنیم که سرمایه گذاران در محدوده ای رأی و قدرت نفوذ بیشتری نسبت به اعضای دیگر داشته باشند. تعاونی های سهامی عام بر همین اساس به وجود آمده اند و البته این نوع از تعاونی دارای مدلی خاصی است که فقط درکشور ما استفاده می شود. از طرف دیگر، عده ای می گویند که مدل تعاونی یک مدل سوسیالیستی است و ما نظام سوسیالیستی را قبول نداریم و باید بخش خصوصی را تقویت کنیم. ما با ارائه این مدل توانستیم دامنه تعاونی را گسترده تر کنیم.»

 

همه مردم به دنبال حداکثر سود نیستند

وی ادامه داد:« واقعیت این است که انسانها سلیقه های متفاوتی دارند و بسیاری از گروه های اجتماعی به تبعیت از نظام سرمایه داری به دنبال حداکثر سازی سود نیستند و ایجاد اشتغال و یا همکاری جمعی انگیزه اصلی آنهاست. این گروه حداکثر سازی منفعت اجتماعی را هدف قرار داده اند و نه سود شخصی. این دسته از افراد که تعداد آنها کم هم نیست در نبود تعاونی محلی برای فعالیت های اقتصادی ندارند. بنابراین ما باید سبدی از فعالیت های اقتصادی اعم از شرکت های سهامی خاص و عام و تعاونی و هر شکل دیگری را محیا کنیم تا هر فردی با هر سلیقه ای فعالیت اقتصادی خود را ادامه دهد و اصولاً وزارت تعاون بر همین اساس به وجود آمده است.»

رضایی ادامه داد:«هیچ جامعه ای وجود ندارد که این گروه ها را نداشته باشد و در همه کشورها تعاونی وجود دارد، اما برخی جوامع به سبب فرهنگ و بافت اجتماعی گرایش کمتری به مدل تعاونی دارند و برخی بیشتر. فلسفه تشکیل تعاونی اعطای نقش و استفاده از ظرفیت های همین گروه های اجتماعی است.»

 

برخی از فعالیت های اقتصادی تنها در غالب تعاونی ها امکان پذیر است

به گزارش تعاون آنلاین، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد:«نکته دیگر این است که فعالیت های اقتصادی متناسب با هر بنگاه تقسیم می شوند. برخی فعالیت های اقتصادی فقط از طریق بنگاه های بزرگ قابل اجراست و برخی دیگر از طریق بنگاه های کوچک. نوعی از فعالیت های اقتصادی وجود دارد که فقط از طریق تعاونی قابل اجراست.»

رضایی افزود:«تعداد زیادی از تولید کنندگان خرد و روستایی دسترسی مناسب به بازار هدف ندارند. در این موارد به تعاونی های توزیعی احتیاج داریم که کارآفرینان کوچک و متوسط را تجمیع می کنند و نقش بنگاه بزرگ به آن می دهند. فعالیت های اقتصادی هم ایجاب می کند که بنگاه های مشابه تعاونی به وجود بیاید چرا که اگر بنگاه ها وجود نداشته باشد بخشی از فعالیت های اقتصادی انجام نمی گیرد. بسیاری از تولید کنندگان خرد به سرمایه دار اعتماد نمی کنند و خواستار این هستند که علاوه بر تولید در فروش هم سهم و رای و شراکت داشته باشد که خواسته به جایی است.»

تعاون و جلوگیری از انباشت ثروت

وی گفت:«البته نظریه بنگاه نظریه ای قوی در اقتصاد نیست و این یکی از دلایلی است که نظریه بنگاه هنوز با مشکل مواجه است. واقعیت این است که دانشگاه ها در بعد تحقیقات تعاونی ضعیف هستند و مشاوران اقتصادی که عمدتا استاد دانشگاه هستند برنامه ریزی کلی را انجام می دهند. به همین سبب سهم بخش تعاون در برنامه های اقتصادی کم است.»

 

محسن رضایی افزود:«دو علت مهم اجتماعی و اقتصادی ایجاب می کند که تعاونی ها وجود داشته باشد. در برخی از کشورها علل اقتصادی نیز وجود دارند. برای توزیع ثروت، رعایت عدالت و جلوگیری از انباشت ثروت، دولتها با تخصیص یارانه ها و مشوق ها از مدل تعاونی حمایت می کنند.»

درج دیدگاه