پنج شنبه, اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳

رشته تحصیلی ۴۶ درصد دانشگاهیان تناسبی با نیازهای بومی ندارد

هم اینک چهار هزار و ۲۰۰ دانشجو در مراکز علمی- کاربردی استان مشغول به تحصیل هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری گفت: رشته تحصیلی ۴۶ درصد از فارغ التحصیلان دانشگاهی تناسبی با نیاز و ظرفیت های شغلی این استان ندارد.

به گزارش تعاون آنلاین، حفیظ الله فاضل روز یکشنبه در همایش تعاون، کارآفرینی و اشتغال با بیان وجود ۶۳ هزار نیروی بیکار در چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: حدود ۸۰ درصد از این تعداد را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند.

وی یکی از عوامل موثر در نرخ بالای بیکاری فارغ التحصیلان استان را غیر کاربردی بودن رشته های دانشگاهی عنوان کرد.

فاضل افزود: با توجه به ۲ برابر بودن نرخ بیکاری استان نسبت به میانگین کشوری، دولت از نیمه دوم سال گذشته تسهیلات و اعتبارات مناسبی برای کمک به ایجاد اشتغال و راه اندازی بنگاه های کارآفرینی تخصیص داده است.

وی گفت: این درحالی است که تنها حدود پنج طرح نوآورانه از فارغ التحصیلان دانشگاهی موفق به دریافت این تسهیلات شده است.

فاضل تاکید کرد: این اداره کل آمادگی دارد علاوه بر ارائه تسهیلات لازم، افراد خلاقی که ایده های جدیدی در زمینه اشتغالزایی پایدار دارند، مشروط به اشباع نبودن آن حرفه، با اخذ مجوز برای تشکیل تعاونی آموزش دهد.

به گزارش تعاون آنلاین، رئیس دانشگاه علمی -کاربردی چهارمحال و بختیاری نیز در این همایش راهکار برون رفت از معضل رکود کنونی اقتصاد بخصوص در حوزه کار را در گرو به رسمیت شناختن جریان خلاقیت و نوآوری دانست.

فرید براتی افزود: برای ایجاد اشتغال پایدار باید شاهد رشد اقتصادی بود و زمینه ایجاد ارزش افزوده در بنگاه های اقتصادی فراهم شود.

وی همچنین بیان کرد: تنظیم برنامه توسعه ای مبنی بر تشریح و تدوین نقش دانشگاه ها در ایجاد نوآوری بازار کار از دیگر مولفه های ضروری در این حوزه است.

براتی راه اندازی نخستین مرکز رشد دانشگاه علمی- کاربردی استان در شهرک صنعتی بروجن در آینده نزدیک را از اقدامات این دانشگاه در راستای کمک به نوآوری و تجاری سازی ایده های دانشجویی عنوان کرد.

 

درج دیدگاه